Inlägg från: Anonym (Ungdomar pa soffan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ungdomar pa soffan)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-08 21:41:15 följande:

...

Vad gör man? Maken räknar med att jag ska ge upp "mitt" sovrum....

Den yngre generationen har val inga problem med att sova pa soffan, eller? Det ar ju inte aldriga foraldrar vi pratar om, som behover eget rum, utan en ungdom om jag forstatt det ratt?
  • Anonym (Ungdomar pa soffan)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 13:29:11 följande:
    ... (konflikträdd) ... Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.

Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
    Men nu ar det ju sa att ni inte langre har ett gastrum. Det fd. gastrummet ar ju numera ditt och ert fd. gemensamma sovrum ar numera hans. Fa honom att forsta det, att ditt sovrum inte langre ar ett gastrum. Godkanner han gaster sa bor det vara underforstatt att det ar hans rum han godkant for overnattningen. Sa lange ni benamner det fd. gastrummet som gastrum sa kommer han att fortsatta att ta for givet att det ar dar gasterna ska vara. Gor klart for honom att det inte langre ar ett gastrum (och att det inte varit det pa lange) och att om han godkanner gaster sa ligger det pa honom att finna en losning, utan att du ska behova ge upp ditt rum och din valbehovliga somn. Gasterna kan sova pa soffan, hemkontoret eller i hans rum (och han pa soffan/hemkontoret). Gar val lika bra for gasterna. De behover ju inte just ditt rum, om nu hans ar ledigt? Satt ner foten och gor klart att ni inte langre har ett gastrum, utan losningarna (som inte inkluderar ditt rum) ligger pa honom. Skulle hans aldriga foraldrar komma i framtiden kan ni ju erbjuda att betala hotellnatter for dem, eftersom ni faktiskt inte har nagot gastrum eller annan bekvam losning (for aldre personer).
Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum