Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Anonym (TS) skrev 2025-06-07 20:12:53 följande:
    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

Jag håller med dig. Det finns en gräns för hur långt man kan komma med en intellektuell funktionsnedsättning. 

Ingen vill gå till en läkare eller jobba med en socionom, lärare etc som har IF. 

I ärlighetens namn är det för många som utbildar sig på högskolenivå redan. Det har lett till att utbildningarnas nivå har devalverats en hel del och anpassningarna till olika former av diagnoser och handikapp har ökat enormt. 

Jag förstår att man vill kämpa för att kunna studera, men om man inte förstår litteraturen så gör man ju inte det. Det går inte att anpassa efter någon med låg IQ. 

Om du inte hänger med på universitetsnivå så är det så livet är. Det är inte hela världen, det finns massor du kan göra i livet ändå. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2025-06-08 06:49:24 följande:

Det är väl ingen som talat om att sänka nivån? Bara att göra det möjligt att få behörighet till universitetskurser.
    Man kan vara bra på vissa områden. Inte alla kurser är speciellt krävande. Klarar man inte tentorna så gör man inte, men man har fått möjlighet att prova, och kanske lära sig något.

Det här kanske kommer som en överraskning för dig, men en utbildning kostar mycket pengar. De som kommer till Sverige för att studera på universitetsnivå betalar ca 150-200000 per läsår. 

Ska Sverige som nation spendera stora pengar på att dels anpassa universitetsstudierna till intellektuellt handikappade personer för att de ska få "prova"? Det är inte ekonomiskt försvarbart och det är dessutom att lura dessa personer att de kan lära sig saker på universitetsnivå. 

Vi talar om människor som inte kan följa normala studier på grundskolenivå. 

Man kanske tror att man är snäll om man låter dessa sitta med på en kurs på universitetet, men det är inte snällt att sätta någon i en situation som de inte klarar av. 

Alla kan köpa böckerna som hör till en kurs och försöka ta sig igenom dem själv om man vill lära sig mer om något. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (pluggis) skrev 2025-06-08 09:58:34 följande:
    Nej, jag tycker inte det är rimligt att sänka kraven för yrkesutbildningar som har med människors liv och hälsa att göra.

Däremot skulle man med små modifikationer kunna göra enstaka kurser i grundläggande moralfilosofi, juridik och om olika samhällsfunktioner som en del med IF hade haft nytta av.

Det finns redan idag en hel del små "popcornkurser" som inte kräver så mycket.
    T.ex. "Fysik för poeter", "Samtida fantasylitteratur" med mera.

Om det alltså handlar om känslan i att få vara vid universitetet och uppleva miljön så tänker jag att det hade kunnat finnas en sådan möjlighet, precis som utlänningar kan köpa sig till en sommarkurs i engelska vid Cambridge eller Oxford för att ta del av den miljön.
    Key word: köpa.
    De köper sig till den möjligheten för att det kostar mycket pengar att ge en kurs.

Cambridge ger inte gratis kurser på skoj.
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Vad menar du med att fånga upp?

Utöver att det riktade stödet till behövande studenter har fyrdubblats de senaste 10 åren?

Du menar att man ska fånga upp personer med ett IQ under 70 så att de kan studera litteraturhistoria, kinesiska, juridik och människans fysiologi? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
    Okej, men oavsett IQ-nivå så finns det en anledning till att dessa ungdomar inte kunnat ta till sig vanlig grundskola och gymnasium. De har ett handikapp. Det är inte elakt att säga nej till högre utbildning för dem (och för alla andra som inte klarar av universitetsstudier). Det är snällt och bra att låta alla oavsett handikapp inse sina begränsningar.

Alla kan inte bli Usain Bolt. Alla kan inte bli läkare. Alla kan inte läsa en kurs på universitetet. Det handlar inte om människovärde. 

IQ är ett mått av många, men generellt sett har dessa personer ett lågt IQ. 
    Freddie K skrev 2025-06-08 10:15:37 följande:
    Jag menar bara så att de får en ärlig chans. Sätts man i särskola till exempel så har man ju inte mycket till chans och vad ska de göra då? Dessutom så tycker inte jag att alla med if ska gå i en särskola. Jag har kompisar som har gått i särskola, men som inte borde behöva ha gjort det. 
    Jag tror säkert att det finns de som har placerats i särskola utan att verkligen behöva det. Det har ju rapporterats om det tidigare. Det är förstås jättedåligt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.
    Tror du på riktigt att en person med en 5-10-årings förståndsnivå skulle kunna läsa filosofi och kreativ musik? 

Då har du nog missuppfattat hur avancerat det är. 

Snacka om slöseri med tid - för både lärare och studenter. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
    Nej, det är ingen homogen grupp, men i allmänhet rör det sig om individer som kan jämföras med en nyfödd baby upp till ca 12 årsålderns mognad och intellektuell förmåga. Vid ca IQ 70 brukar brytpunkten ligga och även om IQ-test har sina begränsningar (som diskuterats i tråden) kan det ändå säga någonting om hur väl man kan ta till sig högre studier. 

www.internetmedicin.se/psykiatri/intellektuell-funktionsnedsattning-if-och-psykisk-sjukdom-omsorgspsykiatri 

Förutsättningarna för studier på universitetsnivå för dessa personer är sannolikt begränsad och frågan är även vad syftet skulle vara. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 14:56:22 följande:
    Här kan man läsa mer om det

De använder inte ordet examen och de skriver inte om ekonom och jurist men de skriver att de vill få chansen att plugga vidare så att de inte behöver "mögla i fattigdom".

Jag tolkar det som att de vill ha någon slags examen från högskola för att kunna utföra ett yrke och tjäna pengar.

https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/eleverna-far-inte-lasa-vidare-moglar-i-fattigdom/
    Jag förstår verkligen att de inte vill känna sig hänvisade till fattigdom pga sitt handikapp. Det är tyvärr verkligheten för många som inte kan jobba fullt ut idag.

Man kanske kan skapa ett särskilt program för dem efter gymnasiet där de kan få mer strukturerad vägledning och arbetspraktik till ett mer välbetalt jobb någonstans? Jag kan tänka mig att många företag kan ha användning för någon som gör enklare sysslor och även får en vanlig lön. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 15:46:20 följande:
    Vi har delvis ett systemfel angående detta i Sveriga. Kollektiavtalen har rätt höga lägastlöner, dvs det är dyrt att anställa någon. Det är billigare att investera i maskiner som gör manuellt enkelt jobb..

Arbetslösheten är hög bland de som saknar utbildning så konkurensen är hög på de enkla jobben. Arbetsgivarna kan välja och vraka. Sen finns det en del bidragssystem för folk som har svårt att komma in på jobbmarknaden med stöd till arbetgivare mm. Men få är nog berädda att ge bidrag till höga lönenivåer.

Det finns en del jobb med rakt akord där man kan tjäna en del utan att ha en jur kand. Skördearbete, sälj, plantera skog.

Har man talang inom något går det att starta eget och är man duktig och jobbar hårt kan det bli rätt bra med pengar.
    Precis! När jag läste artikeln som länkades tänker jag att grundproblemet är att de vill tjäna mer pengar. Det måste man väl ändå kunna hjälpa dem med - de som har kapaciteten. Göra det lättare att anställa dessa människor och ge dem en meningsfull vardag och en bättre ekonomi. 

Inte nödvändigtvis att gå på universitet eller högskola. De vill inte vara dömda till ett liv i fattigdom. Helt förståeligt.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?