Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Anonym (Autister med hög iq) skrev 2025-06-08 13:34:17 följande:

I en del fall handlar det här om autister med normal eller hög iq.

Då kan speciellt högstadiet och gymnasiet vara problematiskt pga sociala svårigheter, men universitet funkar. Pga omgivningen är mindre stökig och de har lärt sig strukturera sitt studerande i en anpassad miljö. 

fast då går man inte i anpassad skola om man har normal eller hög iq
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:10:40 följande:

Det är en så liten grupp så borde inte gälla några stora resurser. Allt på universitetet är ju inte avancerat.

Skämtar Du? Vad skulle vara enkelt? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.

Och du menar att kreativ musik skulle vara enkelt då eller? 

Du ska läsa litteratur på sådär 2000 sidor, du ska referera korrekt m.m

Har svårt att se att detta skulle vara enkelt för en person som gått i anpassad skola. Filosofi brukar inte heller räknas till enkla studier. Själv brukar den typen av litteratur ge mig existentiell ångest och göra mig sinnesförvirrad? så enkelt är överdrivet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:33:36 följande:
    Ja, beror väl på vad man läser, hur och varför. 
    Det finns inga studier på universitetet som en person med IF på den nivån att man inte klarar vanlig skola då kan klara av. Om man inte klarar en vanlig gymnasieutbildning så klarar man inte universitetet. Det är konstigt att tro att typ musik eller något skulle vara enkelt att studera. Jag har dock vänner som läst 300% samtidigt med typ statsvetenskap, civilingenjör (svåraste programmet att komma in på) och nationalekonomi. Dom har fått A på allt då. Det betyder inte att det är enkla utbildningar utan att denna person är väldigt begåvad när det kommer till studier. Men skulle den personen hamna på lärarprogrammet så skulle han inte klara det, spelar ingen roll vilken åldersgrupp. Den personen skulle aldrig godkännas som lärare. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:40:13 följande:
    Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
    När du läst kreativ musik själv så kan du uttala dig. Alla kurser kräver att du skriver och läser. Även om du gör saker praktiskt kommer du inte runt att du ska referera, skriva Och läsa. Och du kan tvingas läsa på svenska, norska, danska och engelska som kursspråk oavsett kurs. Tvivlar på att det skulle passa särskilt många som gått på anpassad skola och inte varit där felaktigt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:38:31 följande:
    Osäker på vad su inte förstår med det jag skrev? Är skillnad på att läsa datateknisk civilingenjör och att läsa en fristående kurs i ett kreativt ämne
    Helt sjukt att tro att kreativa ämnen skulle vara enkelt. Dessutom krävs kreativiteten även för civilingenjörer 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:48:18 följande:
    Det var inte en avancerad kurs. Byggde mycket på fritt skapande i smågrupper. En typisk utfyllnad under sommarmånaderna.
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:52:28 följande:
    Är nog snarare du som saknar kunskap om vad universiteten erbjuder för typ av kurser. 
    Harry potterkunskap som många raljerar om är inte heller enkelt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:05:43 följande:
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
    Och du beskriver en liten del av vad en kurs handlar om. Har hört folk som läst till lärare som säger att dom fått sitta och leka med typ fingerdockor och gjort små filmer där dom klistrat och sånt i grupp?. Men det är ju knappast det som dom får betyg för, men folk raljerar ju om detta. Då förstår man ju inte syftet
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:25:08 följande:
    Hela kursen var flummig, inte bara en del. Gällande just lärarutbildningen så vet jag folk som är arga över de otroligt låga kraven i ett så viktigt yrke som lärare, men det blir lite ot här. Det blir som en slasktratt för elever som inte klarar andra utbildningar.

Flummig behöver ju inte betyda att det behöver vara enkelt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:10:39 följande:
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
    Vad menar du att dessa examinerande uppgifter är som är så enkla. Att skriva tentor, klara av referenshanteringen korrekt, kunna omformulera sig i text och skriva akademiskt det har varit krav på alla kurser jag läst. Har svårt att se att någon som gått särskolan skulle klara detta. Så du ska inte utgå från vad som är enkelt för dig utan vad som är svårt för någon med mer än lindrig IF. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:33:37 följande:
    Med enkelt menar jag att det inte krävdes särskilt mycket studerande.

Men som sagt är det svårt för mig att avgöra vad en person med if klarar och inte. Men med rätt stöd brukar mycket vara möjligt.
    Om en person med rätt stöd kan klara detta, varför går den då på anpassad skola och förstör möjligheterna till ett vanligt jobb? Hela poängen med anpassad skola är ju att personen inte kommer klara vanlig grund eller gymnasieskola oavsett hur mycket stöd den än får. Jag tror inte du studerat det här området iaf. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 14:39:04 följande:
    Hur är det stelt att konstatera att någon i rullstol inte kan klättra på tak? Det är ingen som sagt att någon med funktionsnedsättningar inte kan åstadkomma saker men just att klättra på tak kan inte någon i rullstol.
    Med armstyrka klarar ju självklart vissa detta. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?