• kokoganga

Barn som cyklar/åker elsparkcykel utan hjälm

Reflekterade över flertalet barn i området här som cyklar och åker elsparkcykel utan hjälm. Vill minnas att det blev lag på det för några år sen.

Cyklar själv alltid med hjälm och har svårt att fatta hur folk inte kan göra det. Liksom det enda skydd vi har, och huvudet är mer ömtåligt än många tror.

Att jag går och säger till dem lär ju ingen bry sig om. Är det någon idé att lägga vikt på det? Ska man göra en orosanmälan? Polisanmälan? 

• Svar på tråden Barn som cyklar/åker elsparkcykel utan hjälm
  • Anonym (P)

Samma där jag bor. Vuxna cyklar med hjälm, men barnen cyklar utan. I princip inga skolbarn har hjälm när de åker sparkcykel heller. Väldigt ofta ser jag förälder och barn tillsammans på elsparkcykel, självklart utan hjälm.

• kokoganga
    Anonym (P) skrev 2025-06-08 21:59:39 följande:

Samma där jag bor. Vuxna cyklar med hjälm, men barnen cyklar utan. I princip inga skolbarn har hjälm när de åker sparkcykel heller. Väldigt ofta ser jag förälder och barn tillsammans på elsparkcykel, självklart utan hjälm.

Ingen idé att bry sig med andra ord?
  • Anonym (qwerty)

Väljer man att cykla utan hjälm har man nog inte så mycket att skydda.
    Skit i det. Polisen har för mycket att göra och socialtjänsten mer.

• Anonym (Hjälm på)

Jag pratar gärna med andra föräldrar (om jag ser dem ihop med barn utan hjälm) och skickar också förslag till skolan om att gå ut och informera om vad som gäller. Ska barn cykla själva till skolan så är hjälm obligatoriskt. Punkt.
    Och sen göra experiment med barnen där man släpper ägg från viss höjd med och utan små hjälmar av frigolit. Mina barn förstod direkt varför vi tjatade om hjälm efter att de gjort detta...

• cosinus

Lagen om hjälm gäller till 15 år. Jag har sagt till mina barn att de får börja välja själva våren i årskurs 8.

Vi bor så till att de inte cyklat på vintern och 2 av 4 fyller så de är 15 våren i årskurs 8. Övriga två har sluppit hjälm då också även om det fattats några dagar/veckor till 15.

De har i princip varit helt ensamma om att ha hjälm på högstadiet. De vet såklart fördelarna med hjälm och potentiella nackdelar utan men någonstans måste man vara realist också. De kommer inte ha den på huvudet om jag skulle tvinga dem att hur länge som helst. Eller så väljer de bort att cykla och tar bussen istället vilket på inga sätt är att föredra. Risken för att de kraschar så illa att de slår ihjäl sig är låg. Att de får alldeles för lite rörelse om de väljer bort cykel helt är en realitet. 

Elkickar har de inte haft. Men där hade jag varit mer orolig faktiskt än på en cykel.

• Anonym (Emsie)

Min äldsta går i 9:an och fyller 16 år i år. Han har alltid haft hjälm både på cykel och el-spark men sista 2-3 månaderna har han vägrat för att ingen annan på skolan har det. Jag har så ont i magen varje gång han tar el-sparken till skolan el träningen.

• Anonym (P)
    cosinus skrev 2025-06-09 09:40:21 följande:

Lagen om hjälm gäller till 15 år. Jag har sagt till mina barn att de får börja välja själva våren i årskurs 8.

Vi bor så till att de inte cyklat på vintern och 2 av 4 fyller så de är 15 våren i årskurs 8. Övriga två har sluppit hjälm då också även om det fattats några dagar/veckor till 15.

De har i princip varit helt ensamma om att ha hjälm på högstadiet. De vet såklart fördelarna med hjälm och potentiella nackdelar utan men någonstans måste man vara realist också. De kommer inte ha den på huvudet om jag skulle tvinga dem att hur länge som helst. Eller så väljer de bort att cykla och tar bussen istället vilket på inga sätt är att föredra. Risken för att de kraschar så illa att de slår ihjäl sig är låg. Att de får alldeles för lite rörelse om de väljer bort cykel helt är en realitet. 

Elkickar har de inte haft. Men där hade jag varit mer orolig faktiskt än på en cykel.

Där tänker vi helt olika gällande föräldraansvar. Jag föredrar att mina barn går eller åker buss, framför att de cyklar oskyddade. Framkommer det att de cyklar utan hjälm, tar jag ifrån dem cyklarna och de får förlita sig på busstidtabellen eller benen.
  • Anonym (P)
    Anonym (Emsie) skrev 2025-06-09 10:20:49 följande:

Min äldsta går i 9:an och fyller 16 år i år. Han har alltid haft hjälm både på cykel och el-spark men sista 2-3 månaderna har han vägrat för att ingen annan på skolan har det. Jag har så ont i magen varje gång han tar el-sparken till skolan el träningen.

Varför har han kvar elsparken? 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (P) skrev 2025-06-09 10:28:56 följande:
    Varför har han kvar elsparken? 
    Separerade föräldrar. Han har inte el-sparken hos mig.
  • Anonym (Hjälm på)
    Anonym (Emsie) skrev 2025-06-09 10:20:49 följande:

Det förstår jag att du har!
    Potentiella dödsverktyg.
    Också tveksamt hur man hamnar försäkringsmässigt beroende på vad för sorts "åkdon" man har. Finns väl tragiska exempel på att de vid dödsolycka inte omfattas av trafikförsäkring = ingen kan dömas till vållande och lägre ersättningar faller ut.

Försäkring för elsparkcyklar - vad gäller?

• kokoganga

På mitt jobb var jag den enda som hade cykelhjälm tills den dagen jag blev prejad av en bil och for i gatan. Hjälmen sprack, fick ett stort ärr på hakan men utan hjälmen är det frågan om jag hade kunnat sitta här och skriva. Därefter började plötsligt fler använda hjälm på jobbet.

Tycker man borde försöka förändra attityden till hjälm, särskilt som någon skrev att "ingen annan har det i min klass/skola", så då blir man den där annorlunda som sticker ut och inte passar in. 

Är otroligt att det inte händer fler dödsolyckor med elsparkarna. Köra in i något med en sån så flyger man nog en bra bit. Tänker typ folk som åker störtlopp eller utförsåkning och kör in i hinder, träd, etc. Är en praktisk uppfinning förvisso men tror inte varken samhället eller de som åker är tillräckligt kompetenta för att framföra ett sådant fordon.

Svar på tråden Barn som cyklar/åker elsparkcykel utan hjälm