Anonym (Ute) skrev 2025-06-09 19:01:45 följande:
Fördummar myndigheter befolkningen?
Jag undrar försiktigt om inte olika myndigheter fördummar folk. Typ det där med att betala underhåll för sitt barn. Borde inte samhället utvecklats så att människor ändå själva ska förstå att jag måste försörja mitt barn. Som en naturlig instinkt och att som sista hands val måste myndigheterna gripa in.
Samma sak med att blanda in domstol och familjerätten vid separationer. Den ena och den andra menar att deras ex är galna och oresonliga? varför skaffar man då barn? Jag tror dessutom det är extremt sällsynt att det bara är en person som är galen och oresonlig. Problemet är att ingen av parterna vill vika sig en tum utan ingen av parterna vill komma överens utan vill enbart ha sin egna vilja igenom och myndigheterna ska lösa detta. Hur gjorde man liksom förr? Kan folk inte tänka själva längre
Ja, du nog kan man fundera över mycket men personligen tror jag inte att det handlar om att vi blivit fördummade utan mera att det finns de som helt enkelt inte VILL ta sitt ansvar utan lägger det på samhället.
Som jag upplever det har mycket förändrats under de senaste 30 åren. Jag har en liten käpphäst, och det är att slopandet av den allmänna värnplikten var ett stort misstag. Inte endast rent militärt utan också som ett sätt för unga män att växa upp och lära sig ta ansvar.
Nu tänker du att de unga kvinnorna tidigare inte gjort denna värnplikt och detta är nog sant men de fick ju anpassa sig efter de unga männens erfarenheter.
Att de rättigheter vi har är kopplade till våra skyldigheter verkar flera av våra politiker ha glömt bort. Sitter man i regeringsställning verkar man tro att man sitter med makten i sina händer och glömmer bort att jäva ut sig när frågor kring bolag man själv äger aktier i behandlas. Ja, listan kan göras lång.
Vi är inte fördummade bara desillusionerade.