• Anonym (klingst96)

Precis plussat - vikariat??

Jag har precis fått erbjudande om ett vikariat, för en tjänst jag är jätteintresserad av. Vikariatet är på ett år och börjar i höst - till min stora förvåning har jag precis fått veta att jag är gravid.

Känner mig så nedstämd och osäker, inte kring graviditeten men bara hela situationen. Jag kommer bara hinna jobba i några månader om allt går som det ska.

Vet att jag inte har skyldighet att berätta men har landat i att jag ska göra det ändå. Vad gör man? Någon som varit i liknande situation? Vad är rätt att göra?

• Svar på tråden Precis plussat - vikariat??
  • Anonym (a)

Jag skulle avvakta till minst v 12.

Sen så, grattis antar jag? :D

• Anonym (Grattis)

Ts jobbet, vänta tills v12 med att berätta, 
    Antingen petar chefen undan dig på något sätt eller så fortsätter du till barnet ska födas.
    Kanske t.o.m. pappan kan ta mycket av FL.

• Anonym (C)

Förstår dig, tror som dig att öppna kort varar längst. 

Du fick jobbet pga dina meriter och kommer kunna få det igen efter ni fått barn ❤️

• Anonym (klingst96)
    Anonym (C) skrev 2025-06-13 20:35:11 följande:

Förstår dig, tror som dig att öppna kort varar längst. 

Du fick jobbet pga dina meriter och kommer kunna få det igen efter ni fått barn ❤️

Ja, tror också det.

Vad menar du med att jag kommer kunna få det igen efter? Att jag borde tacka nej med andra ord? 🌸
  • Anonym (C)
    Anonym (klingst96) skrev 2025-07-01 11:29:03 följande:
    Ja, tror också det.

Vad menar du med att jag kommer kunna få det igen efter? Att jag borde tacka nej med andra ord? 🌸
    Ja om de inte väljer att anställa nu och anpassa tjänstens längd efter dig. Men hade absolut varit ärlig. Att ta ett vikariat eller en visstidsanställning är lite annat än en fast anställning. Vid en som är tidsbegränsad tänker jag att man ändå i första hand ska kunna jobba i den utsträckning som uppdraget är. En fast anställning är ju på längre sikt. 
  • Anonym (klingst96)
    Anonym (C) skrev 2025-07-01 11:34:17 följande:
    Ja om de inte väljer att anställa nu och anpassa tjänstens längd efter dig. Men hade absolut varit ärlig. Att ta ett vikariat eller en visstidsanställning är lite annat än en fast anställning. Vid en som är tidsbegränsad tänker jag att man ändå i första hand ska kunna jobba i den utsträckning som uppdraget är. En fast anställning är ju på längre sikt. 
    Ja, har dock redan skrivit på kontrakt. Vi får se vad de säger, jag kan absolut vara flexibel iallafall.
  • Anonym (Bea)

Jag skulle inte säga nåt förrän jag passerat v 12, gjort ultraljud eventuellt NIPT så jag vet mer säkert att graviditeten fortskrider normalt. 

Nu vet ju inte jag vad du har för jobb eller så men många kan ju rekrytera på nytt igen och ta in en ny när du måste sluta om inte du kan tiden ut. Man vet ju aldrig vad som händer i folks liv, man kan bli svårt sjuk eller skadad och bli sjukskriven osv. Sånt händer och då löser arbetsgivarna det eftersom. 

Svar på tråden Precis plussat - vikariat??