autism
Vill bli normal och lära mig vad människor pratar om?.
Blivit ganska bra på kommentera sånt vi äter och sånt jag ser i omgivnlingen. Typ att något är gott eller fint - en sån hade min mamma hemma osv. Men sen blir det tyst.
Märkte att min mans brors fru som pratar hela tiden pratade vidare om relationer. Hon frågade var grannen till mina svärföläldrar bott förut och vem han varit gift med t ex. Varför är det intressant? Tog mycket tid att reda ut dessa detaljer. Men varför vill man veta det? Handlar det bara om att ha något att ptata om? Hjälp mig att förstå.
Det finns nog ändå en allmän tendens bland människor att vilja ringa in folk i ens omgivning. Vilka är de? Status, ursprung och hur de är som person? I grunden ligger nog en urgammal drivkraft att ha koll på omgivningen, av säkerhetsskäl.
Därför kan det vara bra att fråga om hur gemensamma vänner och släktingar har det. Alltså de som ni båda känner.
Annars är vädret ett säkert kort, eftersom det växlar så mycket och de som arbetar vill ha fint väder till helgen. (Om det inte har varit värmebölja en längre tid. )
Vill man veta vilka ämnen som är på tapeten just nu så kan man läsa ICA-kuriren. Man kan prenumerera eller läsa på biblioteket, det är en tidning med stor spridning.
Man kan inte prata med andra om allt som står i den tidningen. De måste vara lite intresserade av ämnet också. Men det kan man ju kolla genom att börja prata om ett ämne.
Nyheterna kan också vara bra att diskutera. Men det är lite vanskligt, för man vet inte vilken politisk åsikt människor har. De flesta tycker att det är hemskt att Ukraina är angripet, men i andra frågor kan folk tycks olika. Men olyckor och oväder tycker ju alla är dåligt, så där är man säker. Skjutnimgar och spränimgar tycker alla illa om också, men där kan man ha olika uppfattnimg om hur man ska lösa problemet.
Ett säkert kort är att fråga om något om personen. Men fråga inte fler än 4 frågor, för om det blir fler känner sig folk förhörda.
Något du förmodligen redan vet är att folk inte orkar lyssna länge på ett specialintresse som man har.
Lycka till! Tänk också på att det finns många människor ute i samhället som är introverta och inte är så "på" i samtal, de behöver inte ha någon diagnos för det!