• Anonym (Seja)

autism

Anonym (A) skrev 2025-06-08 00:58:51 följande:
    autism

Vill bli normal och lära mig vad människor pratar om?.

Blivit ganska bra på kommentera sånt vi äter och sånt jag ser i omgivnlingen. Typ att något är gott eller fint - en sån hade min mamma hemma osv. Men sen blir det tyst.

Märkte att min mans brors fru som pratar hela tiden pratade vidare om relationer. Hon frågade var grannen till mina svärföläldrar bott förut och vem han varit gift med t ex. Varför är det intressant? Tog mycket tid att reda ut dessa detaljer. Men varför vill man veta det? Handlar det bara om att ha något att ptata om? Hjälp mig att förstå.

Det är olika, en del är väldigt intresserade av vilka andra människor är, andra är mindre intresserade. Din mans brors fru är nog extra noggran med att hålla reda på vilka folk är.

Det finns nog ändå en allmän tendens bland människor att vilja ringa in folk i ens omgivning. Vilka är de? Status, ursprung och hur de är som person? I grunden ligger nog en urgammal drivkraft att ha koll på omgivningen, av säkerhetsskäl.

Därför kan det vara bra att fråga om hur gemensamma vänner och släktingar har det. Alltså de som ni båda känner. 

Annars är vädret ett säkert kort, eftersom det växlar så mycket och de som arbetar vill ha fint väder till helgen. (Om det inte har varit värmebölja en längre tid. )

Vill man veta vilka ämnen som är på tapeten just nu så kan man läsa ICA-kuriren. Man kan prenumerera eller läsa på biblioteket, det är en tidning med stor spridning.

Man kan inte prata med andra om allt som står i den tidningen. De måste vara lite intresserade av ämnet också. Men det kan man ju kolla genom att börja prata om ett ämne.

Nyheterna kan också vara bra att diskutera. Men det är lite vanskligt, för man vet inte vilken politisk åsikt människor har.  De flesta tycker att det är hemskt att Ukraina är angripet, men i andra frågor kan folk tycks olika. Men olyckor och oväder tycker ju alla är dåligt, så där är man säker. Skjutnimgar och spränimgar tycker alla illa om också, men där kan man ha olika uppfattnimg om hur man ska lösa problemet.

Ett säkert kort är att fråga om något om personen. Men fråga inte fler än 4 frågor, för om det blir fler känner sig folk förhörda.

Något du förmodligen redan vet är att folk inte orkar lyssna länge på ett specialintresse som man har. 

Lycka till! Tänk också på att det finns många människor ute i samhället som är introverta och inte är så "på" i samtal, de behöver inte ha någon diagnos för det!
  • Anonym (Seja)
    Anonym (Muskot) skrev 2025-06-08 17:40:32 följande:
    Så när man anstränger sig för att lyssna och försöker hänga med i vad andra pratar om även när det rör sig om ämnen man helt saknar förankring och intresse i så är det alltså frågan om falskhet, inte respekt och ett försök att vara tillmötesgående. Där ser man. 
    Jamen nu talar vi om. Möo8
    Anonym (Muskot) skrev 2025-06-08 17:40:32 följande:
    Så när man anstränger sig för att lyssna och försöker hänga med i vad andra pratar om även när det rör sig om ämnen man helt saknar förankring och intresse i så är det alltså frågan om falskhet, inte respekt och ett försök att vara tillmötesgående. Där ser man. 
    Det brukar generellt vara svårt för personer som har diagnosen autism att koncentrera sig på något som inte intresserar dem. Det har jag mött många gånger i skolan. 

För många är det också svårt att låtsas vara något som man inte är.

Man är helt enkelt olika i det avseendet. 
  • Anonym (Seja)
    Freddie K skrev 2025-06-09 12:28:37 följande:
    Du låter som mig. Jag är inte heller intresserad av folk jag inte känner. Däremot de som står mig nära är jag intresserad av. Jag har också svårt att upprätthålla vänskapsrelationer så väl som kärleksrelationer, vilket gör att jag blir väldigt ensam.

Jag vet att många på FL tycker att jag är egoistisk och självcentrerad och förtjänar att vara ensam, men då får de tycka det. Jag vet vem jag är.
    En person med autism har förmåga att tycka mycket om några andra personer. Men ofta har personen inte lika stort behov av att umgås eller blir trött av det.

Har också svårt att känna sig in i andras situation, och kan därför upplevas som egoistisk. 

Även svårigheter med att känna in hur någon annan reagerar på vad de själva säger, kan därför upplevas som klumpig i sociala sammanhang. 

Har ofta en övertro till att lita på vad folk säger och missar när folk uttrycker något på ett annat sätt än språkligt. 

Har ofta svårt att göra sig en komplett bild av någon annan, smälta ihop all information om den till en helhet. Det kan bli inkomplett eller onyanserat när de inte förstår undermeningar och inte ser hela personen i sitt sociala sammanhang.

Ofta är det lättare för personer med autism att umgås med andra som har diagnosen eller har drag av den. 
  • Anonym (Seja)
    Anonym (L) skrev 2025-06-09 13:51:55 följande:
    Jag är en "social autist", dvs jag är intresserad av människor/personer. Säkert spelar ADHD in (utreds just nu) för jag får ofta höra att jag är en väldigt animerad och engagerad berättare. Men jag saknar totalt förmågan att läsa av samtalet i stunden. I efterhand ser jag hur tydligt som helst att "där höll jag visst en halvtimmes monolog om min okända syster som dök upp förra sommaren" för en av de andra föräldrarna medan femåringen spelade fotboll. Tror inte jag pratat med människan innan. Hen var troligtvis neurotypisk för hen nickade och verkade intresserad.

Jag umgås mest med andra neurodiversa personer, och de avbryter mig eller ber mig komma till saken (vilket jag är helt okej med). Många tycker jag blir för personlig snabbt, men för mig är det varken jobbigt eller personligt att min pappa låg med en kvinna för 50 år sedan, långt innan han träffade min mamma. Däremot skall det extremt mycket till för att få mig att visa mig sårbar eller göra något jag är osäker på. Jag behöver tänka igenom alla möjliga utfall innan, och när jag fattar beslut tror många jag är impulsiv, för de har inte hört ett ljud om det innan, fast det kan ha föregåtts av månader av avvägningar.

Precis som jag alltid försöker berätta varje bakgrund och detalj, så uppskattar jag när någon som berättar om något ger alla detaljer. Jag hatar när de säger "fråga om ni undrar något" för hur ska jag kunna veta vad jag inte vet och kunna fråga om det?

Jag har aldrig velat vara som alla andra, jag har bara velat bli accepterad/lämnad ifred så som jag är. Jag kan passera för normal i många situationer, för när autismen i mig inte orkar, då får adhdn fritt spelrum och den delen av mig är social och gillar kaos. Jag är inte jätteimponerad över den sidan hos mig själv och föredrar autismens stabilitet och trygghet. Jag vet liksom var jag har mig själv när autisten styr, när adhdn tar över rodret kan jag inte förutspå om mina förberedelser kommer räcka till eller det hittas på nya, tidigare otänkta, sidospår.
    När det gäller ADHD i alla former kan det hjälpa att motionera en gång per dygn. Man balanserar sin energi då. Det behöver inte vara jättemycket men man behöver bli lite svettig och varm.

Det finns mycket forskning på att koncentrationen ökar då.  

Ifall du vill dämpa dina ADHD-drag.
  • Anonym (Seja)

Jag skrev tidigare att man inte ska ställa mer än 4 frågor i ett samtal. Ställer man fler kan människor känna sig utfrågade och förhörda. 

Men det gäller just ett ämne. Det gäller 4 frågor på rad.

Om man senare i samtalet kommer in på ett lite annat ämne så kan man ju börja ställa några frågor igen. 

• Anonym (Seja)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-23 03:03:38 följande:
    Kan vi omöjligen göra då någon sådan egoism inte existerar hos mig utan är något du ljugit ihop om min person. Lägg av med det.

Och nej, jag tycker inte att man kan skylla på en diagnos när man själv är egotrippad nog att inte kunna bry sig om andra människor. Det finns autistiska som bryr sig om andra och så finns det såna som inte gör det. Beror på ens egen karaktär och inte på autismen i sig. Dålig och bekväm ursäkt. 

Min inställning är inte annat än realistisk och detta brukar de flesta människor inte ha några problem med så nej, felet ligger inte hos mig utan hos människor med egocentrisk eller egotrippad läggning. 
    Personer med autism har svårt att känna vad andra känner i en situation. Ibland är det lättare för dem att känna med andra om den andre just upplever något liknande som de själva har upplevt.

Det betyder inte att de inte tycker om andra personer, de kan bli jätteledsna om någon de tycker mycket om är förtvivlad.  Men de har svårt att känna samma känsla som den andre.

Det innebär att den påtryckningsfaktor som ett kännande med andras känslor kan vara för dina beslut kan utebli.

Som ett exempel. Din partner bli besviken för att du går och tränar just den här kvällen och säger det till dig. Partnen vill ha närhet och bli tröstad just i kväll. 

Om du är autistisk kan du ha svårt att känna in partnens besvikelse och behov i din egen kropp. Du börjar istället fundera på hur ofta du har gått hemiftån och tränat under de sista veckorna. Räknar efter och tycker att det inte var så många gånger. Du saknar den inkännande känslan att känna samma känsla som partnen, men blir orolig av att partnen är missnöjd med dig. 

Det är lättare att inte vara centrerad på sig själv om man känner lite av partnens känsla i sin egen kropp (med hjälp av spegelneuroner).  Lättare att kompromissa då. 

Är du autistisk tycker du kanske att partnen är orättvis, du har ju faktiskt inte varit borta många kvällar på sistone!

Vi som inte är autistiska har alltså hjälp av vår spontana inlevelse med andras känslor när vi är i relationer. 
  • Anonym (Seja)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-23 19:50:57 följande:
    Jag vill fortfarande hävda att det är individuellt. Man påverkas inte bara av genetik utan också av uppfostran och miljö. Sen är inte alla människor på spektrumet kopior av av varandra. Vissa får lära sig detta med empati och att förstå andra medan en del inte tar till sig det. Min erfarenhet är att kvinnliga autister vanligen är bättre på det sociala medan männen är sämre och blir incels i högre mån. Något som också är fullt förståeligt. 
    Kvinnor är mer socialt intresserade på gruppnivå, det betyder inte att de nödvändigtvis klarar att spontant känna in andras känslor bättre.

De funderar mer över sociala saker och kan logiskt tänka ut olika känslomässiga utfall för olika personer, i olika situationer.

Kvinnorna är duktigare på att samla ihop exempel till sitt "kartotek" över sociala situationer, tolkningar av situationerna och lämpligt eget agerande i situationen.
    På grund av ett större socialt intresse.

De är av samma skäl mer intresserade av att göra som andra, just för att inte sticka ut socialt. Härmar andras beteende mer, ibland utan att veta riktigt vad det hela går ut på. Kan bli lite överdrivet. 

Empati består av spontant inkännande och av att tänka på andra och deras situation. Det sist nämnda kan föräldrarna hjälpa sitt barn med, men inte med inkännande-biten.

Det är just det som är en funktionsnedsättning. Det logiska tänkandet får inte riktigt samma tyngd i det egna beslutsfattandet, som om man klarar både inkännande och logiskt tänkande kring en situation.  
  • Anonym (Seja)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-23 22:12:32 följande:
    Är man mer intresserad av det sociala så kan detta också motivera en till att lära sig mer om empati och inkännande då man vinner mer på detta. Det är min tro och även erfarenhet av personer med autism. 

Detsamma bland neurotypiska människor när jag tänker efter. Kvinnor är alltid mer empatiska som grupp, i jämförelse med män. Och även NT-kvinnor följer sociala normer utan att alltid förstår varför, särskilt i yngre ålder. 

Inkännandet är spontant, känslomässigt och automatiskt, däremot kan du lära dig att tänka dig in i en annan människas situation. 

Ja, kvinnor är mer socialt intresserade, och det är därför kvinnor med autism också är mer socialt intresserade än män som har autism. Alltså sett på gruppnivå, det kan finnas personer som inte alls är som majoriteten inom sitt kön.
  • Anonym (Seja)
    Anonym (A) skrev 2025-06-24 10:36:12 följande:

Provade mig fram lite igår. Träffade bekanta vid shopping och pratade om vad vi köpt för att inte bara stå tyst. Vet inte varför de ska veta det men tystnad hade varit sämre. Sa lite utfyllnadsord kring det dom pratade om också, som som egentligen inte tillförde så mycket men bekräftade att jag lyssnade. Det här är en typisk situation där jag är obekväm och vanligtvis inte får fram ett ljud. Är jag på rätt spår?

Ja precis, de flesta neurotypiska uppskattar lite vardaglig kontakt. Så då är det inte vädret eller vad ni köpt som är det viktiga i sig, utan att ni småpratar om det.

Man kan ju också fråga allmänt om hur det är med den andra personen, precis när man träffas. Och brukar då få samma fråga tillbaka.

När det sker är det inte meningen att man ska berätta allt utan bara lite allmänt, t.ex. "har varit dunderförkyld men är bättre nu" eller "på det hela taget är det bara fint" eller "bara fint, tack, hur är det med dig".

Sedan brukar man väl tala om ifall man ska göra något tillsammans och planeringen av det, och även om det har hänt något speciellt med någon person som ni båda känner. Eller bara att den gemensamma bekanten mår bra och kanske ska åka till landet.
    Semesterplaner kan ju vara aktuellt just nu, (om inte personen råkar ha väldigt dåligt med pengar och förmodligen inte har råd att göra något.)

Sedan , om man känner varandra väl, kan man gå lite djupare och tala om sådant som tynger en själv (eller gläder en), eller sådant som man funderar över. Man frågar också om hur det är med det är med vissa saker med den andra personen, t.ex. hur det är med barnen  eller om något speciellt som man vet har varit krångligt för den personen tidigare. 

Lycka till! Människor pratar ofta för att känna kontakt, ytligare om man mer är bekanta och djupare om man är riktiga vänner. 
  • Anonym (Seja)
    Anonym (A) skrev 2025-06-24 18:04:43 följande:

Inte ens min mamma vill veta hur jag mår tror jag. Hon använder det som artighetsfras även hon. Om hon inte frågar ingående hur jag faktiskt mår.

Ja, det är skillnad på hur man frågar "Hur är det". Ibland är folk oroliga och vill verkligen veta, men många gånger är det en artighetsfras. 

Det klart att om det har hänt eller ska hända något väldigt omvälvande, som att man precis håller på att flytta,  gifta sig eller liknande, så kanske man ändå nämner det som hastigast, även som ett svar på en artighetsfråga.
  • Anonym (Seja)
    Anonym (A) skrev 2025-06-24 18:51:21 följande:
    Svårt att avgöra precis när någon undrar på riktigt! Ibland vill nog folk höra lite men inte för djupgående också.
    Precis så! Beror ofta på hur känslomässigt nära man är den personen, hur imgående de vill veta. Men är de trötta och stressade kansle de inte orlar lyssma just den gången, men de flesta andra gånger.
  • Anonym (Seja)
    Anonym (Seja) skrev 2025-06-25 08:49:23 följande:
    Precis så! Beror ofta på hur känslomässigt nära man är den personen, hur imgående de vill veta. Men är de trötta och stressade kansle de inte orlar lyssma just den gången, men de flesta andra gånger.
    "inte orkar lyssna" ska det stå.
  • Anonym (Seja)
    Anonym (A) skrev 2025-06-25 09:27:01 följande:
    Jodå, vi pratar om mitt mående också. Nu blir osäker på om hon alltid vill veta hur jag faktiskt mår elier inte? Vi har en känslomässigt nära relation men ibland hinner hon bara prata kort och har något praktiskt hon vill bestämma med mig, som att bjuda in till middag med familjen. 
    Javisst, är det bara ett kort och praktiskt samtal,för att bestämma något, så kanske din mamma frågar på det ytliga sättet efter hir det är med dig. Sedan om hon har mer tid, så kanske hon vill veta.mer om det på djupet.

Det är vanligt att det är så. 
Svar på tråden autism