• Angiemmi

23 månader och autism

Min dotters utveckling och våra funderingar
    Jag har en 23 månader gammal dotter som ännu inte pratar. När vi gjorde en hörselkontroll fick vi veta att hon har vätska i högra örat och att hon inte hör alls på det örat. De sa också att hennes tonsiller är ganska stora. Just nu använder hon väldigt få ord, och hon lyssnar mer uppmärksamt om vi pratar högt.
    Hon har inte utvecklats mycket när det gäller mat; hon kan fortfarande inte äta vissa fasta livsmedel, som till exempel kött eller fisk. Hon kan bita lite i kyckling och väldigt lite i korv; hon äter mestadels puréer. Hon föddes prematur, alltså 3 månader för tidigt. Hon är ett glatt och energiskt barn, hon älskar att leka med oss och är ganska social. Hon tittar på andra människor, lägger märke till dem och ler. Hon vinkar, pekar, tittar dit vi pekar och är väldigt aktiv. Just nu har hon blivit besatt av att gå upp och ner för trappor; vart hon än ser trappor går hon dit. Hon klappar inte händerna och är inte intresserad av snurrande föremål. Hon kör bilen som en bil, och ibland leker hon fantasifulla lekar men inte konstant. Hon har ögonkontakt, men till exempel när hon ger mig en leksak tittar hon bara på min hand, ger den till mig och går utan att titta mig i ögonen. På samma sätt tittar hon mig inte i ögonen när hon tar något från mig. Hon reagerar ibland på sitt namn; om jag pratar högt vänder hon sig om och tittar, annars reagerar hon inte så mycket. Jag tror att det beror på örat, men jag vet inte.
    Läkaren (psykologen) sa att hon varken kan säga att det är autism eller att det inte är det, så vi är osäkra. Är det någon som har information om detta? 
Svar på tråden 23 månader och autism