• Anonym (Hårboll)

Pälsdjur + småbarn = håriga barn!? Hur håller ni barnen fria från djurhår?

Jag har ännu inte barn själv (vi jobbar på det) men något jag funderat över är hur ni som har små barn, som kryper och leker på golven tänker med era husdjur och då framförallt med allt hår som lär fastna på barnen osv?

Som katt och hund ägare förstår jag att man måste städa oftare för att det ska fungera men vissa hundar och katter hårar ju hela tiden, och mer under vissa perioder.
    Robotdammsugare är jättebra men den kan ju inte gå hela tiden.

Om jag utgår från mina egna djur så är det ständigt hår på golven. Det dröjer inte många minuter efter städning innan man ser nytt hår och i fällperioder känns det som att man dammsuger och borstar hela tiden.
    Om man/barnen då ska krypa omkring på golven lär ju allt fastna på kläderna, händerna och i munnen mm. Det känns som en jobbig situation, speciellt med små barn som ännu inte börjat gå.

Hur gör ni som har både barn och pälsdjur?

• Svar på tråden Pälsdjur + småbarn = håriga barn!? Hur håller ni barnen fria från djurhår?
  • Anonym (P)

Har utekatt och småbarn . Har aldrig upplevt det som ett problem. Man dammsuger ju ibland. Däremot drar den in fästingar vilket kan vara ett problem. Fästingmedel känns inte bra att använda i kombination med småbarn. 

• Anonym (A)

Vi har robot som dammsuger och moppar med vatten i princip varje dag. Sen kamma djuren utomhus när det är som värst

• Anonym (E)

Robotdammsugaren gick varje dag, jag använde även en våtswiffer varannan dag, nu är hon 3 och har en matta som täcker hela rummet så där inne får inte hunden vara alls då den är svårare att göra ren

• Fjäril kär

Upplevde aldrig att det var ett problem.  Med småbarn följer också massa kladd,spill och smulor och barnvagn som drar in grus etc så det blev dammsuga varje dag .

Man får dessutom en annan syn/inställning till päls/hår och klädd när man själv är mamma  och det går liksom inte att vara pedant då utan man får leva med lite håriga kläder och att bebis pillar i sig smulor från golvet.   

• Anonym (Hårboll)
    Anonym (P) skrev 2025-06-11 13:21:07 följande:

Har utekatt och småbarn . Har aldrig upplevt det som ett problem. Man dammsuger ju ibland. Däremot drar den in fästingar vilket kan vara ett problem. Fästingmedel känns inte bra att använda i kombination med småbarn. 

Bra om djuren kan vara ute men blir ju svårare med innedjur:
    Fästingar är vidrigt. Vi har inte våra djur i säng och soffa och sällan ser man fästingar på golven men det har ju hänt att man hittat en blodfylld som trillat av *usch ryser* och det vill man ju inte att barnen ska hitta.

Anonym (A) skrev 2025-06-11 13:26:20 följande:

Vi har robot som dammsuger och moppar med vatten i princip varje dag. Sen kamma djuren utomhus när det är som värst

Våran robot går också nästan varje dag. Mobbfunktionen är dock sämre.
    Men ser på egna strumpor och kläder att det blir hårigt även om man städar ofta. Lär få köpa många storpack med rollers att köra över barnen :)

Anonym (E) skrev 2025-06-11 13:31:03 följande:

Robotdammsugaren gick varje dag, jag använde även en våtswiffer varannan dag, nu är hon 3 och har en matta som täcker hela rummet så där inne får inte hunden vara alls då den är svårare att göra ren

Skönt om dom kan leka i eget rum. Är väl lite annat när barnen är mindre och måste vara där man själv är hela tiden, blir ju då att dom kryper omkring överallt.
    Våtswiffer låter som ett framtida inköp. Kanske någon form av golvskrapa också för att hjälpa roboten.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hårboll) skrev 2025-06-11 13:44:24 följande:

Fästingar är vidrigt. Vi har inte våra djur i säng och soffa och sällan ser man fästingar på golven men det har ju hänt att man hittat en blodfylld som trillat av *usch ryser* och det vill man ju inte att barnen ska hitta.

Men ser på egna strumpor och kläder att det blir hårigt även om man städar ofta. Lär få köpa många storpack med rollers att köra över barnen :)

Skönt om dom kan leka i eget rum. Är väl lite annat när barnen är mindre och måste vara där man själv är hela tiden, blir ju då att dom kryper omkring överallt.
    Våtswiffer låter som ett framtida inköp. Kanske någon form av golvskrapa också för att hjälpa roboten.
    Ja det var jätteskönt att bara dra fram swiffern, det gör jag fortfarande som komplement till den "riktiga" moppen, så det rekommenderar jag verkligen :)

Ta det som det kommer, det är inget problem som kommer uppstå, men det blir mera städning, men som någon annan skrev så dras det in smuts från barnvagnen och den kunde jag stå och dra fram och tillbaka i vardagsrummet framför tv'n 

Nu är det sommarlov och de äldre syskonen är tonåringar med kompisar som springer ut och in hela dagarna, dom drar in mer skit än någonsin  :D
  • Anonym (A)
    Anonym (Hårboll) skrev 2025-06-11 13:44:24 följande:

Är nog inte så bra med swiffer och liknande medel när du har bebis som kryper runt och smakar på allt. Men finns ju liknande med mikrofiber och lite vatten
  • Anonym (Hårboll)
    Fjäril kär skrev 2025-06-11 13:37:46 följande:

Upplevde aldrig att det var ett problem.  Med småbarn följer också massa kladd,spill och smulor och barnvagn som drar in grus etc så det blev dammsuga varje dag .

Man får dessutom en annan syn/inställning till päls/hår och klädd när man själv är mamma  och det går liksom inte att vara pedant då utan man får leva med lite håriga kläder och att bebis pillar i sig smulor från golvet.   

Jag är inte pedant på något sätt men man vill ju inte att det ska se ut som barnet har päls efter att ha lekt på golvet en stund :)
    Vet hur man själv kan se ut på kläderna ganska snabbt.

Fördel med hund är ju att den kanske städar efter kladd också. En macka eller nåt klibb på golvet städas nog snabbt upp.

Anonym (A) skrev 2025-06-11 14:19:06 följande:
    Är nog inte så bra med swiffer och liknande medel när du har bebis som kryper runt och smakar på allt. Men finns ju liknande med mikrofiber och lite vatten
    Vad skulle inte vara bra tänker du, att skurmedlet på golvet är ohälsosamt?
  • Anonym (Hmm)

Visst är kemrester på golvet ett problem - på minst två sätt.
    För det ena är att det just är kemrester och kan avge ämnen ut i luften.
    Sedan är jag inte alls ombord med att hela tiden använda för-impregnerade moppar.
    Man tillför kem hela tiden, golvet blir "kladdigt" och binder smuts fortare.
    Kalas för tillverkaren eftersom man städar oftare och gör av med fler moppar.

• Anonym (A)
    Anonym (Hårboll) skrev 2025-06-11 15:37:30 följande:

Jag är inte pedant på något sätt men man vill ju inte att det ska se ut som barnet har päls efter att ha lekt på golvet en stund :)
    Vet hur man själv kan se ut på kläderna ganska snabbt.

Fördel med hund är ju att den kanske städar efter kladd också. En macka eller nåt klibb på golvet städas nog snabbt upp.

Anonym (A) skrev 2025-06-11 14:19:06 följande:
    Vad skulle inte vara bra tänker du, att skurmedlet på golvet är ohälsosamt?
    Ja, precis. Bebisar kryper ju och smakar på sina händer osv. Men var bara ett tips, lätt att inte tänka på. Bara lite vatten och mikrofiber räcker långt till vardags.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-11 16:03:19 följande:

Visst är kemrester på golvet ett problem - på minst två sätt.
    För det ena är att det just är kemrester och kan avge ämnen ut i luften.
    Sedan är jag inte alls ombord med att hela tiden använda för-impregnerade moppar.
    Man tillför kem hela tiden, golvet blir "kladdigt" och binder smuts fortare.
    Kalas för tillverkaren eftersom man städar oftare och gör av med fler moppar.

Håller med. Sen är det ju onödigt då man enkelt kan hålla rent ändå.
  • septembermamma2022

Det är bra för ungar att få lite lagom med djurhår i munnen - skyddar mot allergi. Det man vill tåla ska presenteras för munnen. Barn uppvuxna på bondgård blir sällan allergiska.

Se till att barnen har kläder i bomull och andra naturmaterial, dessa drar inte åt sig hår på samma sätt som syntet.

Borsta djuret ibland och särskilt under fällningsperioder.

Släpp pretentionerna, man brukar säga att lyckliga människor har katthår på sina kläder.

Själv har jag två ungar och två katter. Lägger gärna bebben brevid katten, mysigt för båda! Katterna sover gärna i bebisens korg när den är ledig, jag kör med roller både i korg och på katt när andan faller på och det blivit lite för lurvigt.

Svar på tråden Pälsdjur + småbarn = håriga barn!? Hur håller ni barnen fria från djurhår?