• Anonym (Gravid?)

Utebliven mens, ont i korsrygg men mannen…steriliserad!

Ska jag överväga ett grav test ändå eller är det att slänga pengarna  sjön?

Hej! 

min man steriliserade sig för 3 månader sen. Däremot har han inte vart på efterkontroll än för att säkerställa att han är steril. 

Min mens brukar vara REGELBUNDEN och jag har oftast en cykel på 28 - max 30 dagar. Jag skulle haft min beräknade mens i lördags den 7:e juni men ingen mens i sikte. Har i några dagar nu haft som mens-känningar att den kan vara påväg, men den lyser med sin frånvaro. Hade en tampong inne igår för säkerhetsskull då det drog och molade till och från i tjej magen samt nedre rygg. Men endast lite lite svagt rosa på toppen av den. Sen dess inget alls. Brukar ha lite ont i ryggen innan mens men upplever denna värk som mer ihållande och det har den vart nu i 2,5 dag. 

Idag känns magen däremot ?tyst? och det spänner inte längre som det gjorde häromdagen. 

• Svar på tråden Utebliven mens, ont i korsrygg men mannen…steriliserad!
  • Anonym (Gravid?)

Puff

• Anonym (Goa)

Jag hade kostat på mig ett test för att slippa fundera! 

• Anonym (M)

Hur kan ett test vara att slänga pengarna i sjön? Du vill ju veta, och du får besked. Är det inte värt något?

• Anonym (d)

Varför tror du att man kollar spermierna efter ett tag?

Så... varför skulle ett test vara meningslöst?

• Anonym (.)

Han räknas inte som steriliserad förrän han fått klartecken från efterkontrollen.

Har ni haft oskyddat samlag så kan du självklart vara gravid.

• Fjäril kär

Ni har alltså inte följt rådet om skyddade samlag innan återbesöket?

Då kan du givetvis ha blivit gravid. 

• Anonym (U)

Vill du ha svar på om du ska köpa ett gravtest eller inte? Det måste du väl ändå kunna avgöra själv? 

• Anonym (Y)

Ni har alltså haft oskyddat sex? Ja, då kan man ju bli gravid så klart. Jag hade absolut testat. 

• Anonym (Gravid?)

Nu var jag inte gravid för mensen kom samma sekund jag skrev inlägget i princip. Men å Andra sidan, ganska liten chans att han skulle befrukta mig nu när han 1. gjort en sterilisering. 2. Säkert haft ca 200 utlösningar sedan dess. 

Det enda som skulle kunnat hända är om sädesledarna växer ihop men det händer väl ingen så direkt i vanliga fall. 
    Han vill inte gå på efterkontrollen för han tycker det känns onödigt då han säger sig är man steriliserad och gjort detta ingreppet så är man ju steriliserad. 

• Anonym (Johannes)
    Anonym (Gravid?) skrev 2025-06-12 11:54:29 följande:

Nu var jag inte gravid för mensen kom samma sekund jag skrev inlägget i princip. Men å Andra sidan, ganska liten chans att han skulle befrukta mig nu när han 1. gjort en sterilisering. 2. Säkert haft ca 200 utlösningar sedan dess. 

Det enda som skulle kunnat hända är om sädesledarna växer ihop men det händer väl ingen så direkt i vanliga fall. 
    Han vill inte gå på efterkontrollen för han tycker det känns onödigt då han säger sig är man steriliserad och gjort detta ingreppet så är man ju steriliserad. 

Att gå på efterkontroll är viktigt för att säkerställa att sterilisering gått korrekt till . Finns spår av spermier kvar så har han inte blivit steriliserad utan att komplikationer tillstött. Vilket faktiskt händer då och då. 

Du bör använda kondom tills han bokat tid om du inte känner för risken att bli gravid 

Det finns en del barn som blivit till just av denna anledning,  dom trodde sig vara säkra innan återbesöket men näpp....

Borde inte detta inlägg du skrev varit en tillräcklig väckarklocka för dig?  
  • Anonym (Gravid?)

Grejen är väl den att jag inte skulle ha något emot att bli gravid om det skulle ske. Inte så att jag går och drömmer om barn men är inte totalt främmande för det heller. Och mellan raderna på det sätt jag känner min partner så verkar han också tycka att händer så händer det ändå och då finns det väl en mening. Han har inte sagt att han ångrar sig rakt ut men blir vi gravida så får det vara så. Därav kanske det finns en andemening från hans sida att faktiskt inte vilja kolla upp om han är steril eller ej. Vi lämnar det till ödet helt enkelt, även om det känns omöjligt nu. Men undra kan man ju få göra ändå precis som jag gjorde i början av tråden. 
    Men 200 utlösningar är mycket och har jag inte blivit gravid nu på tre månader efter ingreppet så känns det lugnt? 

• EpicF

Anledning med efterkontroll är att kontrollera att ingreppet har lyckats och att man faktiskt ÄR steriliserad.  Varje normal ansvarstagande man går på efterkontroll. 
  • EpicF
    Anonym (Gravid?) skrev 2025-06-12 12:28:02 följande:

Grejen är väl den att jag inte skulle ha något emot att bli gravid om det skulle ske. Inte så att jag går och drömmer om barn men är inte totalt främmande för det heller. Och mellan raderna på det sätt jag känner min partner så verkar han också tycka att händer så händer det ändå och då finns det väl en mening. Han har inte sagt att han ångrar sig rakt ut men blir vi gravida så får det vara så. Därav kanske det finns en andemening från hans sida att faktiskt inte vilja kolla upp om han är steril eller ej. Vi lämnar det till ödet helt enkelt, även om det känns omöjligt nu. Men undra kan man ju få göra ändå precis som jag gjorde i början av tråden. 
    Men 200 utlösningar är mycket och har jag inte blivit gravid nu på tre månader efter ingreppet så känns det lugnt? 

Varför har han då steriliserat sig? 
  • Anonym (Gravid?)

Han säger att han litar på vården och det att han fått höra att det är OERHÖRT sällsynt att män har kvar spermier efter 3 månader, dessutom med 200 utlösningar. Han säger det som att det är väl självklart att han inte kan göra någon med barn då. Men att OM det skulle hända så är det väl ödet menar han på. Lathet eller ej kalla det vad ni vill, eller avstå för att slippa se att där finns noll spermier kvar ( tror han skulle känna ett litet nederlag i det, jag känner han väl ) när det verkar som hans hjärta emellanåt inte skulle sagt nej till en unge till.

• EpicF
    Anonym (Gravid?) skrev 2025-06-12 18:18:55 följande:

Han säger att han litar på vården och det att han fått höra att det är OERHÖRT sällsynt att män har kvar spermier efter 3 månader, dessutom med 200 utlösningar. Han säger det som att det är väl självklart att han inte kan göra någon med barn då. Men att OM det skulle hända så är det väl ödet menar han på. Lathet eller ej kalla det vad ni vill, eller avstå för att slippa se att där finns noll spermier kvar ( tror han skulle känna ett litet nederlag i det, jag känner han väl ) när det verkar som hans hjärta emellanåt inte skulle sagt nej till en unge till.

Så varför har han steriliserat sig?.
  • Anonym (Kim)

Du var alltså inte lärt dig något av dina trådar? Så du påstår nu att han har haft drygt 2 utlösningar/dag. Alltså 200 på 3 månader. Hur sannolikt är det. Lina sannolikt som att du påstår att han inte orkar gå till återbesöket. Fjanteri af! 

• Anonym (Y)

Men varför har han steriliserat sig? Det här låter så ogenomtänkt på alla håll och kanter. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Dra läppen över kepsen och halsa)

"vill inte gå på efterkontroll"

Är han 3 år gammal? Fy fan så osexigt och respektlöst beteende när man får subventionerad vård. Varför tror han att kontrollen finns då?

Dessa idioter till män alltså...
Svar på tråden Utebliven mens, ont i korsrygg men mannen…steriliserad!