cosinus skrev 2025-06-09 09:40:21 följande:
Lagen om hjälm gäller till 15 år. Jag har sagt till mina barn att de får börja välja själva våren i årskurs 8.
Vi bor så till att de inte cyklat på vintern och 2 av 4 fyller så de är 15 våren i årskurs 8. Övriga två har sluppit hjälm då också även om det fattats några dagar/veckor till 15.
De har i princip varit helt ensamma om att ha hjälm på högstadiet. De vet såklart fördelarna med hjälm och potentiella nackdelar utan men någonstans måste man vara realist också. De kommer inte ha den på huvudet om jag skulle tvinga dem att hur länge som helst. Eller så väljer de bort att cykla och tar bussen istället vilket på inga sätt är att föredra. Risken för att de kraschar så illa att de slår ihjäl sig är låg. Att de får alldeles för lite rörelse om de väljer bort cykel helt är en realitet.
Elkickar har de inte haft. Men där hade jag varit mer orolig faktiskt än på en cykel.
Där tänker vi helt olika gällande föräldraansvar. Jag föredrar att mina barn går eller åker buss, framför att de cyklar oskyddade. Framkommer det att de cyklar utan hjälm, tar jag ifrån dem cyklarna och de får förlita sig på busstidtabellen eller benen.