Inlägg från: Anonym (Amomyn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amomyn)

Vad åt ni mycket som barn

Tänker spontant på blodpudding. Detta åt vi ofta i småskolan. I vuxen ålder tror jag aldrig att man ätit detta. Däremot dricker jag blod ibland. Utblandat då eftersom det blivit lite för äckligt att dricka som det är. Mycket järn och nyttigheter i djurblod. 

Chokladpudding av sånt där pulver som vispas ihop med mjölk. Uppskattade detta som barn och nu i vuxen ålder så tycker jag det smakar mest som sockrad papp.

Mer-dryck och Festis. Gott i barndomen, numera lite för sliskigt för mina smaklökar. 

Prickigkorv eller "medvurst" som man numera kallar det, för att uttrycka sig vuxet.

Ett favoritpålägg på mackan som liten. Jag gillar denna saltsyrliga korv än idag men äter den inte så ofta som förr. Chark är ju ingen nyttig mat precis. 

Fiskpinnar och fiskburgare. Älskade detta som barn av nån anledning. Idag tycker jag att de knappt smakar nåt. Äter mycket hellre färsk fiskfilé. 

• Anonym (Amomyn)
    Anonym (fågelsången) skrev 2025-06-09 21:27:48 följande:
    Inte för att vara petig, men prickig korv finns och kallas fortfarande för prickig korv. Jag har en ask i kylen.
    Ok. Det är inget som jag lagt märke till i diskarna för charkuterier. Brukar själv alltid välja Pärssons cognacsmedvurst. Skulle tro att de flesta sorter fått det mer professionella namnet. Prickigkorv har ju en rätt barnslig klang. 

Kålpudding fick vi ofta som barn. Väldigt gott, dock sällan jag äter det nuförtiden. Tycker det är så bökigt att göra, tar tid och så. De färdiglagade varianterna är inte lika goda heller. Ibland, om varmmatsbuffén på Hemköp har puddingen eller kåldolmar, då får man passa på. 

Pannkakor och våfflor. Äter det nu också men ganska sällan. Jag har inga egna barn, kanske därför man väljer bort det.
  • Anonym (Amomyn)
    Anonym skrev 2025-06-09 21:42:58 följande:
    Det finns fortfarande prickig korv. T ex
    Scan svensk prickig korv
    Jag såg det nu också efter en bildgoogling. Ser rätt larvigt ut med det namnet får jag säga. Men det är kanske främst barn som är målgruppen för denna korv då.

Tror att jag håller mig till mina smaksatta korvskivor, såsom konjak, lök eller vitlöksmedvurst. Korven blir godare med lite mer sting tillsatt. 
  • Anonym (Amomyn)
    Anonym (fågelsången) skrev 2025-06-09 22:08:06 följande:
    Det är rätt barnsligt med ett sånt resonemang, faktiskt. Det finns inget barnsligt över prickig korv. Denniskorv, kanske, men den heter ju fakiskt inte Dennis. Kalles Kaviar är väl också barnsligt isf, utöver att vara vidrigt. Svennes kaviar är visst rasistisk om jag minns. Och på Johnnys senapsfabrik har de inte rengjort maskinerna på 35 år. 

Själv föredrar jag salami. Helst ungersk. Jag föredrar varmrökt påläggskorv, kallrökt tycker jag smakar konstigt. Och så ska den ju vara rökt också, inte doppad i röklösning.
    Håller inte med dig. Korven i sig är inte barnslig men namnet är detta, iallafall i mina öron. Agree to disagree. 
  • Anonym (Amomyn)
    Anonym (Inte bättre förr) skrev 2025-06-09 23:26:20 följande:

Mycket kokt potatis, för min pappa tycke inte att det var riktig middag med pasta eller ris. Men med tanke på att det var snabbmakaroner och Blåvitts torra ris så kan jag såhär i vuxen ålder vara böjd att hålla med.

Sallad var ALLTID kinakål med tomater. Tog den inte slut sparades den och kom fram nästa dag igen. Jag har svårt för kinakål än idag. 
    Samma med hushållsost, det har jag också svårt för. Mamma köpte de där stora på ett par kilo, och sen åt vi tills det var slut. Skalken var rätt torr mot slutet. 

Ett tag åt vi kycklingvingar varenda fredag. Mamma tyckte det var praktiskt och lite festligt skulle jag tro. Tror tom att de hette Partyvingar. Men det var så lite mat på dem att det gick åt mer energi än man fick i sig. Glad

Kollade upp kinakål, det ser ut som vanlig salladskål. Visste inte om detta namn på salladen och varje dag lär man sig nåt nytt. Hushållsost smakar mest salt, precis som julost. Med undantag för de lagrade varianterna då. 

Grillad hel kyckling direkt från Icas ugnar åt vi en del av i mina barn och ungdomsår. Numera ytterst sällan. Jag gillar nog bara filén och känner numer lite avsmak för att rensa kycklingen. Det är nåt med alla ben som kommer på köpet. Mer äckelmagad som vuxen kanske.
  • Anonym (Amomyn)

Yoghurt och flingor. Just för att man åt frukost som barn vilket jag inte gör längre. 

Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn