Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-06-08 19:31:16 följande:
Hur ska det gå för era barn när de blir stora om de inte ens kan ta frukost själva vid 13? Varför involverar ni dem inte mer i köket och matlagningen?
Jag var tvungen att duka och fixa sallad till maten varje dag hela mellanstadiet om vi inte hade takeway, typ en gång i månaden. Jag fick alltid ta fram mackor, smör och pålägg och göra rostmackor på eftermiddagen när jag kom hem för det var ingen vuxen hemma innan kl 17.30.
Ville jag ha t.ex. omelett, pannkakor eller plättar fick jag göra det själv för mamma kunde inte äta det och hon lagade inte dubbla rätter. Rostmacka, smör, saltrulle och gurka eller tomat, det är väl inget jobbigt med det?
Vår son lagade varm mat till sig själv hemma från 12-13 års ålder, han hade sin egen matlagningsdag då varje vecka.
Han är helt upprörd som 20-åring för han delar lgh med våra kompisars barn och den ungdomen har inte ens fått lära sig vad jämförpris är hemifrån utan bara tar en förpackning som ser trevlig ut, oavsett att innehållet kostar 500 kr/kg istället för 240 kr/kg.
Vad lär föräldrar sina barn nuförtiden? VILL ni att de ska vara hjälplösa och arbetslösa framåt?
Jag köper absolut ditt resonemang. Men jag är också ett barn som fick storhandla för att mina föräldrar hade viktigare saker för sig. Hjälpa småsyskon med läxor, i den mån att jag själv inte klarade min skola. Jag fick handla och steka min första kycklingfilé när jag var 10 år gammal.. jag har uppfostrat mig själv i mångt och mycket trots att mina föräldrar lärt mig vad dröjsmålsränta är.
Jag är född -91 och det jag tar med mig från mina föräldrar är att i min egna familj, där hjälps vi åt! Tillsammans fixar vi allt!
min dotter hämtar alltid sin lillasyster från skolan, hon ringer oftast när hon passerar affären, ifall jag behöver något. Hon brygger kaffe till mig på helgerna, för hon vet att jag gärna sover till 09 medans hon vaknar tidigare.
så de behöver inte vara så svart/vitt hur en situation ser ut i vardagen. Min dotter är så upptagen att fixa sig själv OCH ta med sig lillasyster på vägen till skolan. Så varför ska då inte jag som mamma kunna hjälpa henne förenkla det hon upplever som jobbigt just nu?