Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Att måsta försvara sig..

Anonym (Sega) skrev 2025-06-06 23:09:15 följande:
    Att måsta försvara sig..

Hur sunt är ett förhållande egentligen när man måste försvara sig för att man är trött och vill gå o lägga sig när klockan är typ 22:30?
    Jag är så innerligt trött på att hela tiden få höra att man är sur, otrevlig etc etc när man t.ex endast vill se ett avsnitt på en serie man kollar på, för att man är trött. 
    Då man lever ett samboförhållande och har barn som vaknar TIDIGT emellan, och man är ensam om att kliva upp typ vid 4-5 snåret, så kanske man är trött på kvällen.

Jag har funderat på att skaffa eget där jag kan få styra över tiden själv utan att behöva försvara mig och få skit tillbaka för att man är tråkig, sur, otrevlig osv bara för att man vill ta vara på sina sömntimmar när man kan för att orka med livet.

Ju mer jag skriver, ju mer övertygad är jag att jag behöver göra något... eller är jag bara överdrivet känslig?

Förstår inte sitt inlägg alls. Självklart ska man inte få skit för att man är trött. 

Men du skriver att du är "behöver försvara dig och får skit för att du är tråkig, sur och otrevlig". Och ja det fattar du väl att det inte är ok att vara sur och otrevlig hela tiden. 

Trött är en sak men man måste inte vara sur och otrevlig för det. 

Eller missuppfattar jag ditt inlägg? För alla andra verkar heja på dig här i tråden. 
  • Anonym (Betty)

Jag har levt med en man som ständigt var sur och otrevlig med ursäkten att han "bara vara trött". Han är ett ex numera. 

Jag är också trött i princip alltid men inte är jag arg och otrevlig för det. 

Frågan är om ts man har lackat för att hon är trött. Eller om han har lackat för att hon är sur och otrevlig. 

Tar ni inte hand om barnen jämlikt så måste ni naturligtvis ta upp den frågan på dagordningen och komma med en lösning. 

• Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-08 12:55:32 följande:

Måste vara något av det mest jobbiga som finns i en relation, behovet av att försvara sig hela tiden.

Det ska inte uppstå några krig att försvara sig mot alls, inte i en sund relation där båda parter är på samma plats i fråga om värderingar och framtida livsmål. Hade aldrig stått ut med en partner som krigsförde och kastade anklagelser mot en. Lämna eller ge ultimatum. 

Men vad, varför skulle det var det jobbigaste som finns i en relation? Möjligtvis om det är helt ogrundat. Men nu skriver ju ts att hon behöver försvara sig mot att hon är sur och otrevlig hela tiden.

Nu har inte ts svarat på mina inlägg vad hon menar med det. Men självklart skulle jag och ställa en partner mot väggen och ifrågasätta varför den var sur och arg hela tiden. 

I den situationen är det ju inte anklagelsen som är problemet. Utan det hade ju varit en helt rimlig reaktion på att nån gick och surade hela tiden. 

Så nej att bli anklagad när det finns en anledning kan väl intr vara det värsta som finns i en relation. 
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-08 16:54:45 följande:
    Jag talar för egen del och jag hade aldrig accepterat någon som ständigt hackade på mig. Stör man sig på något så går det att diskutera sakligt om det hela.
    Går väl åt båda håll? Stör sig ts på arbetsfördelningen kan hon diskutera sakligt om det hela. Inte gå runt och sura och vara otrevlig. 

Jag tycker inte att "hacka på någon" trumfar att  vara sur och otrevlig  i jobbigasteskalan
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-08 18:11:22 följande:
    Dessutom så håller jag inte med dig i din syn på TS. Upplever inte alls att hon skulle vara nåt särskilt sur. Hon har redan beskrivit sitt liv som hektiskt och att hon blir trött och kanske inte orkar låtsas vara glad jämt. Tycker en partner får acceptera detta istället för att lägga skuld på någon som redan bär på en tyngd i sitt liv. Alternativt att partnern hjälper till att lätta på hennes börda istället för att klaga.
    Nja hon skriver ju i trådstarten att hon är sur och otrevlig så det är lite oklart tycker jag.

Många som är trötta blir sura och otrevliga utan att tänka på det eller så rättfärdigar dem det med att det är ok just för att de är trötta. 

Är arbetsbördan orättvis får man väl ta upp det och reda ut det hela. Inte springa runt och vara sur hela tiden. 

Tycker inte att det är ett dugg mer rättfärdigat att vara den som är sur och otrevlig än att vara den som hacka på att någon är sur och otrevlig. 
  • Anonym (Betty)
    Mayjel skrev 2025-06-09 22:28:54 följande:
    Jag uppfattar inte TS som sur. Att vara trött och orkeslös är inte nödvändigtvis sammankopplat med surhet.
    Nä inte nödvändigtvis. Men vissa beter sig så. Och eftdeom att ts ständigt får hörs att hon är sur och otrevlig så kanske hon ska ta sig en funderare vad hon sänder ut för signaler. Hon kanske helt enkelt beter sig surt och otrevligt när hon är trött och det är inte kul med sådana personer. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Sega) skrev 2025-06-24 16:05:07 följande:

TS här!
    Har tyvärr inte orkat läsa igenom alla svar, men har iaf snappat upp att någon tror att det är JAG som är sur och otrevlig bara för att jag skrev att HAN säger att jag är det. Vill bara förtydliga att det endast är HAN som tycker att jag är det bara för att man inte orkar vara uppe, men jag brukar varken vara sur eller otrevlig, det är endast hans snedvridna uppfattning av det hela. Jag är bara bestämd över att jag vill lägga mig för att sova när jag är trött och inte hänga kvar i tv-soffan bara för att vara honom till lags. Men det känns på att ständigt behöva försvara detta...

Ja vad bra. Jag tog upp det bara för att jag kände igen det från en situation där det var exakt så. Mitt ex var alltid sur och otrevlig under parollen att han "bara var trött". Och ham hade minsann så stressigt och mycket att göra och sov för lite trots att det alltid var jag som gjorde mest och la mig sist. Tillslut valde jag att lämna. Bland annat pga det.

Men om det är som du säger så gör ham naturligtvis fel. 
Svar på tråden Att måsta försvara sig..