Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?

Jag avskyr när folk ringer och ska samtala efter att de skickat in en ansökan. Om du sökt jobbet så har du sökt.
    Jag har mängder med saker att ta tag i varje dag, och det sista jag vill ha är ett samtal där någon ska presentera halva sin livshistoria och varför just de skulle vara såååå perfekt för jobbet. Jag är alltid trevlig och artig men jag kommer inte prioritera din ansökan för att du ringde, snarare tvärt om, du får en stämpel som klängig och med bekräftelsebehov, inget positivt.

Om alla 463 personer som skickat in en ansökan till vår senaste tjänst också hade ringt upp så hade jag bara velat slänga ut deras CV genom fönstret.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 13:55:16 följande:
    Oj, vilken inställning. Jag ringde verkligen inte och berättade min livshistoria eller varför jag skulle vara sååå perfekt för tjänsten. Vi pratade i kanske 4 min. Jag sa att det verkligen verkade vara en intressant tjänst och så ställde jag mina två frågor. That's it.
    Och där har vi problemet, DU ser det inte som störande att ringa upp någon och ta 4 minuter av deras tid. En rektor exempelvis har 100 saker på sitt bord och garanterat ALLA de är viktigare än dina frågor, speciellt när du redan sökt tjänsten. Så poänglöst och rent av egocentrerat.
    En tjänst har vanligen hundratals sökande, och om rektor, biträdande, administration bara skulle svara på frågor skulle de inte göra annat. "Bara 4 minuter" x 100 sökande är över 6 timmar av deras arbetstid. That's it.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-06-11 18:59:57 följande:
    Fast i så fall skriver man inte ut i annonsen att frågor kan ställas till XX eller kontaktperson är NN och lägger ut kontaktuppgifter.
    Avstår man från det är problemet löst.
    Förutom att alla annonser måste ha en kontaktperson för att få läggas upp på tex ASM så det går inte att komma undan.
Svar på tråden Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?