• Mayjel

Att måsta försvara sig..

Måste vara något av det mest jobbiga som finns i en relation, behovet av att försvara sig hela tiden.

Det ska inte uppstå några krig att försvara sig mot alls, inte i en sund relation där båda parter är på samma plats i fråga om värderingar och framtida livsmål. Hade aldrig stått ut med en partner som krigsförde och kastade anklagelser mot en. Lämna eller ge ultimatum. 

• Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-08 16:43:51 följande:
    Men vad, varför skulle det var det jobbigaste som finns i en relation? Möjligtvis om det är helt ogrundat. Men nu skriver ju ts att hon behöver försvara sig mot att hon är sur och otrevlig hela tiden.

Nu har inte ts svarat på mina inlägg vad hon menar med det. Men självklart skulle jag och ställa en partner mot väggen och ifrågasätta varför den var sur och arg hela tiden. 

I den situationen är det ju inte anklagelsen som är problemet. Utan det hade ju varit en helt rimlig reaktion på att nån gick och surade hela tiden. 

Så nej att bli anklagad när det finns en anledning kan väl intr vara det värsta som finns i en relation. 
    Jag talar för egen del och jag hade aldrig accepterat någon som ständigt hackade på mig. Stör man sig på något så går det att diskutera sakligt om det hela.
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-08 16:43:51 följande:
    Men vad, varför skulle det var det jobbigaste som finns i en relation? Möjligtvis om det är helt ogrundat. Men nu skriver ju ts att hon behöver försvara sig mot att hon är sur och otrevlig hela tiden.

Nu har inte ts svarat på mina inlägg vad hon menar med det. Men självklart skulle jag och ställa en partner mot väggen och ifrågasätta varför den var sur och arg hela tiden. 

I den situationen är det ju inte anklagelsen som är problemet. Utan det hade ju varit en helt rimlig reaktion på att nån gick och surade hela tiden. 

Så nej att bli anklagad när det finns en anledning kan väl intr vara det värsta som finns i en relation. 
    Dessutom så håller jag inte med dig i din syn på TS. Upplever inte alls att hon skulle vara nåt särskilt sur. Hon har redan beskrivit sitt liv som hektiskt och att hon blir trött och kanske inte orkar låtsas vara glad jämt. Tycker en partner får acceptera detta istället för att lägga skuld på någon som redan bär på en tyngd i sitt liv. Alternativt att partnern hjälper till att lätta på hennes börda istället för att klaga.
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-09 22:26:36 följande:
    Går väl åt båda håll? Stör sig ts på arbetsfördelningen kan hon diskutera sakligt om det hela. Inte gå runt och sura och vara otrevlig. 

Jag tycker inte att "hacka på någon" trumfar att  vara sur och otrevlig  i jobbigasteskalan
    Jag uppfattar inte TS som sur. Att vara trött och orkeslös är inte nödvändigtvis sammankopplat med surhet.
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-10 19:38:42 följande:
    Nja hon skriver ju i trådstarten att hon är sur och otrevlig så det är lite oklart tycker jag.

Många som är trötta blir sura och otrevliga utan att tänka på det eller så rättfärdigar dem det med att det är ok just för att de är trötta. 

Är arbetsbördan orättvis får man väl ta upp det och reda ut det hela. Inte springa runt och vara sur hela tiden. 

Tycker inte att det är ett dugg mer rättfärdigat att vara den som är sur och otrevlig än att vara den som hacka på att någon är sur och otrevlig. 
    Så uppfattar inte jag det hela. Det är hennes man som stämplar henne som sur då hon är trött och jag förstår om dessa anklagelser i sig faktiskt kan göra henne sur och då är det hennes man som bör tänka sig för och ändra sitt förhållningssätt.

Det är han som verkar sur i första hand och inte hon. 
  • Mayjel
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-10 19:42:01 följande:
    Nä inte nödvändigtvis. Men vissa beter sig så. Och eftdeom att ts ständigt får hörs att hon är sur och otrevlig så kanske hon ska ta sig en funderare vad hon sänder ut för signaler. Hon kanske helt enkelt beter sig surt och otrevligt när hon är trött och det är inte kul med sådana personer. 
    Håller inte med som sagt. Tycker att hennes bråkige make borde ta sig en funderare istället och även tänka på varför hon ständigt är trött och behöver vila. 
Svar på tråden Att måsta försvara sig..