• Anonym (Anonym)

Ta hand om sig själv, är det värt det?

Jag är en kvinna med familj som börjar närma mig 50 och känner att det tar mycket tid att ta hand om mig själv och hälsan. Den mesta tiden spenderar jag på jobb, familj och hushåll men resterande tid går åt till att ta hand om mig själv och min hälsa. Börjar bli trött på det och undrar om man bara ska släppa taget. Hur gör ni och hur mycket tid lägger ni på hygien, hälsa, träning mm? Jag duschar, smörjer in hela kroppen och sminkar mig varje dag vilket tar ca en timma med påklädning och hår. Det tar längre tid när jag ska raka benen och fiffi, tvätta håret och fixa fötterna. Bodyscrub emellanå. Jag tränar i snitt en timma per dag inklusive promenader. Måla och fixa naglarna tar också lite tid varje vecka. Är mån om att ta på mig välsittande kläder och lägger även viss tid på att hitta det plus bra smink, krämer etc. Det tar även tid att fixa och förbereda så det alltid finns god och näringsrik mat från grunden. Gör overnight oats på kvällen osv osv. Inget enskilt av detta tar upp jättemycket tid men sammantaget börjar jag undra om det är värt det. Tycker att jag ser fin och välbehållen för min ålder och är slank och smidig, men man kanske bara ska skita i allt och gå runt osminkad med håriga ben och skorviga fötter? Äta chips och kolla på serier istället och bli lite rund om magen? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?
  • Anonym (Hm)

Gör du det för din skull eller för någon annan?

• Anonym (Gör som du vill)

Om du trivs med ditt upplägg, kör på. Skit i vad andra gör. När man närmar sig 50 borde man slutat bry sig om hur andra lägger upp sitt liv. 

Jag tränar när jag hinner som ensamstående mamma. Jag lagar den mat vi gillar. Ibland är det mer fabriksgjort än andra gånger beroende på tid. Smörjer mig i princip aldrig. Rakar ben etc görs i samband med att jag tar mig ett bad när barnen somnat. 

Jag gör vad jag kan för att mitt liv ska fungera och har inte tid att fundera över hur andra sköter sitt. Och trots att jag inte sköter mig perfekt har jag en ny kärlek efter separationen från barnens pappa. 

• Jimmy75

Vad skulle vara vinsten med att släppa allt tänker du? Inte som hånfull kritik nu alltså, utan en riktig fråga - vad tänker du att du skulle vinna på att sluta ta hand om dig?

• Anonym
    Jimmy75 skrev 2025-06-11 21:19:08 följande:

Vad skulle vara vinsten med att släppa allt tänker du? Inte som hånfull kritik nu alltså, utan en riktig fråga - vad tänker du att du skulle vinna på att sluta ta hand om dig?

Inte kritik men...

Tid troligtvis. Allt TS räknar upp är inte nödvändigt för att "ta hand om sig"

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Gör som du vill) skrev 2025-06-11 21:16:28 följande:

Om du trivs med ditt upplägg, kör på. Skit i vad andra gör. När man närmar sig 50 borde man slutat bry sig om hur andra lägger upp sitt liv. 

Jag tränar när jag hinner som ensamstående mamma. Jag lagar den mat vi gillar. Ibland är det mer fabriksgjort än andra gånger beroende på tid. Smörjer mig i princip aldrig. Rakar ben etc görs i samband med att jag tar mig ett bad när barnen somnat. 

Jag gör vad jag kan för att mitt liv ska fungera och har inte tid att fundera över hur andra sköter sitt. Och trots att jag inte sköter mig perfekt har jag en ny kärlek efter separationen från barnens pappa. 

Jag tror du har missförstått. Det är inte att jag bryr mig om hur andra gör på det sättet utan är intresserad av hur andra tänker och resonerar. Det kan alltid vara bra att få tips och andra perspektiv. Det är lätt hänt att man bara kör i egna hjulspår. Jag gör ju såklart som jag själv vill för min egen skull men känner mig lite less på den tiden jag lägger på detta just nu och är nyfiken på hur andra tänker och prioriterar.
  • Ikaros12

Eftersom du ställer frågan så låter det som att du gör för mycket. Själv är jag i samma ålder och tränar för att det är så skönt efteråt och älskar att vara lite stark. Men jag vill också ge mitt framtida jag en möjlighet att vara pigg. Tyvärr tror jag att du närmar dig fel sida av 50-strecket för att börja leva ohälsosamt. Det är ju faktiskt nu det börjar göra störst skillnad tror jag. Däremot kanske du skulle börja fundera på annat du gör och lägga tid på. Om det inte gör dig till en lyckligare och mer harmonisk som människa så kanske det är dags att tänka om. Lycka till!

• Anonym (Anonym)
    Jimmy75 skrev 2025-06-11 21:19:08 följande:

Tid att ta det lugnt istället. Läsa böcker, kolla på serier eller något liknande. Hinner inte med det så ofta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-11 21:13:06 följande:

Gör du det för din skull eller för någon annan?

För min egen skull helt och hållet. Min man uppskattar det men det är inte främst för honom.
  • Jimmy75
    Anonym skrev 2025-06-11 21:20:30 följande:

Inte kritik men...

Tid troligtvis. Allt TS räknar upp är inte nödvändigt för att "ta hand om sig"

Jojo, tiden är ju egentligen det enda obvious. Jag menade mer ifall det var så att hon såg det hon gör som en jobbig uppoffring som tar tid/glädje från något annat. Det är ju fullt möjligt att hon kanske märker att hon skulle känna sig obekväm ifall hon ändrade för mycket på det. Bara nyfikenhet och en undran ifall det är något hon funderat på, eller om det bara spontant dök upp som tanke nu.
  • Jimmy75
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:26:10 följande:
    Tid att ta det lugnt istället. Läsa böcker, kolla på serier eller något liknande. Hinner inte med det så ofta.
    Nej, det där berömda livspusslet är inte enkelt att få ihop. Som ensamstående är jag imponerad av andra som verkar hinna så mycket. Jag skulle själv vilja göra en del av det du gör men det finns inte skuggan av en chans. Men i ditt fall låter det ju som att du verkligen kan se vinster av att släppa på det så varför inte 🙂 Välmående är ju så mycket mer än att bara göra "rätt". Du måste ju inte släppa allt totalt på en gång heller. Prova byta ut något moment på din nuvarande lista av saker till förmån för något annat, typ läsa och se hur det känns.
Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?