Vad åt ni mycket som barn
Jag är född i slutet av 70-talet.
Mina föräldrar hade det inte fett när jag växte upp, men de prioriterade att laga bra mat. Aldrig att vi fick saker som köpta köttbullar, köpta fiskpinnar eller pulvermos. Det enda halvfabrikat vi åt var korv.
Till jul och andra storhelger åt vi traditionell mat (som mamma och mormor gjorde själva), som julkorv (mormors julkorv var det bästa jag visste på julbordet), olika syltor, sillsallad, dopp i grytan, lutfisk, inlagd sill och massor annat, förutom skinka, prinskorv och köttbullar (mamma gjorde alltid lite mindre, finare köttbullar till storhelgerna).
Ibland,när jag och mitt syskon frågade efter det, kunde vi få köpt pizza eller hamburgare (det senare från Sibylla, McDonalds etablerade sig i vår stad först i slutet av min tonår), men då brukade mamma och pappa äta annan mat, för ingen av dem gillade snabbmat.
På sötsaker-fronten så fick vi barn veckopeng som räckte till lite godis, men det var inte alls sådana mängder som barn äter idag. I kiosker köpte vi lösgodis styckvis, man fick peka på vilken sort man ville ha och hur många, så plockade expediten dem åt en. Snacks åt vi ibland, men det var mest popcorn, som mamma poppade i en gryta på spisen, i princip aldrig chips. Läsk köpte vi i backar med glasflaskor. Jag har inget minne av att jag eller mitt syskon hade någon regel om när man fick ta dricka (eller annat sött) och hur många, men vi drack inte speciellt mycket ändå.