• Anonym (Sorg)

Tror aldrig jag kommer känna glädje igen

Behöver nog mest skriva av mig då jag börjar få känslan av att min omgivning tycker det är dags för mig att gå vidare, trots att inte jag tycker det.

För ungefär 2,5vecka sedan fick jag efter veterinärs inrådan låta min kisse somna in. Hennes njurar har väl inte varit på topp dom senaste åren men inte heller oroväckande dåliga. Men det senaste började hon magra av och drack mängder med vatten och kissade lika mycket. På juldagen förra året fick hon krampanfall, veterinären trodde då att hon fått en stroke. Denna återhämtade hon sig faktiskt ganska bra från, det märktes lite i bakänden på henne att den inte alltid var så stabil och i slutet tappade hon muskulaturen i bakbenen. Allt detta tillsammans med att hon hade extremt ont i ryggen gjorde att veterinären tyckte de va bäst för henne att få gå vidare.

Kisse skulle fylla 19år nu i juli och jag hade haft henne sedan hon föddes då jag hade hennes mamma. Vi har gått igenom allt ihop. Mitt liv har inte alltid varit en rak väg utan snarare en smal stig med vassa stenar jag gått på barfota. Men hon fanns alltid där, som min trygga punkt i livet. 

Jag har så svårt att hitta en mening med att hon skulle behöva lämna mig just nu. Jag har så svårt att acceptera att jag tog rätt beslut för henne. Jag har så svårt att acceptera att jag ska behöva leva ett liv utan henne när hon alltid funnits där halva mitt liv. Jag har så svårt att gå vidare, att ta undan hennes saker, att förstå att hon inte kommer tillbaka.

• Svar på tråden Tror aldrig jag kommer känna glädje igen
  • Anonym (Eva)

Lilla kisse! Ni levde verkligen länge tillsammans! 

Hur man sörjer år så individuellt. Det går inte att säga när det borde vara färdigt (blir man någonsin färdig?). 

Vad som är viktigt är att röra sig åt rätt håll, att inte fastna. 

Att känna att man aldrig kommer att kunna vara glad igen tror jag är vanligt vid sorg, men miljarder människor kan vittna om att glädjen kommer tillbaka. Det lättar. De lättare stunderna blir fler och fler och längre och längre. Våga tro på det och gör vad du behöver för att acceptera och gå vidare. 

Har du begravt din lilla katt? 

• Lynx123

Beklagar sorgen. Du fattade helt rätt beslut och gav din kisse det bästa liv OCH slut som det var möjligt. Nu kommer det att ta tid att läka och jag hoppas att du är snäll mot dig själv. Låt sorgen ebba ut i sin egen takt och strunta i vad andra säger. Försök att göra saker som du normalt sett tycker om - även om det bara känns mekaniskt. Det kommer att bli bättre men det måste få ta sin tid.

• Anonym (Sorg)
    Anonym (Eva) skrev 2025-06-08 16:15:05 följande:

Lilla kisse! Ni levde verkligen länge tillsammans! 

Hur man sörjer år så individuellt. Det går inte att säga när det borde vara färdigt (blir man någonsin färdig?). 

Vad som är viktigt är att röra sig åt rätt håll, att inte fastna. 

Att känna att man aldrig kommer att kunna vara glad igen tror jag är vanligt vid sorg, men miljarder människor kan vittna om att glädjen kommer tillbaka. Det lättar. De lättare stunderna blir fler och fler och längre och längre. Våga tro på det och gör vad du behöver för att acceptera och gå vidare. 

Har du begravt din lilla katt? 

Ja vi gjorde ju det. 

Jag valde separat kremering så jag har henne i en urna. Jag vet hur föränderligt ett liv kan vara så jag vill inte riskera att behöva lämna henne nån gång utan hon ska alltid kunna vara med.
  • Anonym (Sorg)
    Lynx123 skrev 2025-06-08 16:17:14 följande:

Beklagar sorgen. Du fattade helt rätt beslut och gav din kisse det bästa liv OCH slut som det var möjligt. Nu kommer det att ta tid att läka och jag hoppas att du är snäll mot dig själv. Låt sorgen ebba ut i sin egen takt och strunta i vad andra säger. Försök att göra saker som du normalt sett tycker om - även om det bara känns mekaniskt. Det kommer att bli bättre men det måste få ta sin tid.

Tack. Det är så svårt att tänka att jag kanske kunnat ge henne några månader till med medicin. Har så svårt att känna att jag tog rätt beslut trots att veterinären sa till mig att det var det bästa.

Jag hoppas det blir bättre, men just nu är allt becksvart. 
  • Lynx123
    Anonym (Sorg) skrev 2025-06-08 16:56:25 följande:
    Tack. Det är så svårt att tänka att jag kanske kunnat ge henne några månader till med medicin. Har så svårt att känna att jag tog rätt beslut trots att veterinären sa till mig att det var det bästa.

Anonym (Sorg) skrev 2025-06-08 16:56:25 följande:

Jag förstår det 100%. Din kisse slapp dock lida mer och det är det viktigaste. Kram till dig
  • Anonym (L)

Klart att du tagit rätt beslut! Annars hade katten fått lida. Önskar att även människor kunde få slippa lida vid livets slut.
    Att hålla liv i katten några månader till med alla medel hade inte varit till fördel för katten och du valde det bästa för den istället för det bästa för dig. Ett helt oegoistiskt och kärleksfullt beslut.

Det är hemskt att förlora en närstående, oavsett djur eller människa. Tillåt dig att sörja, oavsett vad din familj säger, samtidigt som du inte får fastna i sorgen. Men har det bara gått 2,5 vecka så är det fortfarande alldeles färskt och du kan sörja med gott samvete länge till.
    När det gäller förluster så stämmer det ofta att tiden läker sår, eller dämpar åtminstone. 

Svar på tråden Tror aldrig jag kommer känna glädje igen