• Anonym (…)

Frukost

Min son är  nu 11 år gammal och jag försöker få honom att fixa frukost till sig själv. Om jag inte ?serverar? honom frukost så äter han inte och går då hungrig till skolan och dagen blir lidande i skolan. 
    Har någon några tips på hur eller vad man kan göra för att han ska börja bli lite mer självständig vid frukosten?

• Svar på tråden Frukost
  • Fjäril kär

Förbered frukost kvällen innan.  Ställ fram mugg på  köksbordet
    Gör ett fat med smörgåsar . Köp små burkar yoghurt. Lägg en frukt på muggen.  Visa honom att detta är hans. 
    Sätt en lapp synligt nånstans och påminn honom att frukost står i kylen  
    Äter han nånting litet av detta är det ju framsteg. Sen fortsätter ni såhär. .
    Han kan ju vara med och önska frukost så kan det vara lättare för honom att äta det. Ölkorvar, koka ägg, pannkakor etc är ju enkelt att bara ta i handen och gå om han inte klarar resten. 

• Anonym (Em)

Gör pizzabullar eller matmuffins som bara är att ta ur en påse. När han fått in vanan är det kanske lättare att börja bre en macka.

Tycker ni att det är något viktigt så kan ni också koppla det till veckopengen. Menar inte som hot utan som morot. 

• Anonym (mommie)

Han kanske hellre går hemifrån tidigare och äter frukost på fritids? Ibland är det roligare att äta med andra så jag kan förstå att han tycker det känns trist att äta själv.

Jag gjorde fortfarande frukost till mitt barn i samma ålder, men bara ett år senare gjorde han all frukost själv. Så det kan vara en utvecklingsgrej också, när han är mogen för att göra det själv så kommer han göra det. 

Men annars - preppa frukost, gör det enkelt. Fil o musli, t ex. Det är inte så komplicerat. 

• Spucks

Är han verkligen hungrig, eller är det bara du som tror att han borde vara hungrig? Hur påverkas timmarna fram till lunch?
    Jag tänker om han är hungrig och lider i flera timmar, borde han då inte vara motiverad att äta frukost?

• Anonym (Mamma)

Min dotter på 13 är också lite sådär, vi köper hem sånt som hon enkelt kan ta för sig av utan att behöva förbereda så mycket. Och ja för henne är det extremt mycket jobb att ta fram både smör och pålägg själv ;) 

så det som funkat bäst hittills är mackor med hennes favorit mjukost, de går fort! Sen skickar jag alltid med henne någon bar i väskan eller jackan som hon kan äta på om de krisar sig. Hon älskar Corny tror jag de heter, kanske inte de bästa rent sockermässigt men en annan åt ju yoghurt med frosties. Så jag tror hon överlever. 

• Anonym (Men snälla...?)

Hur ska det gå för era barn när de blir stora om de inte ens kan ta frukost själva vid 13? Varför involverar ni dem inte mer i köket och matlagningen? 

Jag var tvungen att duka och fixa sallad till maten varje dag hela mellanstadiet om vi inte hade takeway, typ en gång i månaden. Jag fick alltid ta fram mackor, smör och pålägg och göra rostmackor på eftermiddagen när jag kom hem för det var ingen vuxen hemma innan kl 17.30.

Ville jag ha t.ex. omelett, pannkakor eller plättar fick jag göra det själv för mamma kunde inte äta det och hon lagade inte dubbla rätter. Rostmacka, smör, saltrulle och gurka eller tomat, det är väl inget jobbigt med det?

Vår son lagade varm mat till sig själv hemma från 12-13 års ålder, han hade sin egen matlagningsdag då varje vecka.

Han är helt upprörd som 20-åring för han delar lgh med våra kompisars barn och den ungdomen har inte ens fått lära sig vad jämförpris är hemifrån utan bara tar en förpackning som ser trevlig ut, oavsett att innehållet kostar 500 kr/kg istället för 240 kr/kg.

Vad lär föräldrar sina barn nuförtiden? VILL ni att de ska vara hjälplösa och arbetslösa framåt?

• Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-08 19:16:32 följande:

Min dotter på 13 är också lite sådär, vi köper hem sånt som hon enkelt kan ta för sig av utan att behöva förbereda så mycket. Och ja för henne är det extremt mycket jobb att ta fram både smör och pålägg själv ;) 

så det som funkat bäst hittills är mackor med hennes favorit mjukost, de går fort! Sen skickar jag alltid med henne någon bar i väskan eller jackan som hon kan äta på om de krisar sig. Hon älskar Corny tror jag de heter, kanske inte de bästa rent sockermässigt men en annan åt ju yoghurt med frosties. Så jag tror hon överlever. 

Jag mådde skit som tonåring och hade faktiskt ingen ork, ens att bre en macka. 

Så tolka inte detta som lathet. Det gäller verkligen inte alla. 

Detsamma gällde städa rummet. 

På tok för många verkar tro att alla är lata, jag blev själv både sliten och dragen i, fick skit och blev kallad lat. 

• Anonym (J)

Jag hade ME och massor med ångest.

Men det visste man inte då, utan då tänkte alla inklusive skolan att jag var - lat. 

Säger inte att ts son har problem. Men tänk ett steg längre 

• Anonym (J)
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-06-08 19:31:16 följande:

Hur ska det gå för era barn när de blir stora om de inte ens kan ta frukost själva vid 13? Varför involverar ni dem inte mer i köket och matlagningen? 

Jag var tvungen att duka och fixa sallad till maten varje dag hela mellanstadiet om vi inte hade takeway, typ en gång i månaden. Jag fick alltid ta fram mackor, smör och pålägg och göra rostmackor på eftermiddagen när jag kom hem för det var ingen vuxen hemma innan kl 17.30.

Ville jag ha t.ex. omelett, pannkakor eller plättar fick jag göra det själv för mamma kunde inte äta det och hon lagade inte dubbla rätter. Rostmacka, smör, saltrulle och gurka eller tomat, det är väl inget jobbigt med det?

Vår son lagade varm mat till sig själv hemma från 12-13 års ålder, han hade sin egen matlagningsdag då varje vecka.

Han är helt upprörd som 20-åring för han delar lgh med våra kompisars barn och den ungdomen har inte ens fått lära sig vad jämförpris är hemifrån utan bara tar en förpackning som ser trevlig ut, oavsett att innehållet kostar 500 kr/kg istället för 240 kr/kg.

Vad lär föräldrar sina barn nuförtiden? VILL ni att de ska vara hjälplösa och arbetslösa framåt?

Absolut blir vissa bortskämda men de kan också må skit
  • Anonym (Mamma)

Jag köper absolut ditt resonemang. Men jag är också ett barn som fick storhandla för att mina föräldrar hade viktigare saker för sig. Hjälpa småsyskon med läxor, i den mån att jag själv inte klarade min skola. Jag fick handla och steka min första kycklingfilé när jag var 10 år gammal.. jag har uppfostrat mig själv i mångt och mycket trots att mina föräldrar lärt mig vad dröjsmålsränta är.

Jag är född -91 och det jag tar med mig från mina föräldrar är att i min egna familj, där hjälps vi åt! Tillsammans fixar vi allt!

min dotter hämtar alltid sin lillasyster från skolan, hon ringer oftast när hon passerar affären, ifall jag behöver något. Hon brygger kaffe till mig på helgerna, för hon vet att jag gärna sover till 09 medans hon vaknar tidigare. 

så de behöver inte vara så svart/vitt hur en situation ser ut i vardagen. Min dotter är så upptagen att fixa sig själv OCH ta med sig lillasyster på vägen till skolan. Så varför ska då inte jag som mamma kunna hjälpa henne förenkla det hon upplever som jobbigt just nu?

• Grässtrå77

Är du inte hemma på morgonen eller vill du bara att han ska lära sig fixa frukost själv?

Om det är för att han rent allmänt ska bli mer självständig så kanske det passar bättre att han fixar mellanmål eller middag? Att äta frukost kan ju vara viktigt för att få en bra skoldag och det viktigaste är ju att det funkar bra med skolan.

• Elsb1

Han kanske kan göra sin frukost kvällen innan? Göra frukostmackan eller koka äggen kvällen innan så att det är klart att äta direkt på morgonen utan att han behöver göra något då. Det tycker jag är skönt.

• Anonym (mommie)

Fast nu handlade det ju inte om att han inte visste hur man gör, utan om att han struntar i det för att han inte orkar helt enkelt. Eller så har han ingen matlust så tidigt på morgonen. Det är ju upp till TS att ta reda på varför han inte vill göra frukost.

Självklart är han lika kapabel som alla andra barn att bre en macka och blanda ihop lite oboy. 
  • Anonym (Förbered)

Jag och min man börjar arbeta tidigt två dagar i veckan, annars äter vi tillsammans med barnen.

Vi förbereder alltid kvällen innan, alla dagar, tillsammans med barnen. De dagar de äter själva så har vi dukat frukostbordet och redan gjort smörgåsar. Sedan plockar de fram detta plus yoghurt och mjölk. 

Vi har också alltid varit noga med att de ska ha med sig nåt att äta under skoldagen. Oftast frukt till förmiddagen och en müslibar, ölkorv eller knäcke med färskost till eftermiddagen. Vi köper sådant snacks i storpack på Ö&B eller Rusta så på måndagen tar de med för hela veckan och har i sitt skåp. 

• Anonym (jago)
    Anonym (?) skrev 2025-06-08 09:34:41 följande:
    Frukost

Min son är  nu 11 år gammal och jag försöker få honom att fixa frukost till sig själv. Om jag inte ?serverar? honom frukost så äter han inte och går då hungrig till skolan och dagen blir lidande i skolan. 
    Har någon några tips på hur eller vad man kan göra för att han ska börja bli lite mer självständig vid frukosten?

Jag skulle nog fortsätta att fixa frukosten ett tag till och vänta in att han blir mer självständig. För mig skulle det vara viktigare att han åt än att han fixade det själv. En del har inte så stark hunger och är trötta på morgonen, att då få lite extra hjälp med frukosten är guld värt. 

Om du inte har möjlighet att vara hemma på morgonen och fixa frukost så kanske du kan förbereda nåt som du ställer fram och han sen tar en stund senare när han vaknar. 
Svar på tråden Frukost