Inlägg från: Anonym (mommie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mommie)

Frukost

Han kanske hellre går hemifrån tidigare och äter frukost på fritids? Ibland är det roligare att äta med andra så jag kan förstå att han tycker det känns trist att äta själv.

Jag gjorde fortfarande frukost till mitt barn i samma ålder, men bara ett år senare gjorde han all frukost själv. Så det kan vara en utvecklingsgrej också, när han är mogen för att göra det själv så kommer han göra det. 

Men annars - preppa frukost, gör det enkelt. Fil o musli, t ex. Det är inte så komplicerat. 

• Anonym (mommie)
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-06-08 19:31:16 följande:

Hur ska det gå för era barn när de blir stora om de inte ens kan ta frukost själva vid 13? Varför involverar ni dem inte mer i köket och matlagningen? 

Jag var tvungen att duka och fixa sallad till maten varje dag hela mellanstadiet om vi inte hade takeway, typ en gång i månaden. Jag fick alltid ta fram mackor, smör och pålägg och göra rostmackor på eftermiddagen när jag kom hem för det var ingen vuxen hemma innan kl 17.30.

Ville jag ha t.ex. omelett, pannkakor eller plättar fick jag göra det själv för mamma kunde inte äta det och hon lagade inte dubbla rätter. Rostmacka, smör, saltrulle och gurka eller tomat, det är väl inget jobbigt med det?

Vår son lagade varm mat till sig själv hemma från 12-13 års ålder, han hade sin egen matlagningsdag då varje vecka.

Han är helt upprörd som 20-åring för han delar lgh med våra kompisars barn och den ungdomen har inte ens fått lära sig vad jämförpris är hemifrån utan bara tar en förpackning som ser trevlig ut, oavsett att innehållet kostar 500 kr/kg istället för 240 kr/kg.

Vad lär föräldrar sina barn nuförtiden? VILL ni att de ska vara hjälplösa och arbetslösa framåt?

Fast nu handlade det ju inte om att han inte visste hur man gör, utan om att han struntar i det för att han inte orkar helt enkelt. Eller så har han ingen matlust så tidigt på morgonen. Det är ju upp till TS att ta reda på varför han inte vill göra frukost.

Självklart är han lika kapabel som alla andra barn att bre en macka och blanda ihop lite oboy. 
Svar på tråden Frukost