• Mayjel

Vad åt ni mycket som barn

Såna där popup-isglassar som köptes i frysdisken på Ica. Låg i långa plaströr som skulle tinas och tryckas upp. 

Minns dessa saftglassar som goda, svalkande och somriga. Idag hade man nog tyckt att de var lite för sliskiga. Ä ju mest socker och vatten. 

• Mayjel
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-10 17:44:31 följande:
    En klassiker på den tiden😁
    Aldrig provat den kombon. Skär det sig inte lite när mintsmaken blandas med päronet? Vill minnas att den efterrätten serverats på ett par av dåtidens nobelfester. 

Mint med frukt har jag aldrig vågat prova men däremot choklad med mint. Jackypuddingar var populära i min barndom på 80-90-talet. Min favoriter var vanilj och mintchoklad. Saknar dem.

Gammaldags vaniljglass från GB med uppvärmda hallon till. En klassiker som är lika gott nu som då. Enkelt att göra också.
  • Mayjel

Nyponsoppa med vispad grädde och såna där små mandelskorpor eller vad det var. 
    Fick detta på dagis ibland och minns det som sött och gott. Aldrig ätit nyponsoppa som vuxen. Kanske skulle man göra sin egen, kan ju bli gott. 

Saftsoppa och saftsås till risgrynsgröt. Också något man bara ätit som barn.

Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn