• Anonym (Ts)

Inte varit svartsjuk, tills nu?

Jag är gift med en man sen 2 år tillbaka. Han har två barn sen innan, vi har ett gemensamt och ett till på väg.

Jag har aldrig varit svartsjuk direkt för han är oerhört bra på att bekräfta mig, vi har platskartor på så vi ser var den andra är, jag och alla andra ser hur mycket han älskar och avgudar mig osv. Där finns liksom ingen anledning till svartsjuka eller misstro. Han får mig att känna mig som guds gåva till människa och att jag är en gudinna i människoform.

Men så var han på bilträff tors-sön. Så såg jag igår att där var ett nytt namn på hans Snapchat, en tjej jag inte hört om innan. Så frågade jag vem hon var, då var hon hans kompis ex. Så funderade jag nån minut på hur jag skulle fråga vad dom pratat om utan att låta svartsjuk eller kontrollerande. Så jag frågade varför han pratade med hans kompis ex.

Då sa han lite hånfullt oj va svartsjuk du blev, och att han frågat om hon visste nån bilfirma i dom krokarna för hans reservdäck på sitt släp exploderade när han körde hem från träffen.

Då blev jag ledsen för i min värld kanske man självmant ska berätta och få den som undrar att känna sig trygg och lugn i att det inte är nånting. Varpå jag tog upp det med honom att jag blev besviken på hur han bemötte mig i min oro och fick mig att känna mig dum som frågade. Tycker ändå frågan är rimlig när ens partner varit iväg själv fyra dagar och där kommer upp ett nytt tjejnamn på snap? 

Och sen ballade det liksom bara ur, han blev irriterad att han tycker att jag aldrig gett honom anledning till att misstro honom, det var sättet jag frågade om det på, att han kände sig anklagad, att jag minsann har killkompisar jag pratar med osv.

Och nu känner jag att den där reaktionen var överdriven och enligt mig oprovocerad? 

Nu har min man ett hetsigt humör och kan brusa upp för små skit saker och det händer ofta att det eskalerar totalt och blir en fet jävla struts av en fjäder. 

Och det har sått ett litet frö av oro att kanske jag har anledning att vara svartsjuk? Hur hade ni reagerat i min vs hans situation? 

• Svar på tråden Inte varit svartsjuk, tills nu?
  • Anonym (Brons)

Tycker du överreagerar. 

Hans beteende är ju inte nytt för dig, att han lätt brusar upp. 

Varför frågade du vem det var, du visste ju att det hans kompis ex. Har du tillåtelse att kolla i hans telefon? 

• Anonym (Kalle)

Hej Ts och kram på dig!

Det är tyvärr helt omöjligt för oss att svara på din fråga. Du skriver att han har temperament så hans reaktion kan vara äkta. Eller så reagerade han starkt för att han har nåt att dölja. 

Om du känner dig orolig, får du nog tyvärr göra som oss andra - Lita på och släpp eller misstro och snoka. 

Jag började bli misstänksam efter att min numera ex-fru började smussla med mobilen, bytte lösenord och stängde av aviseringar. Hon hade dock gps*n på så att vi fortsatt såg varandra vilket mildrade min oro en bit. Lite kunde jag ana att hon tog hem honom till vårt hem. Hans fru kom på honom genom att snoka i hans telefon och kontaktade mig. Det blev skilsmässa och hela paketet. 

Hoppas att din man är en riktig man och håller sig trogen. Lycka till!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Brons) skrev 2025-06-10 10:37:05 följande:

Tycker du överreagerar. 

Hans beteende är ju inte nytt för dig, att han lätt brusar upp. 

Varför frågade du vem det var, du visste ju att det hans kompis ex. Har du tillåtelse att kolla i hans telefon? 

Tack för ärligt svar! 

Nej jag visste inte vem tjejen var, då hade jag inte frågat om henne. 

Skulle jag be om att få titta i den skulle han säkert ge mig den, både han och jag har ofta våra telefoner liggandes framme och kan varandras koder. Jag har dock inget behov av att varken få tillåtelse eller snoka själv 

• Anonym (Brons)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-10 10:40:02 följande:

Tack för ärligt svar! 

Nej jag visste inte vem tjejen var, då hade jag inte frågat om henne. 

Skulle jag be om att få titta i den skulle han säkert ge mig den, både han och jag har ofta våra telefoner liggandes framme och kan varandras koder. Jag har dock inget behov av att varken få tillåtelse eller snoka själv 

Så hur såg du henne på hans Snap?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kalle) skrev 2025-06-10 10:39:51 följande:

Hej Ts och kram på dig!

Det är tyvärr helt omöjligt för oss att svara på din fråga. Du skriver att han har temperament så hans reaktion kan vara äkta. Eller så reagerade han starkt för att han har nåt att dölja. 

Om du känner dig orolig, får du nog tyvärr göra som oss andra - Lita på och släpp eller misstro och snoka. 

Jag började bli misstänksam efter att min numera ex-fru började smussla med mobilen, bytte lösenord och stängde av aviseringar. Hon hade dock gps*n på så att vi fortsatt såg varandra vilket mildrade min oro en bit. Lite kunde jag ana att hon tog hem honom till vårt hem. Hans fru kom på honom genom att snoka i hans telefon och kontaktade mig. Det blev skilsmässa och hela paketet. 

Hoppas att din man är en riktig man och håller sig trogen. Lycka till!

Tack!

Jag känner nog att lita på och släppa är rätt alternativ, behövde nog få ner tankar och känslor i text. Och kanske få höra att jag överreagera som någon nämnt redan, är så lätt att snöa in sig i sitt eget huvud och sina känslor. 

Usch va trist att det hände och få veta på det viset.. Men änsålänge har de inte skett smussel eller kodbyte. Är jag inte hemma (är föräldrarledig) så är han ute i sitt garage annars är jag alltid hemma/vi är hemma samtidigt. Jag vet dock innerst inne att han inte skulle va otrogen mot mig, så såhär i efterhand var inlägget dumt att göra

• Jimmy75

Jag hade reagerat exakt som din man. Sjukaste jag hört att man ska behöva den galna bekräftelse du beskriver i början och att hålla koll på var man befinner sig och än mer, sin partner snap????? Då BÖRJAR man inte bli kontrollerande. Då är man galet kontrollerande och misstroende från början om det behövs. Pudla och börja jobba på din osäkerhet är mitt råd för det du berättar är dömt att både misslyckas och upprepas. Det handlar om dig, inte din partner och dig själv kommer du ha med dig även om du går in i en ny relation.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Brons) skrev 2025-06-10 10:43:18 följande:
    Så hur såg du henne på hans Snap?
    Vi satt bredvid varandra i soffan och han visade mig en video från en chatt han har med ett gäng han var där uppe med. Så när han gick tillbaka ut ur chatten och skulle gå ur appen så hann jag se hennes namn 
  • Anonym (Ts)
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 10:43:54 följande:

Jag hade reagerat exakt som din man. Sjukaste jag hört att man ska behöva den galna bekräftelse du beskriver i början och att hålla koll på var man befinner sig och än mer, sin partner snap????? Då BÖRJAR man inte bli kontrollerande. Då är man galet kontrollerande och misstroende från början om det behövs. Pudla och börja jobba på din osäkerhet är mitt råd för det du berättar är dömt att både misslyckas och upprepas. Det handlar om dig, inte din partner och dig själv kommer du ha med dig även om du går in i en ny relation.

Jag delade min plats med honom för jag är mycket ute och går i skogen själv och har mött skumma människor då och då vilket gjort mig osäker. Då känns det tryggt att han kan se vart jag är om något skulle hända. Sen valde han själv att dela så jag kunde se vart han är också. Så det är inget den ena krävt av den andra. 

Jag såg hans snap för han precis visat en video från en konversation han hade där och hann se hennes namn när han gick ut den konversationen, så är inte att jag snokat eller övervakat.

• Anonym (Brons)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-10 10:48:16 följande:

Jag delade min plats med honom för jag är mycket ute och går i skogen själv och har mött skumma människor då och då vilket gjort mig osäker. Då känns det tryggt att han kan se vart jag är om något skulle hända. Sen valde han själv att dela så jag kunde se vart han är också. Så det är inget den ena krävt av den andra. 

Jag såg hans snap för han precis visat en video från en konversation han hade där och hann se hennes namn när han gick ut den konversationen, så är inte att jag snokat eller övervakat.

Ja, det är ju bra att han kan hitta dig efter du blivit rånad, nedslagen eller våldtagen. 
  • Anonym (över)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-10 10:31:10 följande:
    Inte varit svartsjuk, tills nu?

Då blev jag ledsen för i min värld kanske man självmant ska berätta och få den som undrar att känna sig trygg och lugn i att det inte är nånting. Varpå jag tog upp det med honom att jag blev besviken på hur han bemötte mig i min oro och fick mig att känna mig dum som frågade. Tycker ändå frågan är rimlig när ens partner varit iväg själv fyra dagar och där kommer upp ett nytt tjejnamn på snap? 

Och sen ballade det liksom bara ur, han blev irriterad att han tycker att jag aldrig gett honom anledning till att misstro honom, det var sättet jag frågade om det på, att han kände sig anklagad, att jag minsann har killkompisar jag pratar med osv.

Och nu känner jag att den där reaktionen var överdriven och enligt mig oprovocerad? 

Nu har min man ett hetsigt humör och kan brusa upp för små skit saker och det händer ofta att det eskalerar totalt och blir en fet jävla struts av en fjäder. 

Och det har sått ett litet frö av oro att kanske jag har anledning att vara svartsjuk? Hur hade ni reagerat i min vs hans situation? 

Jag tycker att du överreagerar. Och jag tycker inte att man måste redovisa alla man pratar med och varför. 

Du verkar ha tillitsproblem om du tänker så bara för att han varit borta från dig i fyra dagar. Och det verkar ju som att han är dig trogen så problemet ligger hos dig, i ditt huvud.
Svar på tråden Inte varit svartsjuk, tills nu?