Inlägg från: Anonym (Lektor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lektor)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Jag är lärare vid ett universitet och är för att så många som möjligt ska kunna läsa vidare. Men det finns ett stort problem.

De resurser vi får räcker redan i nuläget inte till för att bedriva en bra utbildning. Såg att några nämnde lärarprogrammet och jag undervisar på en av alla Sveriges lärarutbildningar. Resurserna på de kurser jag är involverad i räcker till 4-7 timmar undervisning i veckan beroende på kurs. Tänk er 4 timmar lärarlett i veckan. Hur ska då de studenter som behöver mer stöd kunna få det? Hur ska vi kunna höja nivån när vi inte kan ge mer undervisning? Jag skäms över detta. Minst hälften hoppar av lärarutbildningen hos oss för att de inte klarar kurserna. Då anser jag ändå att kraven är lågt ställda, men vi har inte resurser för att stötta de som skulle behöva mer stöttning. Det är slöseri med dessa studenters tid och pengar när vi inte ger dem det stöd de behöver. Och slöseri med samhällets resurser.

Ska dessutom personer med IF läsa vid universitetet behövs ännu mer resurser för att de ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. De pengarna finns inte.

Så OM detta ska vara möjligt behöver finansieringen öka. Och det rejält.

Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?