• Anonym (Justinianus)

Hur tar bort hemorojder?

Har fått en yttre hemorojd som irriterar. Någon som låtit vården ta bort sånt? Hur är det? Ont? Pinsamt?

• Svar på tråden Hur tar bort hemorojder?
  • Cheers

Hemskt pinsamt. Särskilt för doktorn. Doktorn knyter ett snöre om så skrumpnar dem. Eller så får du operera bort.

• Studentpappa

Drar ju ihop sig med salva från apoteket med stor sannolikhet om du inte testat det redan?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Rojden)

1. Receptfria sammandragande krämer från apotek.

2. Sök läkare som gör rektoskopi och få starkare krämer på recept, eller en gummibandsbehandling där man drar in och snör av hemorrojden så den skrumpnar. Har man även polyper (när slemhinnan i tarmen bubblar ut och blockerar) kan dessa tas bort så de inte blir till cancer.

3. Riktig operation av hemorrojden. Svårt att få, de försöker skrämma en med risk för inkontinens och allt möjligt för att spara pengar. I ett läge tyckte två läkare att jag skulle ha operation men den kvinnliga kirurgen skrämde livet ur mig och sen backade jag på det. 

• Anonym (Justinianus)
    Studentpappa skrev 2025-06-11 20:41:01 följande:

Drar ju ihop sig med salva från apoteket med stor sannolikhet om du inte testat det redan?

Xyloproct?
  • Anonym (Justinianus)
    Anonym (Rojden) skrev 2025-06-12 07:57:49 följande:

1. Receptfria sammandragande krämer från apotek.

2. Sök läkare som gör rektoskopi och få starkare krämer på recept, eller en gummibandsbehandling där man drar in och snör av hemorrojden så den skrumpnar. Har man även polyper (när slemhinnan i tarmen bubblar ut och blockerar) kan dessa tas bort så de inte blir till cancer.

3. Riktig operation av hemorrojden. Svårt att få, de försöker skrämma en med risk för inkontinens och allt möjligt för att spara pengar. I ett läge tyckte två läkare att jag skulle ha operation men den kvinnliga kirurgen skrämde livet ur mig och sen backade jag på det. 

Vet du namnet på krämerna?
  • Studentpappa
    Anonym (Justinianus) skrev 2025-06-12 09:22:59 följande:
    Xyloproct?
    Funkar fint Skål
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Rojden)
    Anonym (Justinianus) skrev 2025-06-12 09:23:44 följande:
    Vet du namnet på krämerna?
    Xyloproct, Scheriproct, Alcosanal är receptfria.

Du kan fråga personalen, 50% av befolkningen får hemorrojder någon gång i livet, de kommer knappast att skratta.
  • Anonym (Kan det vara?)

Ni verkar ha koll på detta i tråden så jag kapar lite, hoppas OK.

Jag har fått en liten knöl i analöppningen som är hård, oval och mindre än en ärta. Har inte ont av den men den är distinkt.

Kan det vara hemorrojd? Känns de så? Är skeptisk för jag är i mycket god fysisk form, springer, cyklar, gymmar etc, och inte 40 än, trodde inte man fick dem då?

Har inte orkat pallra mig till doktorn då jag inte har besvär av den men tänker förstås på cancer och skit.

Svar på tråden Hur tar bort hemorojder?