Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?

Anonym (Ellen) skrev 2025-06-11 18:59:57 följande:
    Fast i så fall skriver man inte ut i annonsen att frågor kan ställas till XX eller kontaktperson är NN och lägger ut kontaktuppgifter.
    Avstår man från det är problemet löst.

Fast det är meningen att man ska ställa frågorna innan man skickar in ansökan. 

Vem skickar in ansökan och sedan ställer frågor? Får du fel svar på frågorna så behöver du ju inte skicka in ansökan och slösa andras tid. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 13:55:16 följande:
    Oj, vilken inställning. Jag ringde verkligen inte och berättade min livshistoria eller varför jag skulle vara sååå perfekt för tjänsten. Vi pratade i kanske 4 min. Jag sa att det verkligen verkade vara en intressant tjänst och så ställde jag mina två frågor. That's it.

Varför ställde du inte frågorna innan du skickade in din ansökan om nu frågorna är relevanta för arbetet? 

De flesta ser igenom sådant, ger inte ett seriöst intryck att först skicka in en ansökan och sedan ringa och ställa frågor. Det gör man innan man skickar in en ansökan. 

De som gör det är oftast de som ändå blir utsorterade, dvs inte kommer att gå vidare i processen. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-11 07:51:10 följande:
    Som jag skrev i svaret ovan, jag har två väldigt relevanta frågor men skulle egentligen kunna ställa dem vid eventuell intervju. Och nej, svaren står inte i annonsen (som jag lusläst) och går inte att finna på internet.

Du skriver ju ganska tydligt i din trådstart att du vill uppmärksamma dom på att du finns och att det inte finns någon anledning att ställa frågorna nu. 

Dvs det gäller alla som ringer efter de skickat in ansökan. Alla frågor man kan tänkas ha om ett arbete kan man ta upp på en intervju, De som ringer tror de får förtur till en intervju. Men det stämmer inte. Det är mkt sällan en person som sitter med ansökningarna 

Svar på tråden Ringa på ett jobb - tips tack! Vad vill chefen höra?