Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Det är en så liten grupp så borde inte gälla några stora resurser. Allt på universitetet är ju inte avancerat.

• Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:20:19 följande:
    Skämtar Du? Vad skulle vara enkelt? 
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:24:24 följande:
    Oavsett hur "avancerat" det är så kostar varje student både pengar och andra resurser, och universiteten har i allmänhet tajta budgetar, och lärarna har inte direkt massa tid över att lägga på denna "lilla grupp". Eftersom det är skattepengar det handlar om, så kommer varje krona och reell tid som används till denna "lilla grupp", behöva tas från någon annan. 
    Man kan ju resonera likadant när det gäller grundskola och gymnasium. Är det bortkastat om personerna inte blir arbetsföra?
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:31:15 följande:
    Jag har inte skrivit någonstans i denna tråd att det skulle vara bortkastat att låta personer med IF plugga på högskolenivå. Det enda jag resonerat kring, är att dels kan det bli svårt för de med IF att klara av högre studier (det är liksom svårt för normalbegåvade) och dels så kostar det pengar.
    Ja, beror väl på vad man läser, hur och varför. 
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:35:32 följande:
    Vad menar du? 
    Osäker på vad su inte förstår med det jag skrev? Är skillnad på att läsa datateknisk civilingenjör och att läsa en fristående kurs i ett kreativt ämne
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:34:57 följande:

Och du menar att kreativ musik skulle vara enkelt då eller? 

Du ska läsa litteratur på sådär 2000 sidor, du ska referera korrekt m.m

Har svårt att se att detta skulle vara enkelt för en person som gått i anpassad skola. Filosofi brukar inte heller räknas till enkla studier. Själv brukar den typen av litteratur ge mig existentiell ångest och göra mig sinnesförvirrad? så enkelt är överdrivet. 

Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:42:24 följande:
    Det finns inga studier på universitetet som en person med IF på den nivån att man inte klarar vanlig skola då kan klara av. Om man inte klarar en vanlig gymnasieutbildning så klarar man inte universitetet. Det är konstigt att tro att typ musik eller något skulle vara enkelt att studera. Jag har dock vänner som läst 300% samtidigt med typ statsvetenskap, civilingenjör (svåraste programmet att komma in på) och nationalekonomi. Dom har fått A på allt då. Det betyder inte att det är enkla utbildningar utan att denna person är väldigt begåvad när det kommer till studier. Men skulle den personen hamna på lärarprogrammet så skulle han inte klara det, spelar ingen roll vilken åldersgrupp. Den personen skulle aldrig godkännas som lärare. 
    Är det att få läsa program och få ett kvalificerat yrke gruppen efterfrågar då? Eller vill de kunna läsa fristående kurser som alla andra har tillgång till?
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:46:41 följande:
    När du läst kreativ musik själv så kan du uttala dig. Alla kurser kräver att du skriver och läser. Även om du gör saker praktiskt kommer du inte runt att du ska referera, skriva Och läsa. Och du kan tvingas läsa på svenska, norska, danska och engelska som kursspråk oavsett kurs. Tvivlar på att det skulle passa särskilt många som gått på anpassad skola och inte varit där felaktigt. 
    Det var inte en avancerad kurs. Byggde mycket på fritt skapande i smågrupper. En typisk utfyllnad under sommarmånaderna.
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:48:05 följande:

Dina inlägg är inte alltid så tydliga, det blir lätt så när man bara skriver korta, enkla meningar utan att utveckla eller förklara vad man menar. Men nu skrev du tillräckligt för att jag skulle förstå vad du menade med inlägget. 

Javisst är det stor skillnad på svårighetsgrad på kurserna, men alla kurser har behörighetskrav som finns där av en anledning. En person med IF som är precis på gränsen till normalbegåvad, kanske skulle kunna klara en kurs i något enklare ämne, men är det verkligen dessa kurser som personen som blir intervjuad i TS menar när hon säger att hon vill ha möjlighet att komma in på universitet?
    Jag vet inte, jag har inte hört intervjun. Men ofta är syftet just inkludering. Var det för kort eller förstår du vad jag menar?
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:47:36 följande:
    Helt sjukt att tro att kreativa ämnen skulle vara enkelt. Dessutom krävs kreativiteten även för civilingenjörer 
    Är nog snarare du som saknar kunskap om vad universiteten erbjuder för typ av kurser. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?