• Anonym (Hmm)

Är jag manipulativ?

behöver verkligen veta vad ni tycker. 

jag är chef över andra chefer. Precis fått tjänsten och kommit igång med den.

En underställd chef har en avdelning som är ostrukturerad och levererar inte riktigt resultat. Man hjälps inte åt och samarbetar inte. 

jag har försökt stärka chefen i sitt ledarskap och ge hen självförtroende. ser att han är konflikträdd och inte riktigt styrt verksamheten så som de hade behövts. då hen haft det tufft har jag valt att inte ge direkt kritik nu så tidigt utan coacha och låta hen själv landa mycket själv i vad som behövs. dock i min egen ledningsgrupp där vi är 2-3 personer var jag ärlig om organisationen, att det är rätt kaotiskt och att chefen är konflikträdd Osv. De tyckte ändå jag ska vara rädd om chefen då den är viktig för verksamheten. jag sa såklart och mitt mål är att ge hen självförtronde att kunna agera med mer mod. Efteråt mådde jag dock dåligt, kändes som om jag var brutalt ärlig i ledningsgruppen (men de är inte lika ärliga eller pratar inte om sina verksamheter) och att jag kände mig manipulativ som mer stöttar den chefen de gäller men säger sanningen i lednibgsgruppen. Är jag en hemsk person? 

• Svar på tråden Är jag manipulativ?
  • Anonym (Hm)

Du är inte hemsk, men kör inte med öppna kort. Som chef över chefer är ansvaret mycket stort och det är viktigt att de Du har under dig inte börjar tappa förtroende för dig som person eller i ditt ledarskap. Att vara brutalt ärlig är inte alltid nödvändigt. Man bör bara vara så ärlig att det faktiskt är till nytta för personen och aldrig för att stärka sitt ego. Nu ser det inte riktigt ut som att det var det du gjorde heller, men mycket makt kan ibland få oss att agera eller prata på ett sätt vi vanligtvis inte hade gjort. 

om jag var du hade jag tagit chefen åt sidan. Risken är ändå stor att dina ord kommer nå fram. Berätta att det varit ett möte med ledningsgruppen och att du har uttryckt din oro över avdelningen förmåga att sköta arbetet, men var noga med att poängtera att du vill främja företaget och gärna fungerar som en stöttepelare. 

• Tukt

Låter inte som du är just manipulativ. Men du tycks ha de fokus på chefsskap som många chefer tyvärr har: Maktstrukturen bland cheferna.
    Du borde börja nedifrån i stället. Hur påverkar det här kunden, brukaren eller vad det nu är.?Hur påverkar det här de anställda?
    Väldigt mycket bra verksamhet har gått förlorad genom åren av chefer som bara tänker på sin egna karriär och att upprätthålla maktstrukturer. 

• Anonym (Carrera)

Det beror på övriga i sammanhanget. Kan de ta det du säger som en rak och kanske lite frustrerad kommunikation så går det väl, men upplever de att du snackar skit om din underchef så blir det nog inte så bra.

Eftersom det är fullt möjligt att uttrycka att någon inte riktigt levererar enligt förväntan utan att hugga av dem jäms med fotknölarna så försök tänka mer på hur du formulerar dig om andra. Du är ny och behöver bygga rep som en rättvis och balanserad person som kan bedöma folk. De ord du slänger ur dig kommer att bedömas "hårdare" än om de kom från någon som inte har ledarskapsutbildning och den rollen du har.

Ju längre bort från golvet man kommer, desto mer diplomatisk och återhållsam behöver man vara, och det tycker jag ofta märks på högre chefer. Sen finns det klart undantag som inte kan bete sig men det brukar vara de chefer som det först snackas om en massa om och som sen åker ut med buller och brak en dag.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-06 11:31:09 följande:
    Är jag manipulativ?

behöver verkligen veta vad ni tycker. 

jag är chef över andra chefer. Precis fått tjänsten och kommit igång med den.

En underställd chef har en avdelning som är ostrukturerad och levererar inte riktigt resultat. Man hjälps inte åt och samarbetar inte. 

jag har försökt stärka chefen i sitt ledarskap och ge hen självförtroende. ser att han är konflikträdd och inte riktigt styrt verksamheten så som de hade behövts. då hen haft det tufft har jag valt att inte ge direkt kritik nu så tidigt utan coacha och låta hen själv landa mycket själv i vad som behövs. dock i min egen ledningsgrupp där vi är 2-3 personer var jag ärlig om organisationen, att det är rätt kaotiskt och att chefen är konflikträdd Osv. De tyckte ändå jag ska vara rädd om chefen då den är viktig för verksamheten. jag sa såklart och mitt mål är att ge hen självförtronde att kunna agera med mer mod. Efteråt mådde jag dock dåligt, kändes som om jag var brutalt ärlig i ledningsgruppen (men de är inte lika ärliga eller pratar inte om sina verksamheter) och att jag kände mig manipulativ som mer stöttar den chefen de gäller men säger sanningen i lednibgsgruppen. Är jag en hemsk person? 

Jag ångrar mig ordentligt. Tack för era svar. Hur stor risk att det kommer ut till honom? 

hur gör jag nu och framöver?

• 1omtänksam

Hej! 

Nej. Du låter inte som en hemsk människa. Du vill både personen (chefen under) och verksamheten väl. Tänker att du kan prata med personen. På ett bra sätt ta upp och lyfta samma som du gjorde med ledningsgruppen. Öppna kort. Det är nog bra för en person som är konflikträdd att få höra det. Bara då kan en ju göra något åt det. Om någon inte vet att den gör "fel" så kommer det alltid att se ut på samma sätt och ingenting förändras. 
    Hoppas det ska lösa sig för dig/er och lycka till med din nya tjänst :) 
  • Anonym (Miriam)

Det jag tänker främst på är att du också är ny i din tjänst och att det tar tid att ta sig på den nya rollen, ansvaret  och att lära känna sina anställda och organisationen och att du själv behöver stöd i din roll, då tycker inte jag att det är fel av dig att lyfta ditt bekymmer inför ledningsgruppen.
    Tycker att alla frågor har sin plats var man lyfter dem och din fråga var relevant i situationen.

Och nej, tycker inte att det du beskriver är manipulativt.
    Var skulle du annars ha lyft problemet om det du redan gör och har gjort inte har lett till resultat?
    Bra att du var rak och lyfte frågan så du får bra feedback!

• Anonym (Svårt)

I den ledningsgruppen jag sitter i är de flesta av oss chef över andra chefer. Vi är väldigt ärliga och har öppna dialoger i gruppen om allt möjligt. Vi jobbar ju ihop för att styra verksamheterna åt rätt håll. Allt vi säger inledningsgruppen stannar där förutom det ska ska kommuniceras vidare. Det är en grundregel för en fungerande ledningsgrupp som verkligen kan vara exekutiv. 

Om man pratar om att en av ens verksamheter inte fungerar så förstår ju alla att det är den chefen man pratar om även om man inte skulle hänga ut personen i sig. 

• Anonym (Lrv)

Tydligen är det inte en ledningsgrupp där man är öppen med egna svårigheter i sin del av organisationen. Kanske behöver du vara mer försiktig med var du säger framöver i den gruppen?

Jättesynd, för det är bland sina jämbördiga i organisationen som man brukar kunna få stöd som chef. 
    Så det stora problemet kanske är ledningsgruppen?

Om du försökt att stötta din underställda chef, så förstår väl denna att du inte är helt nöjd med gruppens/chefens arbete? Men hen kanske inte förstår att du för din missnöjdhet vidare till ledningsgruppen?

Svar på tråden Är jag manipulativ?