Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Embla twopointoh skrev 2025-06-08 20:52:15 följande:
    Jepp, och det är denna ideologi som har gjort att vi idag har en skola med djupgående problem, där studieresultaten sjunker, hemmasittare ökar, och barnen psykiska hälsa försämras stadigt. 

Jag har inte skrivit någonstans att värdefullt=skatteintäkter.
    På vilket sätt menar du att inställningen till personer med IF påverkar det du radar upp?
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 21:04:33 följande:
    Nu är du snubblande nära det logiska tankefelet moving the goalpost. Det var du som skrev att det handlade om en ideologisk inriktning, jag "radade upp" problem som uppstått när skolan följde denna ideologiska riktning, och nu försöker du deflekta tillbaka för att undvika argumenten mot denna ideologi. 

Mål till mig. 
    Trodde vi hade en högre nivå. Svara på frågan istället. 
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 22:12:17 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:40:13 följande:
    Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:05:43 följande:
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
    När du diskuterar med argument utan argument som t.e.x Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette..Orkar inte gå in på detajler lägger du på andra att kolla om dina argument stämmer och håller, blir det som en anpassad diskussion med special hjälp där du själv egentligen inte diskuterar TS, även om du känner dej inkluderad.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:18:24 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 20:02:36 följande:
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
    Du kan tro att alla kurser har höga krav om du vill men så är det inte i verkligheten. 
    Som det ser ut idag får inte de som går på anpassad skola studera på universitetet och om det stämmer med verkligheten som det ser ut idag (men som du inte orkar gå in på detajler om) att alla kurser inte har höga krav kan ju man undra varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhogskola.

Tycker du att "Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag." är ett bra motargument?
    Ja, jag tycker att det är mer givande att diskutera övergripande än att gå in på detaljer rörande enskilda kurser. Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket. 

Var inget motargument utan ett grundläggande antagande. Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 22:57:18 följande:
    "Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket." 

När du försöker argumentera för att de med IF ska få gå enskilda kurser på universitet men tycker att det är onödigt att gå in på detaljer rörande dessa enskilda kurser väger inte dina egna argument tyngre än 'tror', om andra skiter i att kolla upp om det du säger stämmer åt dej har du inget bra argument för att de med IF ska få gå enskilda kurser.
    Jag förstår inte hur du kan tycka att det är mer givande.

"Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte."

Ja, det blir ju svårare att argumentera för att de med IF ska få gå på universitet och läsa väldigt lätta kurser med special hjälp när någon undrar varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhögskola, men det är inget argument till varför man inte ska undra.
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 23:19:48 följande:
    Vad menar du att dessa examinerande uppgifter är som är så enkla. Att skriva tentor, klara av referenshanteringen korrekt, kunna omformulera sig i text och skriva akademiskt det har varit krav på alla kurser jag läst. Har svårt att se att någon som gått särskolan skulle klara detta. Så du ska inte utgå från vad som är enkelt för dig utan vad som är svårt för någon med mer än lindrig IF. 
    Med enkelt menar jag att det inte krävdes särskilt mycket studerande.

Men som sagt är det svårt för mig att avgöra vad en person med if klarar och inte. Men med rätt stöd brukar mycket vara möjligt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 23:36:29 följande:
    Om en person med rätt stöd kan klara detta, varför går den då på anpassad skola och förstör möjligheterna till ett vanligt jobb? Hela poängen med anpassad skola är ju att personen inte kommer klara vanlig grund eller gymnasieskola oavsett hur mycket stöd den än får. Jag tror inte du studerat det här området iaf. 
    Anpassad skola är ju just rätt stöd. Att alla med IF skulle klara att läsa på universitetet stämmer givetvis inte. Men att ingen får den behörigheten tycker jag inte heller är rätt, särskilt med tanke på stöd som kan erbjudas.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 23:57:12 följande:
    För mej är det helt obegripligt vad du vill tillföra med "Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette" eftersom det inte övertygar någon om att någon med IF ska gå på universitet, om du inte räknar med att någon annan ska kolla upp hur bra det stämmer att vissa kurser har så låga krav så någon med IF skulle klara av dem och göra argumentet åt dej.

Om du inte vill förstå vad jag vill tillföra med att förklara att dina argument inte tillför något övertygande så fastnar vi där och jag har inget mer ett tillägga.

"Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, "

För det gör man ju inte när man tycker att de med IF ska få gå lätta kurser med special stöd p.g.a de mer diffusa kategorierna hälsa, inkludering och demokrati?
    Ska genomsnittligt begåvade också bli inkluderade och få rätt till extra stöd?

"Som jag skrev har jag också själv läst filosofi."

Filosofi kan vara bra att läsa för att kunna göra bättre argument men man behöver inte läsa filosofi för att filosofiskt cirkla runt argumenten med hypoteser och diffusa kategorier eller för att märka att någon gör det.
    Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt.

Vill man tro att Allt på universitetsnivå är jättesvårt så är det fritt fram, jag kommer inte att lägga tid på att övertyga den personen.

En normalbegåvad är ju redan behörig om hen läst ett vanligt gymnasieprogram. 
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-09 00:42:38 följande:
    Ja, du tycker ju inte att det är särskilt givande att ens försöka vara mer övertygande än "Har en kompis" och p.g.a diffusa kategorier så jag undrar om  "Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt." är en projektion eftersom du har svarat på TS fråga utan att svara på frågan och vill inte förstå varför det inte tillför särskilt mycket.
    Du bidrar ju inget i ämnet utan kastar bara ur dig påstådda argumenationsfel. Hade vi pratar om ämnet istället hade vi varit vidare i diskussionen för längrsen.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-09 00:42:38 följande:
    Ja, du tycker ju inte att det är särskilt givande att ens försöka vara mer övertygande än "Har en kompis" och p.g.a diffusa kategorier så jag undrar om  "Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt." är en projektion eftersom du har svarat på TS fråga utan att svara på frågan och vill inte förstå varför det inte tillför särskilt mycket.
    De diffusa kategorierna jag nämner är nog viktigare genom hela skolgången (för alla) än vad du tror.
  • Anonym (Em)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-09 11:22:06 följande:
    Tror du på riktigt att en person med en 5-10-årings förståndsnivå skulle kunna läsa filosofi och kreativ musik? 

Då har du nog missuppfattat hur avancerat det är. 

Snacka om slöseri med tid - för både lärare och studenter. 
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?