Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Min sömn vs släkt som ska ha nattrum

Om det är den yngre generationen som kommer. Finns det kanske möjlighet att prata med deras föräldrar om dina sömnproblem och att ev. gäster får räkna med att sova på madrass i vardagsrummet eller något? 

Ofta så blir det så fel i sådana här situationer med att man har dålig dialog. Tror inte att det finns någon av dina gäster som vill orsaka de problem som de faktiskt gör och att de kommer till er för att de aldrig har upplevt annat än att det går alldeles utmärkt för er att ni kommer dit. Och om de visste om vilka problem det orsakar så skulle de säkert inte ha en tanke på att slänga ut dig ur ditt sovrum utan antingen sova på madrass i vardagsrummet eller boka hotell istället. 

• Kvittning
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 13:29:11 följande:
    Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.

Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.

Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
    Ärligt talat så tycker jag faktiskt att du är orättvis som riktar din irritation mot gästerna. 

De har aldrig fått någon annan information än att de är så välkomna att komma och bo hos er så det är klart att de agerar utifrån att de är just det. Kanske att de till och med tror att ni tycker det är trevligt att de kommer även om de mest gör annat. 

Det här är ju din mans fel som håller tyst om problemen. Och till viss del ditt eget också som blir irriterad på de faktiskt välkomnade gästerna istället för att själv prata med dom när din man inte gör det. 

Om du pratar med dom så kommer de säkert att tänka om. Tänk då bara på att prata utan att visa din irritation mot dom, de lever som sagt lyckligt ovetande om vilka problem de orsakar och ska inte behöva få det kastat på sig på ett sätt som riskerar att vara otrevligt (man kan absolut säga ifrån på trevliga sätt).
  • Kvittning
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 22:39:24 följande:
    Jag frågade maken ikväll var han tänkt sig att gästen ska sova och inte helt oväntat svarar han "Gästrummet är väl lämpligt". Blev då aningens less och förklarade att jag sover där sen länge så det är inte aktuellt, men att kontoret kan användas. Då typ suckar han och säger att då kan han ta det så gästen kan sova ordentligt i hans säng.

Kommer nämna sovproblemen när gästen kommer så den förstår vad sovrumsrokaden beror på, men jag tvivlar lite på att dom jag nämner det för minns det när dom behöver husrum nästa gång. Nåja, dom minns det säkert när dom dyker upp och sovrummet dom tänkt sig är upptaget.

Det blir nog jättebra. 

Var noga med i din kommunikation till gästerna är tydligt att gästrummet inte är ett gästrum utan att det är ditt rum och det enda du kan sova i så att det blir tydligt att det är den lösning som är nu som gäller. 

Och om de börjar prata om att de får dåligt samvete över att kasta ut din man så är det bara att vara tydlig med att om det är så att han inte känner att det funkar så får det framöver lösas med madrasser i vardagsrummet. 

Kom ihåg att vara trevlig och tillmötesgående i din kommunikation. Att du fokuserar på lösningar utan att för den sakens skull släppa ditt rum till någon annan, för problemen kommer de se själva. Om du fokuserar på problemen så riskerar du att komma ut som den gnälliga och jag gissar att du vill undvika det. 

Svar på tråden Min sömn vs släkt som ska ha nattrum