Anonym (Ana) skrev 2025-06-08 17:53:02 följande:
Nej, kanske inte för dig. Men för mig. Jag kan inte låtsas lika bra som många andra. De som inte låtsas är antagligen intresserade på riktigt.
Jag vet att även vissa personer som inte har autism också har svårt för kallprat. Även om de med autism kanske har det ännu svårare.
Kallprat kan innebära allt från att prata med en okänd granne i trappan, kassörskan i affären, nya arbetskamrater. Som man ännu inte hunnit börja bry sig om på riktigt. Vissa av de kommer man behöva kallprata med fast man kanske inte ens tycker om de som personer.
Kan tillägga att jag har svårt för att vara naturligt vänlig och trevlig mot någon jag verkligen ogillar (det är inte särskilt många). DET skulle kännas falskt! Då undviker jag hellre personen.
Men känner jag mig neutralt inställd/vänligt inställd till personen så har jag ganska lätt för att bjuda på mig själv, dvs lyssna, fokusera på, ge respons. Men jag har begränsad energi (del av min problematik) så även om jag vill väl och bjuder till så behöver jag oftast ta ett steg tillbaka och ladda batterierna i enskildhet efteråt.