Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Vad man gör? Man sätter ner foten.

Ibland får man tränga ihop sig, men du bör av hälsoskäl inte göra det om du inte måste. Och du måste inte i detta fall. Det är HANS släkt, han får dela rum med dem om de prompt ska bo hos er. Dina behov går före.

Jag antar att du har försökt förklara för din man. Men han fattar ändå inte? Är han efterbliven? (Förlåt om jag uttrycker mig hårt, men tror han att det är för skoj skull som du sover i gästrummet / träningsrummet och inte med honom?)

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-09 14:44:51 följande:
    Empati är inte hans starka sida. Han har mycket svårt att sätta sig in i någon annans personliga problem oavsett om det gäller mig, barnen, nån kompis eller nån på jobbet...
    Det största problemet här verkar vara att du har svårt att stå upp mot din man, samt att han har nedsatt inlevelseförmåga och empati.

Har han alltid varit sådan? Orkar du leva med honom?

Det spelar ju ingen roll vad vi skriver här, om din man gör som han vill ändå, och du bara viker ner dig. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-10 22:40:37 följande:

Bara ett litet förtydligande... Den "yngre generationen" är alla runt 30 så inte direkt 18-åringar ifall någon trodde det. Vi har alltså haft exvis ett par med två barn på typ 6 och 8 år boende i vårt gästrum i typ 3-4 dagar då dom skulle göra Stockholm. Eller i ett annat fall en 30-årig släkting med två kompisar i samma ålder som skulle shoppa och gå på konsert.

Och vi har haft gästrummet länge och till för några år sedan var det inga problem, men min sömn har blivit sämre och sämre med åren så dom tänker kanske att rummet bara står oanvänt och när dom då ringer min man och kollar om dom kan bo här så svarar han bara ja direkt för han skulle aldrig säga nej till dom och nämner inte heller att dom får sova i typ vardagsrummet. Och man fattar ju att ett separat ostört gratis gäst-/träningsrum på ca 15 kvm med riktig 140-säng och där man kan stöka ut packning fritt är betydligt mer åtråvärt för dom än att sova i vardagsrummet eller ta över makens sovrum som behöver vara mer tillgängligt för andra i hemmet.

Men då får du väl prata med dem? Om din man inte förstår, prata direkt med gästerna och förklara att de är välkomna men att de får sova i vardagsrummet.
    Låt inte din man köra över dig.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 13:29:11 följande:
    Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.

Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.

Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
    Du låter själv konflikträdd. Varför tassar du på tå kring detta? Du ber om råd här, men när man frågar dig varför  inte själv pratar med släktingarna, eller hittar en lösning som din man bara får finna sig i, får man inget svar.

Det är som om du önskar att någon annan, eller högre makter, ska få din man att förstå, utan att du behöver ta konflikten. Har du alltid agerat så undvikande i ert äktenskap?

Det finns ju lösningar. Vardagsrummet och tydligen även ett hemmakontor. Informera din man att nattgäster får sova i vardagsrummet och / eller kontoret, om ni kan göra i ordning något där. Så är det bara. Ingen mer diskussion. Du behöver din sömn och du har förklarat varför. Börja sätta ner foten och peka med hela handen. Brusa inte upp, men var bestämd.

När det gäller annat kanske du kan göra som din man vill, eller att ni kompromissar. Det får man självklart göra ibland. Men i det här fallet måste du stå på dig. Det är inga orimliga krav du ställer, tvärtom.
  • Anonym (sköldmö)

Tillägg: Hade jag varit gäst som fick slagga gratis hos släktingar, hade jag varit tacksam för att få sova på soffan, eller på en madrass eller enkel säng i arbetsrummet. Jag hade inte förväntat mig gratis boende, men jag hade varit tacksam och absolut inte krävt mer.

Vem förväntar sig ett stort och bekvämt rum när man kommer undan billigt genom att bo gratis hos släktingar eller vänner?

Vårt arbetsrum är ca 6 kvm stort. Där står även en extrasäng / gästsäng. Kommer det fler nattgäster får de sova i vardagsrummet. Vi har haft barnfamiljer som har övernattat där. Bara enstaka nätter, men det har gått bra.    

Aldrig att vi skulle flytta ut ur vårt sovrum eller riskera vår sömn. Ingen skulle heller kräva det. De är bara glada att få gratis husrum, vilket vi gärna erbjuder eftersom det inte är så ofta. Men då får de ta det som det är. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 14:36:19 följande:
    Det här är ingen nyhet för min man och han benämner även gästrummet som "mammas sovrum" till barnen. Och vid ett tillfälle förra sommaren sa jag även helt nej (hade väl varit vaken ett par dygn efter tidigare gäster) så då fick nya gästerna ta hans sovrum och jag tror han tog ena barnets rum för sonen sov borta då. Han sov rätt dåligt dom nätterna och var hyggligt missnöjd med det så då kör han istället tysta leken för att allt ska gå tillbaka till det tidigare läget dvs att dom tar mitt sovrum per default och istället måste jag fråga honom var han tänkt sig att dom ska sova och sen ännu en gång försvara min sovplats. Han gillar även frasen "det ordnar sig" vilket innebär att jag får komma med lösningar där mitt sovrum inte inkluderas. Kan säga att dessa konversationer med maken om gäster ger mig "Måndag hela veckan"-vibbar.

Och eftersom det är hans yngre släkt som vanligtvis är gäster, som han aldrig pratar med i mobil förutom när dom ringer och frågar om husrum så tycker jag det blir rätt konstigt om jag ska börja ringa dom. (Han pratar så klart med dom om han springer på dom i hemstaden när han besöker släkten.) Han vill ju gärna att dom tittar förbi så då borde han vara sovplatsansvarig. 🙂
    Ni har dålig kommunikation helt enkelt, i alla fall när det gäller detta. Men frågan kvarstår. Varför låter du honom komma undan med det? Varför låter du honom komma undan med tysta leken?

Egentligen är det HANS ansvar att ordna sovplats till SIN släkt, utan att lägga beslag på DITT sovrum. Men om han nu inte gör det, får du ta tjuren vid hornen så att du slipper denna eviga följetång och slipper starta fler trådar om detta.

Han tiger och verkar hoppas att du ska ge med dig. Låt honom inte lyckas med det. Ta själv tag i saken. Informera honom om att ditt sovrum inte längre är gästrum. Punkt. Ingen diskussion. Sen fixar ni tillsammans en enkel säng eller sovplats i arbetsrummet. Innan nattgästen eller nattgästerna kommer, kan du även lägga fram kudde och lakan i vardagsrummet, kanske bredvid soffan, så att det blir tydligt. Förklara för gästerna när de dyker upp. Var välkomnande och trevlig. Alla får någonstans att sova. Alla nöjda.

Upprepa sedan detta varje gång det kommer nattgäster. Det blir kanske lite extra jobb för dig, men då kommer ingen längre att ta för givet att gästerna ska ha ditt rum. 

Sen förstår jag inte din man. Om han sov dåligt förra sommaren i ett av barnens rum, borde han väl förstå hur det är för dig? Uppenbarligen har han egen erfarenhet av vad dålig sömn innebär och hur man mår av det. Du kan ju ta upp detta om han skulle opponera sig mot dina lösningar.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 22:39:24 följande:
    Jag frågade maken ikväll var han tänkt sig att gästen ska sova och inte helt oväntat svarar han "Gästrummet är väl lämpligt". Blev då aningens less och förklarade att jag sover där sen länge så det är inte aktuellt, men att kontoret kan användas. Då typ suckar han och säger att då kan han ta det så gästen kan sova ordentligt i hans säng.

Kommer nämna sovproblemen när gästen kommer så den förstår vad sovrumsrokaden beror på, men jag tvivlar lite på att dom jag nämner det för minns det när dom behöver husrum nästa gång. Nåja, dom minns det säkert när dom dyker upp och sovrummet dom tänkt sig är upptaget.

Du ska inte FRÅGA din man. Du ska säga att så här är det. Punkt slut. Ingen diskussion.

Självklart ska du inte göra så i alla situationer, men när det gäller just detta.

Ta makten över situationen, i stället för att gå omkring och oroa dig eller vara frustrerad.

Däremot kan du fråga honom varför han är mer mån om gästerna än om dig? Han vill att besökande släktingar ska sova bekvämt, och det är fint, men han bryr sig tydligen inte om att du sover bekvämt.

Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum