Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Jag tror att många inte förstår antingen vad även lindrig IF innebär eller vad en universitetskurs kräver, eller möjligen båda. Personer med sådan funktionsnedsättning kan inte klara av de krav som ställs på universitet eller högskolor. Jag förstår det medmänskliga i att vilja ge dem möjligheter till att förkovra sig, men det kan de göra på andra sätt, t.ex. genom folkhögskolor eller studieförbund osv. Det måste inte vara på universitet, som ändå bygger på en viss grundläggande kapacitet att ta sig till det material som undervisas där. Målet för samhället kan inte vara allt åt alla, och någonstans måste vi ändå säga stopp. Vi kan inte börja ha utbildningar med reducerade krav för att personer som inte klarar dem ska kunna ta sig igenom och få ett jobb som de inte kommer att klara av.

Och till dig Anonym (M) som så självsäkert skrev om hur låg intellektuell förmåga som krävs för många yrken. Med all respekt så tror jag inte att du förstår vilka svårigheter en person med IF har. De kan inte klara av något av de där yrkena som du beskrev. Visst, jag håller med om att det är helt onödigt att vi ska utbilda så många människor för att klara av så pass enkla yrken, men det är ändå någonting helt annat att vara normalbegåvad eller något lägre än att ha IF.

Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?