Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Anonym (IF) skrev 2025-06-08 19:56:47 följande:
    Ska du hävda detta med någon som helst trovärdighet får du allt se till att gå in på detaljer och konkreta exempel på kurser som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Anonym (IF) skrev 2025-06-08 19:56:47 följande:
    Ska du hävda detta med någon som helst trovärdighet får du allt se till att gå in på detaljer och konkreta exempel på kurser som är mycket lättare än svensk grundskola.

För mig var det mycket lättare att läsa matematiskt på högskolan än tyska och engelska på gymnasiet.

Det är en fördel på höjskola/universitet, man kan slippa ämnen man har svårt med.

Dock tycker jag behörighetskraven till högskolan är bra.  Klarar man det borde man inte vara diskvalificerad för högre studier. 
  • Anonym (F)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 20:02:09 följande:
    Jag har redan skrivit att man kanske skulle låta personer som gått anpassad gymnasieskola göra någon typ av behörighetstest för högskola för att kunna göra en bedömning om de kan klara studierna eller inte. 
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 20:02:09 följande:
    Jag har redan skrivit att man kanske skulle låta personer som gått anpassad gymnasieskola göra någon typ av behörighetstest för högskola för att kunna göra en bedömning om de kan klara studierna eller inte. 

Finns möjligheten att läsa in behörighet via komvux
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 

Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:

Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:

Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?

Antingen kompletera saknade kunskaper via konvux eller tenta av ämnen de kan. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:30:38 följande:
    Du skriver att man givetvis ska få försöka. Men själva ämnet är ju att gruppen inte är behöriga till högre studier idag,
    Det är många idag som inte är behöriga till eftergymnasieala studier. Jag ser inte varför just de med anpassad skolgång skulle slippa kraven som alla har.

Det erbjuds idag olika möjlighet att kompletera om man saknar behörighet, via komvux eller tenta av. 

• Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:03:31 följande:
    Vill de bli behöriga då? Finns ju massor av människor som inte vill plugga, som hellre jobbar och får lön eller av andra orsaker inte skaffar sig någon behörighet. Att vilja och att göra sitt bästa men att hindras av en funktionsnedsättning tycker jag är något annat. 
    Det tycker inte jag. Antingen har man behörighet och kan då bli antaganen. Eller så har man inte behörighet och då får man kompletera.

Det finns massor med anledningar varför man inte är behörig.  En del behjärtansvärda, andra inte. Att ge en grupp frikort tycker jag är fel. 

Det finns möjlighet att kompleter, man får ta den!

• Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:09:21 följande:

Som vanligt blir det snabbt polariserat här. Nej, jag tror inte att personer med IF kan bli ingenjörer utan tänker mig exempelvis en enklare fristående kurs. Inte automatiskt stänga dörrarna helt för en hel grupp utan försöka inkludera med stöd där det är möjligt. Hur många är det ens inom gruppen som önskar läsa på högskolenivå?

Så vad du igenltigen säger är att kravet på allmän behörigeht ska försvinna från vissa kurser? Att man helt enkelt ska se över behörighetkraven?
  • Anonym (F)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 13:25:05 följande:

Reportaget i radio säger ju inte så mycket men letar man på namnet så finner man att det handlar inte om att "läsa på universitet" utan om att få en examen från universitet.

Stor skillnad.

De vill att utbildningar skall anpassas så att de kan bli exempelvis ekonomer eller jurister och få jobb med bra betalt istället för att hamna i daglig verksamhet för 15 kronor timmen eller motsvarande.

Läsa på universitet kan vara att läsa en A-kurs i historia på kvarts takt, så har man "läst på universitet".

Men det handlar alltså om att få till en hel examen för att kunna jobba med sin utbildning och nej, jag tror inte att någon vill ha "anpassade" utbildningar just för att dessa personer ska kunna få bli ekonomer eller sjuksköterskor.

.

På samma sätt som körkort, flygcertifikat, svetsa kärnkraftsrör, dra el mm krävs det ett antal delprov och huvudprov för att få plugga på högskola och få en examen,. Av goda anledningar. Dels som bevis på att man verkligen kan och dels som tecken på att man kommer klara utbildningen och prov.

För högskola är grunden, klarad grundskola, klarat gymnasium och sen klrade högskolekurser. En klarad examen och kurs ska motsvara samma för alla. En civiligenjör har klarat vissa kurser. Det finns ingen möjlighet att bli civilingenjör, eller något annat utan att klara kursrna. På samma sätt som vi inte vill ha piloter som pga någon anpassning slipper landakursen eller bara kan landa havlvbra vill vi inte ha civilingenjörer eller andra högskoleexamina/kursbetyg som är anpassade,. 

Vi har idag väldigt fina och förmånliga möjligheter att senare i livet kompletera och ta igen saker man missat under unga år.  Vill man läsa på högskola och ta en examnen  är det vägen.

.
  • Anonym (F)

Ett alternativ vore att starta ett säruniversitet där de utan behörighet får lösa där man sen kan plugga till särkirurg, särpilot, särkonstruktör, särpianisat osv

Sen kan vi starta sjukhus, flygbolag mm mm där de kan jobba under sina förutsättningar.

• Anonym (F)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 14:56:22 följande:
    Här kan man läsa mer om det

De använder inte ordet examen och de skriver inte om ekonom och jurist men de skriver att de vill få chansen att plugga vidare så att de inte behöver "mögla i fattigdom".

Jag tolkar det som att de vill ha någon slags examen från högskola för att kunna utföra ett yrke och tjäna pengar.

https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/eleverna-far-inte-lasa-vidare-moglar-i-fattigdom/
    Har man förmågan att läsa in den kunskap som behövs för att klara högskolekurser och sen sköta ett välbetalt akadmiskt arbete med de krav som finns, borde det utan större problem gå att läsa in allmän behörighet.

Sen, har man problem med teoretisk kunskap, analys, läsa och förstå, skriva texter och räkna kanske det inte är den akademiska vägen som är rätt för ett välbetalt jobb.

Det finns välbetalda yrken som inte kräver akadmisk examen och där man inte behöver akamiska talanger. Bra yrken och  värdefull yrken, 
  • Anonym (F)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 15:26:43 följande:
    Grundproblemet är att anpassad skola i gymnasiet inte ger högskolebehörighet.
    Om man vill går det att läsa in behörigheten via komvux/folkhögskola
  • Anonym (F)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-09 15:24:31 följande:
    Jag förstår verkligen att de inte vill känna sig hänvisade till fattigdom pga sitt handikapp. Det är tyvärr verkligheten för många som inte kan jobba fullt ut idag.

Man kanske kan skapa ett särskilt program för dem efter gymnasiet där de kan få mer strukturerad vägledning och arbetspraktik till ett mer välbetalt jobb någonstans? Jag kan tänka mig att många företag kan ha användning för någon som gör enklare sysslor och även får en vanlig lön. 
    Vi har delvis ett systemfel angående detta i Sveriga. Kollektiavtalen har rätt höga lägastlöner, dvs det är dyrt att anställa någon. Det är billigare att investera i maskiner som gör manuellt enkelt jobb..

Arbetslösheten är hög bland de som saknar utbildning så konkurensen är hög på de enkla jobben. Arbetsgivarna kan välja och vraka. Sen finns det en del bidragssystem för folk som har svårt att komma in på jobbmarknaden med stöd till arbetgivare mm. Men få är nog berädda att ge bidrag till höga lönenivåer.

Det finns en del jobb med rakt akord där man kan tjäna en del utan att ha en jur kand. Skördearbete, sälj, plantera skog.

Har man talang inom något går det att starta eget och är man duktig och jobbar hårt kan det bli rätt bra med pengar.
  • Anonym (F)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-09 15:45:15 följande:
    Eller så kan man göra lite tvärt om
    De med universitetsutbildning men som har visat sej vara totalt inkompetent ska tvingas att skola om sej på säruniversitet för att kunna få ett jobb. En helt inkompetent läkare kan få bli särläkare och gå omkring med städvagn på sjukhus.
    En helt inkometent läkare lär för eller senare åka ur a-kassan och hamna i valet mellan försörjningsstöd och städa
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2025-06-09 15:57:39 följande:

En intressant fråga, men att säga att universiteten idag är till för att få fram forskare, ingenjörer och kirurger är gravt överdrivet. 

Sveriges universitet idag producerar till 90% administratörer som utför enklare rutinarbeten som inte alls kräver någon intelligens, för majoriteten är utbildningen betydligt svårare och ställer högre krav än vad som någonsin stöts på i yrkeslivet. Sociala förmågor, engagemang och ambition är många gånger betydligt viktigare än intelligens. Så det finns absolut möjlighet för en person med låg intelligens som har svårt för skolan att ändå bli mycket framgångsrik inom yrkeslivet. 

Visst ska man ställa höga krav på läkare och ingenjörer, men det finns ju mängder med utbildningar där man skulle kunna anpassa kraven, precis på samma sätt som man anpassat kraven med högskoleprovet så att dom som misslyckats på gymnasiet får en andra chans. 

Skulle det ex vara olämpligt för en person med IF att arbeta som idrottslärare, administratör, ekonom, projektledare, chef, HR agent?  

Nej i många fall skulle det säkerligen fungera alldeles utmärkt då dessa yrken inte alls kräver någon intelligens. 

I många fall är det också fördelaktigt med lägre IQ då dessa stimuleras bättre av dom enkla rutinmässiga arbetsuppgifter som uppfyller tiden för så många i yrkeslivet idag. Människor med hög IQ kan tom vara värre då dessa snabbt blir uttråkade, tröttnar och börjar slarva med sina arbetsuppgifter, när en person med hög IQ inser vilka administratvia sysslor som ej uppfyller någon mening så prioriterar dom snabbt om och lägger inte så mycket energi på det, trots att det kan vara viktigt för företagets organisation!! 

Det är ju enbart en bråkdel av yrkena idag som kräver att man ska kunna tänka abstrakt och resonera så jag tycker absolut att man ska förenkla för dessa individer. Säkerligen kan dom prestera lika bra som många utan diagnos.

Så problemet är arbetgivarena som anställer akadmiker med höga lönekrav istället för att ta in någon av alla de outbildade arbetlösa som idrottslärare, ekonomer, chefer

Så alla de som gått anpassade skola skulle börja söka akamikerjobb och lägga sig lite under i ingångslön? En ren vinst för arbetgivaren som får samma jobb utfört till lägre kostnad.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?