Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.
Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.
Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.
Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
Jag ser på IQ-test som jag ser på många av de analytiska test jag utför i mitt yrkesliv (är kemist), de ger inte en exakt och/eller komplett bild av det som testas, och de kan under vissa förutsättningar ge ett skevt eller felaktigt resultat. Och det måste jag vara medveten om när jag drar slutsatser och gör en bedömning utifrån dem. Det är dock inte samma sak som att det är helt irrelevanta och borde skrotas. Tvärtom.
De flesta vet att en individs förmåga består av fler delar än den biten ett IQ-test mäter, det är just därför inte enbart IQ används som diagnoskriterie. Via andra tester kan man få en uppfattning om en individs andra förmågor, men resultatet av de testerna är ännu mer osäkra än ett IQ-test, då IQ är den enda del som går att mäta kvantitativt på ett någorlunda vetenskapligt sätt.
Att använda IQ-test som en del av en helhetsbedömning är därför enligt min åsikt varken konstigt eller fel. Man ska dock, som alltid i vetenskapliga sammanhang, vara medveten om en metods fördelar, nackdelar och begränsningar.
ki.se/en/research/popular-science-and-dialogue/spotlight-on/spotlight-on-healthy-ageing/why-a-higher-iq-means-a-longer-life