• Angiemmi

23 månader och autism

Min dotters utveckling och våra funderingar
    Jag har en 23 månader gammal dotter som ännu inte pratar. När vi gjorde en hörselkontroll fick vi veta att hon har vätska i högra örat och att hon inte hör alls på det örat. De sa också att hennes tonsiller är ganska stora. Just nu använder hon väldigt få ord, och hon lyssnar mer uppmärksamt om vi pratar högt.
    Hon har inte utvecklats mycket när det gäller mat; hon kan fortfarande inte äta vissa fasta livsmedel, som till exempel kött eller fisk. Hon kan bita lite i kyckling och väldigt lite i korv; hon äter mestadels puréer. Hon föddes prematur, alltså 3 månader för tidigt. Hon är ett glatt och energiskt barn, hon älskar att leka med oss och är ganska social. Hon tittar på andra människor, lägger märke till dem och ler. Hon vinkar, pekar, tittar dit vi pekar och är väldigt aktiv. Just nu har hon blivit besatt av att gå upp och ner för trappor; vart hon än ser trappor går hon dit. Hon klappar inte händerna och är inte intresserad av snurrande föremål. Hon kör bilen som en bil, och ibland leker hon fantasifulla lekar men inte konstant. Hon har ögonkontakt, men till exempel när hon ger mig en leksak tittar hon bara på min hand, ger den till mig och går utan att titta mig i ögonen. På samma sätt tittar hon mig inte i ögonen när hon tar något från mig. Hon reagerar ibland på sitt namn; om jag pratar högt vänder hon sig om och tittar, annars reagerar hon inte så mycket. Jag tror att det beror på örat, men jag vet inte.
    Läkaren (psykologen) sa att hon varken kan säga att det är autism eller att det inte är det, så vi är osäkra. Är det någon som har information om detta? 
  • Svar på tråden 23 månader och autism
  • Anonym (Q)

Finns det misstankar om hjärnskador och/eller IF?

• Anonym (Jossan)

Om hon har vätska i öronen är det väl rätt självklart att hon hör dåligt. Det är svårt att härma när man inte hör. 

Operera in rör i hennes öron så blir det bättre. Är det 23 mån korr? Då är hon ju egentligen inte ens två. Det är svinvanligt att barn inte prata så många ord eller ens alls innan tre. Då brukar det lossna för många som samlat ord. 

Innan dess så fokuserar de på nåt annat som finmotorik eller fysisk aktivitet som i ert fall verkar vara trappor. 

Tycker det låter som en helt vanlig tjej. 

Varför ska hon titta på dig när hon ger/tar? Hon har ju fullt fokus på sin egna rörelse. 

När det gäller maten så kan ni också operera dem och "skrapa" dem. Det gjorde vår son vid 3. Det var bland det största kirurgen sett på ett sådant litet barn. Att "skrapa" innebär att man typ halverar dem. Han mår finfint och har aldrig haft problem av det. 

Men är de stora så förstår jag att hon inte vill äta. Tänk själv när du har halsont. Mandlarna/tonsillerna är svullna och svider och allt känns som knäckebröd när du äter. 

Se till att de fixar det samtidigt som öronen. 

Har ni autism i familjen? Annars skulle jag slappna av och vara mer laidback. Det låter som saker som kan åtgärdas utan större problem. Prata med din vårdcentral och få remiss till öron, näsa och hals. 

Det jobbigaste med operationen för vår son var att läkaren sa att han skulle ta det lugnt i en vecka... Han tog det lugnt samma dag men sedan hade vi jobbet att hålla honom lugn. 😅 Fullfart dag 2 och han mådde redan såå mycket bättre! 

• Anonym (Varför)

Varför tänker du att det skulle vara autism?

Låter väldigt troligt att det enbart är öronen och halsmandlarna som är problemet.

Många barn pratar inte innan 2-3 års ålder även om de hör ordentligt.

Svar på tråden 23 månader och autism