Inlägg från: Anonym (Såklart döende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Såklart döende)

Ensidigt halsont - muskulärt?

Har i flera veckor haft ensidigt halsont. Det gör ont när jag sväljer. och jag känner mig spänd och svullen från typ kökvinkeln och nedåt axeln. Dragit mig från att söka vård. Har hälsoångest. Men gick iväg till slut och de klämde på halsen och titta mer ficklampa i halsen. Halsmandlar ser bra ut. Diagnos - muskulärt eller ångest!

Men med min hälsoångest är diagnosen såklart cancer och läkarens diagnos fel. För har aldrig hört om någon som haft ensidigt halsont pga ångest/muskler!

Därför ber jag nu om hjälp här. Har du haft ensidigt halsont länge? Vad var det? 

• Svar på tråden Ensidigt halsont - muskulärt?
    Anonym (MM) skrev 2025-06-10 08:46:32 följande:

Ja, massa gånger. När jag har ont i halsen får jag nästan allltid muskelspänningar också. 

Absolut inget jag någonsin har oroat mig för. Och har du dessutom varit hos läkare så kan du släppa det. Det kommer gå över! Får du något för ångesten? Det borde du fokusera på - det finns ju bra mediciner idag som man bara tar vid behov. Har märkt att många med hälsoångest aldrig ber om eller får hjälp mot just ångesten. Fast den är det verkliga och stora hälsoproblemet. Om du inte har något ångestdämpande så tycker jag du ska be om det - det är inget konstigt alls att gå till läkaren för. 

Jag har haft mitt nu i flera veckor. Försvann ditt bara eller fick du hjälp av nån medicin? Vilka undersökningar gjordes?

Jag har haft hjälp med min hälsoångest och lyckad leva friare men trillar dit rejält när jag får tydliga fysiska symtom som detta med ensidigt halsont. 

En dag var det halsonda borta. En hel dag. Men så nästa var det tillbaks. 

Någon som haft ensidigt halsont och det berott på allergi eller muskulärt?

Svar på tråden Ensidigt halsont - muskulärt?