• Anonym (Helt anonym)

Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega

Aset till ex är skyldig mig en stor summa pengar och bevakas av KFM, dock har han en massa andra skulder som också inkluderar skulder till staten. Det fungerar ju så att staten får sina pengar innan privatpersoner, och det är som det är och jag har sedan länge accepterat att jag troligen aldrig kommer att få se röken av mina pengar.
    Dock så kan han gärna ha det hängade som ett ok runt axlarna resten av sitt miserabla liv.

Jag får mail från KFM så fort något förändras i hans ekonomi och häromdagen fick jag ett mail om att hans förbehållsbelopp (tror jag det heter, orkar inte öppna mailet och kolla) har ändrats till noll. Och anledningen är att han blivit sambo.

Så nu utmäts han uppenbarligen inte alls. Oklart varför men gissar att den nya sambon inte heller är direkt stadd vid kassa.

Till saken då, denna nya sambo är en fd kollega till mig. På en arbetsplats som jag lämnade för ca 20 år sedan. Under tiden jag levde med detta miserabla ex.
    Exet misshandlade mig grovt, med flertalet frakturer, han våldtog mig och var ett supande våldsamt as kort och gott.

Han dömdes för detta till ett flerårigt fängelsestraff.

JAg vet med säkerhet att han upprepat beteendet , liksom att jag inte var den första han charmade för att sedan förstöra livet för.

Och nu bor den fd kollegan i hans kyffe till kvart. Nyinflyttad.

Jag känner inte henne längre men vi har gemensamma vänner på FB.

nu till det jag funderat lite på, borde jag informera någon av dessa gemensamma vännerna om vad denna man är kapabel till? Eller rent av damen i fråga? Alternativ två känns inte aktuellt dock.

Eller ska jag bara skita i det och låta henne upptäcka vilken idiot hon flyttat ihop med... jag har bevis för mitt påstående i en fällande dom. Samt en massa foton jag sparat under alla år.

Jag lämnade aset för 17 år sedan och var rätt i flera år efter att han kommit ut ur fängelset. Dock utan eg anledning, han har aldrig stört mig igen. Dock har han trakasserat anhöriga till mig i ett försök till hämnd. Han blev även fälld för detta. det hände för ca 3-4 år sedan så han är ännu kapabel till att jävlas.

• Svar på tråden Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega
  • TriC

Informera hennes närmaste vänner. Hon själv lär inte lyssna på dig. Mycket mer än så kan du nog inte göra. 

• Anonym (Helt anonym)
    TriC skrev 2025-06-10 17:15:36 följande:

Informera hennes närmaste vänner. Hon själv lär inte lyssna på dig. Mycket mer än så kan du nog inte göra. 

Nej, mig lär hon inte lyssna på.
    Han är oerhört bra på att charma och dupera kvinnor.

Får nog göra det anonymt så han inte får för sig att hämnas på något vis.
    Oklart hur bara...
  • Anonym (Bra)

Förbehållsbeloppet är väl vad han får behålla? Han skall alltså betala mer nu när han är sambo, för hon väntas försörja honom.

• Anonym (Helt anonym)
    Anonym (Bra) skrev 2025-06-10 17:56:22 följande:

Förbehållsbeloppet är väl vad han får behålla? Han skall alltså betala mer nu när han är sambo, för hon väntas försörja honom.

Nej då skrev jag fel, han slipper att betala. Får väl kolla igen och rätta till min ts.
  • Anonym (Miff)

Jag skriver inte detta för att jag tycker att det är rätt att det är så här men var försiktig: om du berättar för hennes bekantskapskrets kan du göra dig skyldig till typ ärekränkning. Spelar ingen roll att det är sant eller inte. Bestämmer han sig för att göra en grej av det så blir det tråkigast för dig. 

• EpicF

Nej, du ska inte göra någonting. Du kan som ovan skriver riskera att bli anmäld och eventuellt dömd för ärekränkning. 

• Anonym (Patricia)

Jag hade inte tagit i ärendet med tång ens...helt enkelt för min egen skull..  

Jag gissar att hon redan är manipulerad och insyltad i hans skit så en flagga från ditt håll skulle inte göra nån som helst skillnad utan bara studsa tillbaka på dig.

Bara gå åt andra hållet och skydda dig själv. 

• Anonym (Denise)

Om du vill varna, gör det till någon av hennes vänner, gör det helt anonymt och skriv att det finns ett rykte om honom att han misshandlar kvinnor. Det är inte förtal, han är ju dömd för det!

Använd inte digaitala medier, skriv på papper och posta från ett ställe där du aldrig brukar vara. Förställ handstilen, om någon skulle få för sig att visa brevet för honom så ska han inte kämna igen handstilen. Skriv lite mer formellt eller slarvigare, än du brukar uttrycka dig.

Vänta två månader, så att varningsbrevet inte kopplas direkt till FB-inlägget.

Risken finns att han ändå misstänker att det är du och söker upp dig. Eftersom han är farlig behöver du noga överväga om du vågar göra det.

• Anonym (Miff)
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-10 19:07:00 följande:

Om du vill varna, gör det till någon av hennes vänner, gör det helt anonymt och skriv att det finns ett rykte om honom att han misshandlar kvinnor. Det är inte förtal, han är ju dömd för det!

Använd inte digaitala medier, skriv på papper och posta från ett ställe där du aldrig brukar vara. Förställ handstilen, om någon skulle få för sig att visa brevet för honom så ska han inte kämna igen handstilen. Skriv lite mer formellt eller slarvigare, än du brukar uttrycka dig.

Risken finns att han ändå misstänker att det är du och söker upp dig. Eftersom han är farlig behöver du noga överväga om du vågar göra det.

Jo det kan vara förtal/ärekränkade även om det är sant och han är dömd för sina handlingar. 
  • EpicF
    Anonym (Denise) skrev 2025-06-10 19:07:00 följande:

Det är förtal ändå, eftersom avsikten är att sätta honom i dårligt ljus. Även om det är sant. 
Svar på tråden Mitt mycket våldsamma ex har blivit sambo med en fd kollega