Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 13:29:11 följande:
Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.
Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.
Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
Du låter själv konflikträdd. Varför tassar du på tå kring detta? Du ber om råd här, men när man frågar dig varför inte själv pratar med släktingarna, eller hittar en lösning som din man bara får finna sig i, får man inget svar.
Det är som om du önskar att någon annan, eller högre makter, ska få din man att förstå, utan att du behöver ta konflikten. Har du alltid agerat så undvikande i ert äktenskap?
Det finns ju lösningar. Vardagsrummet och tydligen även ett hemmakontor. Informera din man att nattgäster får sova i vardagsrummet och / eller kontoret, om ni kan göra i ordning något där. Så är det bara. Ingen mer diskussion. Du behöver din sömn och du har förklarat varför. Börja sätta ner foten och peka med hela handen. Brusa inte upp, men var bestämd.
När det gäller annat kanske du kan göra som din man vill, eller att ni kompromissar. Det får man självklart göra ibland. Men i det här fallet måste du stå på dig. Det är inga orimliga krav du ställer, tvärtom.