Inlägg från: Anonym (Muskot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Muskot)

autism

Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 13:34:11 följande:
    Nej, jag utgick efter det svar jag citerade från Freddie K och han var mer än tydlig med sitt egoistiska tankesätt. Läs hans första svar i denna tråd igen om något är otydligt.

Jag känner igen det där så väldigt väl från mitt ena syskonbarn. Det ska malas i all oändlighet om personens intresse, svarar man så rinner svaret i stort sett bara av utan respons och hon maler vidare. Hon har alltid rätt och vet bäst också. Extremt dränerande längre stunder då kommunikationen bara förväntas gå åt ett håll; en som maler och en som ska lyssna. 

• Anonym (Muskot)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:40:06 följande:
    Han skriver ju inte vad som är intressant för honom utan det är du som tolkar det så. Jag intresserar mig för saker som handlar om människorns som sitter med vid bordet så att säga.
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:40:06 följande:
    Han skriver ju inte vad som är intressant för honom utan det är du som tolkar det så. Jag intresserar mig för saker som handlar om människorns som sitter med vid bordet så att säga.

Vi pratar inte om Gretas son som fick en dotter här om veckan eller om Göstas dåliga tänder, för det intresserar oss inte. _Vi pratar om det som är intressant för oss._ 

Så skriver han. Vad som är intressant för oss. 
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:52:46 följande:
    Är det där verkligen typiskt? Upplever snarare att autister ofta är tystare och/eller undviker sociala kontakter.

Kanske har hon snarare formats av särbehandling från föräldrar, vård osv. Hon är uppfostrad med att det är ett okej beteende eftersom hon har autism.

Vet du, kan faktiskt ha rätt i det. Visserligen vet jag att åtminstone den ena föräldern försöker vägleda och milt bromsar när det blir för mycket (det kan verkligen bli mycket!). Men jag har aldrig sagt ifrån heller, att nej nu orkar jag inte lyssna längre.

Jag upplever att det är typiskt för en del autister. Jag har mött några med diagnosen asperger som varit exakt likadana, alltså åt det extrema hållet. 

Samtidigt känner jag och är mycket nära vän med andra autister som inte alls bara pratar på om sitt utan verkligen är inlyssnande och mycket reflekterande också. Jag är själv på gränsen till autismspektrat (diagnostiserat). 

• Anonym (Muskot)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 13:54:39 följande:
    Ja just det. Specialintressen är ju ganska vanligt att se bland personer med autism. Och ja, det du beskriver är en envägskommunikation. Samtal där den andre personen bara ska ha som uppgift att lyssna och ev. bekräfta den malande parten. Det är lätt att känna sig överflödig bland såna typer. 
    Ja, faktiskt. Och det är ju egentligen inte så jag vill att relationen till syskonbarnet ska se ut.
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (Ana) skrev 2025-06-08 17:25:16 följande:
    Jag håller med. 
    Har väldigt svårt att medverka i ett samtal som inte intresserar mig. För jag har stora svårigheter att låtsas vara intresserad. Har svårt för den falskheten.
    Så när man anstränger sig för att lyssna och försöker hänga med i vad andra pratar om även när det rör sig om ämnen man helt saknar förankring och intresse i så är det alltså frågan om falskhet, inte respekt och ett försök att vara tillmötesgående. Där ser man. 
  • Anonym (Muskot)
    Jimmy75 skrev 2025-06-08 14:21:57 följande:
    Det kan naturligtvis vara energikrävande....men till att börja med finns det människor UTAN autism som är likadana. Eftersom du vet att hon fungerar på det sättet får du försöka hitta ett bra sätt att förhålla dig till det. Det är ju inte precis så att hon kan rå för det. Skulle du bli irriterad på en rullstolsburen person för att de inte reser sig upp när det förväntas också?
    Ge gärna tips på hur jag kan förhålla mig till det på ett bra sätt. För jag har under hela personens uppväxt slagit knut på mig själv och lyssnat, även när jag inte orkat egentligen. För jag har velat vara snäll, inte såra. Men jag orkar inte hur mycket som helst, och diskreta vinkar som att försöka leda in samtalet på något annat fungerar inte. I min uppfattning ganska tydliga vinkar, som att börja flacka med blicken och inte längre svara ingående, funkar inte heller. Ibland vill jag bara säga ifrån att nej, nu orkar jag inte lyssna längre. Men hittills har det känts för ohövligt, taskigt. 
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (Ana) skrev 2025-06-08 17:53:02 följande:
    Nej, kanske inte för dig. Men för mig. Jag kan inte låtsas lika bra som många andra. De som inte låtsas är antagligen intresserade på riktigt.

Jag vet att även vissa personer som inte har autism också har svårt för kallprat. Även om de med autism kanske har det ännu svårare.

Kallprat kan innebära allt från att prata med en okänd granne i trappan, kassörskan i affären, nya arbetskamrater. Som man ännu inte hunnit börja bry sig om på riktigt. Vissa av de kommer man behöva kallprata med fast man kanske inte ens tycker om de som personer.

Ok, that makes sence. Jag tolkade det som att du menade att andra är falska när de/vi försöker hänga med i sånt som kanske egentligen saknar poäng för vår egen del. Tack för att du förklarade. 

I mitt fall handlar det om att jag skulle känna mig så rysligt ohövlig om jag inte åtminstone försökte engagera mig, även när det är totalt ointressant. Det handlar om att personen inte ska känna sig dissad. 

• Anonym (Muskot)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 18:08:59 följande:
    Du behöver vara tydlig och säga precis det du menar. Personen kanske tror att du vill lyssna?
    Ja? det är väl så. Det är så svårt, för jag känner mig som att jag är ohövlig när eller om jag sätter gränser. Även fast jag gör det vänligt. Så oftast tiger jag och lider men det är verkligen inte bra i längden, det känner jag ju.
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (Ana) skrev 2025-06-08 17:53:02 följande:
    Nej, kanske inte för dig. Men för mig. Jag kan inte låtsas lika bra som många andra. De som inte låtsas är antagligen intresserade på riktigt.

Jag vet att även vissa personer som inte har autism också har svårt för kallprat. Även om de med autism kanske har det ännu svårare.

Kallprat kan innebära allt från att prata med en okänd granne i trappan, kassörskan i affären, nya arbetskamrater. Som man ännu inte hunnit börja bry sig om på riktigt. Vissa av de kommer man behöva kallprata med fast man kanske inte ens tycker om de som personer.

Kan tillägga att jag har svårt för att vara naturligt vänlig och trevlig mot någon jag verkligen ogillar (det är inte särskilt många). DET skulle kännas falskt! Då undviker jag hellre personen. 

Men känner jag mig neutralt inställd/vänligt inställd till personen så har jag ganska lätt för att bjuda på mig själv, dvs lyssna, fokusera på, ge respons. Men jag har begränsad energi (del av min problematik) så även om jag vill väl och bjuder till så behöver jag oftast ta ett steg tillbaka och ladda batterierna i enskildhet efteråt.

• Anonym (Muskot)
    Anonym (Muskot) skrev 2025-06-08 18:18:28 följande:
    Ja? det är väl så. Det är så svårt, för jag känner mig som att jag är ohövlig när eller om jag sätter gränser. Även fast jag gör det vänligt. Så oftast tiger jag och lider men det är verkligen inte bra i längden, det känner jag ju.
    Vet inte varför det blev frågetecken, jag skrev tre eftertänksamma punkter.
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 18:28:53 följande:
    Tror att jag förstår hur du menar. Är du van vid att linda in saker och ge vinkar så känns det ohövligt att vara tydlig. Men är ju egentligen inte så snällt att du sitter och lyssnar mer än du vill och tånker taskiga saker om personen. 
    Ja, jag lindar ofta in. Men min bästa kompis har autism och gillar raka rör (trots det är hon väldigt inkännande och empatisk). 
    Du har rätt. Logiskt så inser jag det. Jag måste ta mod till mig och faktiskt våga säga: nej jag orkar inte mera just nu. Varför ska det vara så svårt? 
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 18:39:36 följande:
    Eller så säger du att du vill prata om något annat och ser vad som händer.
    Bra idé! Tack för tips.
Svar på tråden autism