Inlägg från: Anonym (Sömnbrist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sömnbrist)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Maken och jag bor i Stockholm. Maken är från annan ort. När vi köpte hus för rätt många år sedan så gjordes ett rum om till gästrum/träningsrum. Jag använder detta rum för träning då och då. Maken går på gym istället. 

För några år sedan utvecklade jag rätt allvarlig sömnbrist (sov noll många nätter) vilket gjorde att jag tog över gästrummet som är mörkt och tyst för att kunna sova. Jag tar sömntabletter och sover ändå med öronproppar. Det här är ingenting vi diskuterat med släkten. 

I vanlig ordning nu när det går mot sommar så ska makens släktingar komma till Stockholm för ditt och datt och räknar så klart med att bo hos oss för att få gratis boende. Dom ska alltså inte hit och hälsa på oss i första hand. Jag är svinless på att behöva plocka ut mina prylar från gästrummet och sova bredvid snarkande maken vilket resulterat i dålig nattsömn varje gång detta händer.

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum. Han har noll förståelse för mina sömnproblem eftersom han själv kan sova typ 10 timmar utan problem och märker inte av ljud eller om det är ljust. Vad gör man?

• Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Zzzz) skrev 2025-06-08 21:52:26 följande:
    Hade försökt hitta ett tredje alternativ. Din man kanske kan sova på soffan och du i sovrummet om det här är viktigt för honom och han inte har svårt att sova.
    Jag sover tyvärr superdåligt i vårt sovrum. Det är ljusare, varmare och betydligt mer lyhört än gästrummet. Maken somnar genom att lyssna på någon podd så han hör noll andra ljud. Jag använder öronproppar men ljud går igenom dom till viss del ändå.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Aliona skrev 2025-06-08 22:36:15 följande:

Visst har du skrivit om det här tidigare? Hur gick det då? 

Jag tänker att man får försöka hitta en kompromiss. Jag vet ju inte hur det ser ut hos er, så det är svårt att föreslå, men kompromissen behöver gå ut på att du sover i ert sovrum och maken någon annanstans, typ på soffan, i ett av barnens rum eller vad ni nu har för utrymme. Eller att släktingarna får sova i ett annat rum än gästrummet om det finns möjlighet till det. 

Ena barnet var bortrest så maken tog det barnets rum och gästen tog vårt riktiga sovrum vid ett tillfälle. Maken var långt ifrån nöjd kan jag meddela. Vid annat tillfälle försökte jag ändå sova bredvid maken och självklart blev det noll sömn den natten.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-08 22:46:34 följande:

Vad man gör? Man sätter ner foten.

Ibland får man tränga ihop sig, men du bör av hälsoskäl inte göra det om du inte måste. Och du måste inte i detta fall. Det är HANS släkt, han får dela rum med dem om de prompt ska bo hos er. Dina behov går före.

Jag antar att du har försökt förklara för din man. Men han fattar ändå inte? Är han efterbliven? (Förlåt om jag uttrycker mig hårt, men tror han att det är för skoj skull som du sover i gästrummet / träningsrummet och inte med honom?)

Du har helt rätt, jag har så klart tagit upp min sömnproblematik med maken men eftersom han inte själv har liknande problem så har han noll förståelse för att andra kan ha det så. 
  • Anonym (Sömnbrist)
    Jesper f skrev 2025-06-09 13:08:01 följande:

Till att börja med, har man verkligen utrett dina sömnproblem inom vården på allvar? Det där låter inte som en hållbar eller hälsosam situation för dig, oavsett grundorsaken bakom?

Men ja, antingen måste maken istället överge sitt sovrum, alt försöka hitta någon slags madrass alternativ för släktingarna. De kan inte "förvänta" sig en exakt lösning, typ "vi bor ALLTID i Lisa:s rum" eller dylikt, utan iom att de förväntar sig bor gratis får de snällt anpassa sig efter era förutsättningar. Och i fitt fall är det ganska klart att du kan inte överge ditt sovrum. 

Har själv allvarliga sömnproblem, så jag förstår precis vad du menar och det blir jättesvårt i liknande situationer.. Men kommunikation. Det är enda vägen, och du är viktigare än släktingarna.

Nej, någon utredning har aldrig gjorts. Har förstått att sömnproblem är väldigt vanligt nuförtiden aå tvivlar på att det finns tid för alla. Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Maken har bara sagt... X kommer och bor här i helgen för den ska göra en sak i Stockholm i helgen. Han la absolut inte till "X tar mitt sovrum och jag tar soffan" utan underförstått så ska jag flytta på mig.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (G) skrev 2025-06-09 14:34:56 följande:

De kan bo på hotel istället om de bara vill spara pengar...
    De som vill ( också ) umgås med er och inte bara bo gratis kan kanske sova i ert sovrum?
    Du sover kvar i gästrummet och din man kan sova på soffan? 

Sånt kostar ju pengar så det vill dom absolut inte...
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Nä) skrev 2025-06-09 14:42:15 följande:
    Fast nä. Att han inte förstår beror inte på att han själv inte har samma problem. Antingen har han någon form av svårighet med mentalisering eller empati, eller så har han inte någon lust att hjälpa dig. 
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Annat) skrev 2025-06-09 14:48:18 följande:
    Jag blev tipsad av min läkare om ett receptfritt läkemedel, men det funkade 1-2 ggr bara, sen var jag helvaken igen så då skrev hon ut ett annat som funkar jättebra. Sen kan jag ibland somna utan det runt helger och då man är uppe betydligt längre än vanligt och inte är tvungen att gå upp tidigt så planen är att försöka skippa det under semestern.

Då kanske en helg inte är så farligt ändå? Jag förstår att vi är helt olika men jag gillar våra resp släkter så kan jag hjälpa till så gör jag det.
    Jag har också svårt att sova så den biten förstår jag men under en kravlös semester eller en enstaka helg skulle jag inte tänka så mycket på det.
    Nu ska jag göra saker på lördagen som inte kan flyttas och sen ska jag jobba efter helgen så två nätter utan sömn under dom förutsättninharna är inte helt optimalt.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (.) skrev 2025-06-09 15:07:47 följande:
    Detta är ett återkommande problem för ts, hon har dock svårt att hitta en lösning som innebär att släktingarna stannar, hon vill helst att de inte kommer alls, jag tror inte hon är jätteförtjust i sin makes släkt, inte första tråden, lösning är hon inte intresserad av, det är medhåll hon vill ha. 

Den enklaste lösningen är ju att hon är kvar där hon är, maken sover på soffan och gästerna tar sovrummet 
    Har egentligen inga problem med att träffa släkten. Skulle hans syskon eller föräldrar komma förbi så kommer dom för att även umgås, men den yngre generationen kommer för husrummet. Skulle den yngre generationen bo på hotell skulle dom knappast komma förbi för att umgås för dom har annat för sig. Makens syskon och föräldrar reser dock inte så ofta i Sverige längre. Dom har stugor och annat hemmavid.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Xenia skrev 2025-06-09 15:57:50 följande:
    Det är på tiden att ni/du berättar om dina sömn problem och att du därför använder det forna gästrummet som ditt eget sovrum nu. Så länge du/ni inte gör det så är det klart att de förväntar sig att få använda sitt vanliga gästrum.

I bästa fall tycker de att det är så obekvämt så att de heller bor på vandrarhem/hotell.

Går det här "gästandet" bara åt ena hållet eller brukar ni besöka dem också och övernatta?

Förresten verkar maken ha sömnproblem också eftersom han snarkar så mycket. Sånt kan vara farligt, han borde göra en sömnapnéutredning.
    Dom som gästar oss numera är den yngre generationen och dom har vi aldrig bott hos som gäster. Är vi i hans hemtrakter på besök så bor vi hos föräldrarna för dom har gott om plats. Senaste åren har dock maken åkt själv för jag föredrar att chilla hemma med trädgården och husdjuren. 

Maken använder en bettskena mot snarkningar men inte tusan är det tyst för det även om det så klart mildrar en del.
  • Anonym (Sömnbrist)

Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.

Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.

• Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Fadde) skrev 2025-06-10 23:55:55 följande:
    Jag vet inte om du sovit en natt utan att kunna gå ner i djupsömn? Man känner sig helt utslagen. Efter ett par nätter är det omöjligt att arbeta eller överhuvudtaget koncentrera sig. 
    Om TS inte kommer ner i djupsömn är besöket ett mycket stort problem.
    I just mitt fall är det inte tal om djupsömn eller inte utan att det är noll sömn överhuvudtaget. Jag dygnar helt enkelt som mina tonårsbarn kallar det.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Xenia skrev 2025-06-11 00:09:41 följande:
    Men är man fyllda 30 år borde man ha råd att betala ett hotellrum. Att komma med två barn tycker jag faktiskt är rätt krävande. Är de verkligen så fattiga? Eller snåla? Och den andra 30-åringen tar med sig ett par kompisar! De behandlar ert hem som ett gratis hotell, och ni ställer bara upp. Dvs din man kräver att ni ställer upp. Och du agerar den undergivna hustrun.

Ja, det är klart att de tar för givet att gå bra. Ni har ju inte berättat om dina sömnsvårigheter och att gästrummet numera är dittt sovrum.

När nu dn man inte gör det så måste du göra det. Ring gästerna själv och förklara "ni är välkomna men pga mina stora sömnprobelm har vi inte längre kvar gästrummet, så ni får sova på  madrasser i vardagsrummet. Jag ville berätta det så det inte kommer som en otrevlig överraskning". Ställ din man inför fullbordat faktum.

Klarar du inte av det så får du vackert lämna ditt sovrum och sova hos din man. Det är bara du som kan göra något, det har ju framkommit att din man struntar i dina sömnproblem.

Vad väntar du på?
    Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.

Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.

Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-11 13:56:38 följande:
    Du låter själv konflikträdd. Varför tassar du på tå kring detta? Du ber om råd här, men när man frågar dig varför  inte själv pratar med släktingarna, eller hittar en lösning som din man bara får finna sig i, får man inget svar.

Det är som om du önskar att någon annan, eller högre makter, ska få din man att förstå, utan att du behöver ta konflikten. Har du alltid agerat så undvikande i ert äktenskap?

Det finns ju lösningar. Vardagsrummet och tydligen även ett hemmakontor. Informera din man att nattgäster får sova i vardagsrummet och / eller kontoret, om ni kan göra i ordning något där. Så är det bara. Ingen mer diskussion. Du behöver din sömn och du har förklarat varför. Börja sätta ner foten och peka med hela handen. Brusa inte upp, men var bestämd.

När det gäller annat kanske du kan göra som din man vill, eller att ni kompromissar. Det får man självklart göra ibland. Men i det här fallet måste du stå på dig. Det är inga orimliga krav du ställer, tvärtom.
    Det här är ingen nyhet för min man och han benämner även gästrummet som "mammas sovrum" till barnen. Och vid ett tillfälle förra sommaren sa jag även helt nej (hade väl varit vaken ett par dygn efter tidigare gäster) så då fick nya gästerna ta hans sovrum och jag tror han tog ena barnets rum för sonen sov borta då. Han sov rätt dåligt dom nätterna och var hyggligt missnöjd med det så då kör han istället tysta leken för att allt ska gå tillbaka till det tidigare läget dvs att dom tar mitt sovrum per default och istället måste jag fråga honom var han tänkt sig att dom ska sova och sen ännu en gång försvara min sovplats. Han gillar även frasen "det ordnar sig" vilket innebär att jag får komma med lösningar där mitt sovrum inte inkluderas. Kan säga att dessa konversationer med maken om gäster ger mig "Måndag hela veckan"-vibbar.

Och eftersom det är hans yngre släkt som vanligtvis är gäster, som han aldrig pratar med i mobil förutom när dom ringer och frågar om husrum så tycker jag det blir rätt konstigt om jag ska börja ringa dom. (Han pratar så klart med dom om han springer på dom i hemstaden när han besöker släkten.) Han vill ju gärna att dom tittar förbi så då borde han vara sovplatsansvarig. 🙂
  • Anonym (Sömnbrist)
    Kvittning skrev 2025-06-11 16:15:54 följande:
    Ärligt talat så tycker jag faktiskt att du är orättvis som riktar din irritation mot gästerna. 

De har aldrig fått någon annan information än att de är så välkomna att komma och bo hos er så det är klart att de agerar utifrån att de är just det. Kanske att de till och med tror att ni tycker det är trevligt att de kommer även om de mest gör annat. 

Det här är ju din mans fel som håller tyst om problemen. Och till viss del ditt eget också som blir irriterad på de faktiskt välkomnade gästerna istället för att själv prata med dom när din man inte gör det. 

Om du pratar med dom så kommer de säkert att tänka om. Tänk då bara på att prata utan att visa din irritation mot dom, de lever som sagt lyckligt ovetande om vilka problem de orsakar och ska inte behöva få det kastat på sig på ett sätt som riskerar att vara otrevligt (man kan absolut säga ifrån på trevliga sätt).
    Jag frågade maken ikväll var han tänkt sig att gästen ska sova och inte helt oväntat svarar han "Gästrummet är väl lämpligt". Blev då aningens less och förklarade att jag sover där sen länge så det är inte aktuellt, men att kontoret kan användas. Då typ suckar han och säger att då kan han ta det så gästen kan sova ordentligt i hans säng.

Kommer nämna sovproblemen när gästen kommer så den förstår vad sovrumsrokaden beror på, men jag tvivlar lite på att dom jag nämner det för minns det när dom behöver husrum nästa gång. Nåja, dom minns det säkert när dom dyker upp och sovrummet dom tänkt sig är upptaget.
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum