Anonym (Sömnbrist) skrev 2025-06-11 13:29:11 följande:
Ja ,det är helt klart snålhet det handlar om. I just det fallet tjänar föräldrarna rätt bra med pengar och har billigt boende för övrigt men dom gjorde en semesterresa runt i Sverige och ville spara in pengar där det gick.
Min man är väldigt mån om att undvika bråk (konflikträdd) och vill hålla sig väl med alla. Är därför han inte heller direkt säger till mig att en kommande gäst/gäster ska ha gästrummet utan är bara tyst så det ska bli upp till mig att lösa det för annars är det typ underförstått att gäster ska ha gästrummet.
Kom faktiskt på en alternativ lösning i detta närliggande fall där övernattning av endast en person är aktuell och under helgtid då ingen jobbar... Vårt hemmakontor. Det är visserligen rätt litet (7-8 kvm) och med ett stort skrivbord, men en uppblåsbar enkelmadrass borde få plats. Helt klart inte lika bekvämt som gästrummet, men gäller ju ändå bara en helg. 🙂
Ärligt talat så tycker jag faktiskt att du är orättvis som riktar din irritation mot gästerna.
De har aldrig fått någon annan information än att de är så välkomna att komma och bo hos er så det är klart att de agerar utifrån att de är just det. Kanske att de till och med tror att ni tycker det är trevligt att de kommer även om de mest gör annat.
Det här är ju din mans fel som håller tyst om problemen. Och till viss del ditt eget också som blir irriterad på de faktiskt välkomnade gästerna istället för att själv prata med dom när din man inte gör det.
Om du pratar med dom så kommer de säkert att tänka om. Tänk då bara på att prata utan att visa din irritation mot dom, de lever som sagt lyckligt ovetande om vilka problem de orsakar och ska inte behöva få det kastat på sig på ett sätt som riskerar att vara otrevligt (man kan absolut säga ifrån på trevliga sätt).