• Anonym (Ledig)

Sjuk mormor

Hej
    om min son ska vara hos mormor när förskolan är stängd o hon är sjuk. Hur gör jag då? Detta är på månd. Måste jag ta sen dag eller f dag eller kan man vabba. Hon har magsjuka o är nog pigg då men osäkert. 

• Svar på tråden Sjuk mormor
  • Anonym (E)

Du kan vabba, jag kommer inte ihåg hur det ser ut exakt men du fyller i din mammas uppgifter under barnomsorgen, säkrast är kanske att ringa dom för att se exakt hur du gör om det är otydligt när du är inloggad men du har rätt att vabba iaf, det vet jag :)

• Anonym (Em)

Har för mig att vab bara gäller om en vårdnadshavare blir sjuk. Men kan ha fel.

• Anonym (Ledig)

Någon som vet helt säkert vad som gäller? 

• Anonym (Vabbade)

Nu är detta ca 10 år sedan, jag vabbade vid dessa tillfällen.

Jag och min man skulle båda jobba helg, barnen skulle åka tåg till morföräldrar, det blev oväder/inställda tåg mm
    En helg skulle farföräldrar passa barnen hos oss men farfar blev sjuk.

• Anonym (WTF)

Men alltså, det är ju en klockren vab-dag. Vård av barn är precis vad du skulle ägna dig åt.

Gör inte saker så jävla krångliga. Blanda inte in din mamma i ansökan, hon har inget med det att göra.

Läs på FK:s sida.

• Anonym (Ledig)
    Anonym (WTF) skrev 2025-06-07 22:15:59 följande:

Men alltså, det är ju en klockren vab-dag. Vård av barn är precis vad du skulle ägna dig åt.

Gör inte saker så jävla krångliga. Blanda inte in din mamma i ansökan, hon har inget med det att göra.

Man får ju inte vabba när förskolan är stängd vad jag förstår bara om barnet är sjukt o det är det ju inte. Kommer ju få till förskolan dagen efter 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ledig) skrev 2025-06-07 19:36:41 följande:

Någon som vet helt säkert vad som gäller? 

Ring fk och fråga så att det inte blir fel.
  • Anonym (WTF)

Men alltså anmäl VAB och lite lagom luddiga symptom. Hur svårt ska det va? Du vårdar ju ditt barn, inget dåligt samvete.

• Jemp

Vilka knepiga svar du fått.
    JA du har rätt att vabba. Anledning är att ordinarie vårdare är sjuk, dvs din mamma. När du ansöker om vab skriver du in att barnet skulle varit hos henne. 

• Anonym (.)

Ring arbetsgivaren, förklara situationen och ta en föräldradag eller tjänstledigt, precis som du skulle gjort ifall din mamma inte skulle ha haft barnet. 

• Anonym (E)
    Anonym (Ledig) skrev 2025-06-07 23:14:28 följande:

Man får ju inte vabba när förskolan är stängd vad jag förstår bara om barnet är sjukt o det är det ju inte. Kommer ju få till förskolan dagen efter 
    Man får fortfarande vabba om barnvakten är sjuk, står tydligt på fks hemsida, är du hemma idag eller vad gjorde du?
  • Anonym (Ledig)

Varit hemma så tänkt vabba får ange mammas uppgifter tänker jag som vårdare ordinarie 

Svar på tråden Sjuk mormor