• Anonym (19 år och uppgiven)

Vad har vi unga vuxna för utsikter egentligen?

Nu är jag klar med gymnasiet och visst vet jag att många då blir lite vilsna, men det känns som att det går djupare än för, säg, min storebrors årskull som gick ut gymnasiet för 10 år sedan. Eller mina föräldrar eller far/morföräldrar. Visst har vi firat, jag och mina kompisar, men samtidigt har diskussionerna gått höga om vad som händer nu. Så många av oss käns så håglösa. "Har du hittat något sommarjobb?" "Näe, inte fått tag på något"/"Jag hade ett på gång men de valde en annan som var äldre och hade mer erfarenhet"/"Jag har inte ens letat, jag vet att det inte finns något". "Vad gör ni till hösten, någon som ska plugga vidare?" "Jag måste annars har jag ingen inkomst"/"Ja, i X-stad för det är billigare att bo där och morsan har inte råd att ha mig hemma"/"Nej, orkar inte mer plugg så jag får kämpa med soc och hoppas att jag får bo kvar hemma, annars får jag väl bo på vandrarhem".

Vi har pratat om vart i landet man ska flytta (vi är Stockholmare) där det finns både bostader till rimligt pris, jobb inom rimligt avstånd, och därmed också ha en bil med allti det innebär, och samhällsinrättningar så som vård, handel osv. Vi har nog alla sagt att barn har vi absolut inte bråttom att sätta till världen, några har till och med sagt att det inte blir några, världen och ekonomin är för otrygg. 

Mina föräldrar har sagt att vi är konstiga i min generation. "Det är nu ni är fria och ska leva livet, ta vara på alla utsikter." och jag kan inte annat än undra: VILKA utsikter?

• Svar på tråden Vad har vi unga vuxna för utsikter egentligen?
  • Anonym (?)

Varför har ni inga möjligheter, menar du? Tog precis som din bror studenten för tio år sedan, vad är skillnaden?

• Anonym (Det var en gång)

Nåja. 

När jag valde universitetsutbildning var min utbildning den hetaste på listan, det skulle inte vara några som helst problem att få jobb tyckte AF och deras statistik.

När jag var klar 4 år senare fanns inte ett jobb i sikte. Forska kunde man göra men det fanns inga jobb.

Jag fick bli springvikarie, extraknäcka med fönsterputs, hjälpa till att bygga en utställning på timmar. Sen fick jag jobb på ett uppstartsföretag i en helt annan bransch. Först fem år senare lyckades jag komma tillbaka till det jag var utbildad till, vilket var helt nödvändigt för annars kunde jag kastat min examen åt helvete.

Alla får uppleva någon (de flesta flera) svacka under arbetslivet. Just nu är arbetslösheten hög igen och det gäller att tänka brett, så som ni gör- har man inget jobb måste man vara villig att flytta på sig. 

Min man blev utan jobb när vårt barn var i lågstadiet. Han fick veckopendla i tre år medan jag fick rodda allt hemma. det var ingen vidasre kul men det är sånt man får göra. Att sitta på arslet och gnälla leder liksom inte till framgång.

Tänk så här istället: Om ett år kommer du att ha det där jobbet, och en annan bostad, och det mesta har fallit på plats. Fortsätt jobba på din plan, det kommer att lösa sig.

• Anonym (Allan)

Världen har alltid varit otrygg, och den nya generationen är rejält curlade. Ut i världen med er och kämpa på som alla andra så kommer det gå hur bra som helst även för er!

Anonym (?) skrev 2025-06-09 18:52:51 följande:

Varför har ni inga möjligheter, menar du? Tog precis som din bror studenten för tio år sedan, vad är skillnaden?

Sa jag inga?

Skillnaden är ju att till exempel var arbetslösheten nästan hälften av vad den är idag.
    Anonym (Allan) skrev 2025-06-09 19:03:00 följande:

Världen har alltid varit otrygg, och den nya generationen är rejält curlade. Ut i världen med er och kämpa på som alla andra så kommer det gå hur bra som helst även för er!

Det där är såå verklighetsfrånvänt. 
    Anonym (Det var en gång) skrev 2025-06-09 19:01:44 följande:

Nåja. 

När jag valde universitetsutbildning var min utbildning den hetaste på listan, det skulle inte vara några som helst problem att få jobb tyckte AF och deras statistik.

När jag var klar 4 år senare fanns inte ett jobb i sikte. Forska kunde man göra men det fanns inga jobb.

Jag fick bli springvikarie, extraknäcka med fönsterputs, hjälpa till att bygga en utställning på timmar. Sen fick jag jobb på ett uppstartsföretag i en helt annan bransch. Först fem år senare lyckades jag komma tillbaka till det jag var utbildad till, vilket var helt nödvändigt för annars kunde jag kastat min examen åt helvete.

Alla får uppleva någon (de flesta flera) svacka under arbetslivet. Just nu är arbetslösheten hög igen och det gäller att tänka brett, så som ni gör- har man inget jobb måste man vara villig att flytta på sig. 

Min man blev utan jobb när vårt barn var i lågstadiet. Han fick veckopendla i tre år medan jag fick rodda allt hemma. det var ingen vidasre kul men det är sånt man får göra. Att sitta på arslet och gnälla leder liksom inte till framgång.

Tänk så här istället: Om ett år kommer du att ha det där jobbet, och en annan bostad, och det mesta har fallit på plats. Fortsätt jobba på din plan, det kommer att lösa sig.

Du fick det ja. För då fanns såna jobb, utan att tre tusen arbetssökande tävlade om dem. 

Men det handlar inte bara om det praktiska. Det handlar ju även om att kunna se någon framtid. 
  • Anonym (Allan)
    Anonym (19 år och uppgiven) skrev 2025-06-09 19:32:35 följande:
    Det där är såå verklighetsfrånvänt. 
    Berätta gärna varför. Tror du att världen är svår och jobbig bara för er? Har allt varit enkelt innan?
    Anonym (Allan) skrev 2025-06-09 19:42:15 följande:
    Berätta gärna varför. Tror du att världen är svår och jobbig bara för er? Har allt varit enkelt innan?
    Nej, det är det ingen som tror, men att sitta och säga, särskilt om du är millenial, och säga att alla i min generation är mer curlade än er, är verklighetsfrånvänt. 

Jag vill säga att det ligger på dig att "bevisa" att vår generation är curlad, då det var du som påstod det. 
  • Anonym (Malin)

Det är nog olika i olika kompiskretsar, tror jag. Jag känner många ungdomar som tar studenten i år, och de senaste åren. Alla de har haft sommarjobb om de har velat/hunnit. Några har ryckt in i lumpen ganska direkt, och hinner då inte jobba. En del har resor inplanerade för pengar de har tjänat på att jobba på helger och lov. Några ska studera vidare på universitetet, och andra väljer att sommarjobba nu, och sedan säsonga på någon skidort. (och plugga nästa år)
    Jag vet inga som känner att det är så negativt som du beskriver.
    Har du personligen någon plan? (Du skriver ganska generellt, så jag vet inte om det gäller just dig, eller bara dina kompisar) Har du något extrajobb? Vad ska du göra till hösten?

Anonym (Malin) skrev 2025-06-09 20:34:43 följande:

Det är nog olika i olika kompiskretsar, tror jag. Jag känner många ungdomar som tar studenten i år, och de senaste åren. Alla de har haft sommarjobb om de har velat/hunnit. Några har ryckt in i lumpen ganska direkt, och hinner då inte jobba. En del har resor inplanerade för pengar de har tjänat på att jobba på helger och lov. Några ska studera vidare på universitetet, och andra väljer att sommarjobba nu, och sedan säsonga på någon skidort. (och plugga nästa år)
    Jag vet inga som känner att det är så negativt som du beskriver.
    Har du personligen någon plan? (Du skriver ganska generellt, så jag vet inte om det gäller just dig, eller bara dina kompisar) Har du något extrajobb? Vad ska du göra till hösten?

Det kan nog vara olika, men attityden känns ganska allmän. Rapporter kommer om hur min generation inte har någon framtidstro, till skillnad från tidigare generationer. Enligt förra årets ungdomsbarometer visar på att ungdomar i allmänhet ser de flesta delar i undersökningen som sämre mot vad ungdomar gjorde för bara ett par år sedan, 

Och, ja, jag håller det generellt, för det handlar inte om mig personligen. 
Svar på tråden Vad har vi unga vuxna för utsikter egentligen?