• Anonym (Anonym)

Ta hand om sig själv, är det värt det?

Jag är en kvinna med familj som börjar närma mig 50 och känner att det tar mycket tid att ta hand om mig själv och hälsan. Den mesta tiden spenderar jag på jobb, familj och hushåll men resterande tid går åt till att ta hand om mig själv och min hälsa. Börjar bli trött på det och undrar om man bara ska släppa taget. Hur gör ni och hur mycket tid lägger ni på hygien, hälsa, träning mm? Jag duschar, smörjer in hela kroppen och sminkar mig varje dag vilket tar ca en timma med påklädning och hår. Det tar längre tid när jag ska raka benen och fiffi, tvätta håret och fixa fötterna. Bodyscrub emellanå. Jag tränar i snitt en timma per dag inklusive promenader. Måla och fixa naglarna tar också lite tid varje vecka. Är mån om att ta på mig välsittande kläder och lägger även viss tid på att hitta det plus bra smink, krämer etc. Det tar även tid att fixa och förbereda så det alltid finns god och näringsrik mat från grunden. Gör overnight oats på kvällen osv osv. Inget enskilt av detta tar upp jättemycket tid men sammantaget börjar jag undra om det är värt det. Tycker att jag ser fin och välbehållen för min ålder och är slank och smidig, men man kanske bara ska skita i allt och gå runt osminkad med håriga ben och skorviga fötter? Äta chips och kolla på serier istället och bli lite rund om magen? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:27:25 följande:
    För min egen skull helt och hållet. Min man uppskattar det men det är inte främst för honom.
    Tycker att du ska lyssna på din inre röst, livet är för kort.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:26:10 följande:
    Tid att ta det lugnt istället. Läsa böcker, kolla på serier eller något liknande. Hinner inte med det så ofta.
    Tycker att du ska göra sånt oftare. 
  • Aliona

Jag är i din ålder och gör bara en bråkdel av det du räknar upp. Jag tycker att det låter jättemycket, och jag skulle inte vara beredd på att lägga så mycket tid på mig själv. Jag skulle dock behöva lite mer tid för träning än vad jag gör nu. 

Jag ändrade om i min garderob för ungefär tio år sedan, i samband med en 40-årskris. Jag tog hjälp av stylist då för att bygga upp en basgarderob med mina snitt och färger som passar mitt yrkes- och privatliv. Nu har jag en fungerande garderob där allt passar mig och matchar så jag behöver inte lägga mer tid på kläder. 

Jag har övergått helt till att vaxa mig än raka. Tar lite längre tid när man gör det, men sen är det gjort för de kommande sex veckorna. På vintern låter jag det gå längre. 

Jag sminkar mig inte alls till vardags. Från början kändes det jättekonstigt men sen vande jag mig vid att det är så här jag ser ut. Sminkar mig gör jag när det är fest, jag ska gå ut eller om jag har ett viktigt anförande på jobbet. 

Jag smörjer inte in mig. Jag använder mild tvål, är försiktig med min hud och den behöver inte smörjas in. Undantag efter en dag med lite för mycket sol eller när det är riktigt torrt på vintern. 

Träna gör jag inte direkt, mest med barnet, när vi är iväg och simmar, cyklar, spelar basket, åker inlines, åker skridskor, paddlar eller annat. Försöker göra lite yoga hemma på kvällen. Men som sagt, jag skulle behöva träna mer. 

Mat är nerprrioriterat nu under barnåren. Vi äter hyffsat nyttigt och aldrig färdigrätter, men vi har ett antal rätter som vi vet går snabbt att göra. 

Nu när jag blivit så pass gammal, och vet att livet kan ta slut, och dessutom har ett barn som växer upp här och nu, så vill jag prioritera andra saker. Jag vill ägna min tid åt att umgås, även om det blir med omålade naglar och hår som helst skulle ha tvättats igår. För mig är välmående och ta han om mig själv inte nödvändigtvis skönhetsvård, utan att vara ute i naturen och friska luften, läsa en bok på soffan, lyssna på bra musik, spela musik själv, sitta och titta på solnedgången, ta långa promenader, gå ut och dansa, skratta så att jag kiknar, resa och besöka släkt och vänner, gå på en utställning då och då, förkovra mig i språk, hålla på med hantverk eller pyssla med barnet eller spela sällskapsspel eller bara vara ute en hel lång dag. 

Det är naturligtvis inte fel att ägna sin tid åt skönhetsvård om det är vad man vill, men vår tid hör på jorden är begränsad så det gäller att använda tiden till sånt man tycker gör livet värt att leva. 

• Jimmy75
    Aliona skrev 2025-06-11 22:18:18 följande:

Jag är i din ålder och gör bara en bråkdel av det du räknar upp. Jag tycker att det låter jättemycket, och jag skulle inte vara beredd på att lägga så mycket tid på mig själv. Jag skulle dock behöva lite mer tid för träning än vad jag gör nu. 

Jag ändrade om i min garderob för ungefär tio år sedan, i samband med en 40-årskris. Jag tog hjälp av stylist då för att bygga upp en basgarderob med mina snitt och färger som passar mitt yrkes- och privatliv. Nu har jag en fungerande garderob där allt passar mig och matchar så jag behöver inte lägga mer tid på kläder. 

Jag har övergått helt till att vaxa mig än raka. Tar lite längre tid när man gör det, men sen är det gjort för de kommande sex veckorna. På vintern låter jag det gå längre. 

Jag sminkar mig inte alls till vardags. Från början kändes det jättekonstigt men sen vande jag mig vid att det är så här jag ser ut. Sminkar mig gör jag när det är fest, jag ska gå ut eller om jag har ett viktigt anförande på jobbet. 

Jag smörjer inte in mig. Jag använder mild tvål, är försiktig med min hud och den behöver inte smörjas in. Undantag efter en dag med lite för mycket sol eller när det är riktigt torrt på vintern. 

Träna gör jag inte direkt, mest med barnet, när vi är iväg och simmar, cyklar, spelar basket, åker inlines, åker skridskor, paddlar eller annat. Försöker göra lite yoga hemma på kvällen. Men som sagt, jag skulle behöva träna mer. 

Mat är nerprrioriterat nu under barnåren. Vi äter hyffsat nyttigt och aldrig färdigrätter, men vi har ett antal rätter som vi vet går snabbt att göra. 

Nu när jag blivit så pass gammal, och vet att livet kan ta slut, och dessutom har ett barn som växer upp här och nu, så vill jag prioritera andra saker. Jag vill ägna min tid åt att umgås, även om det blir med omålade naglar och hår som helst skulle ha tvättats igår. För mig är välmående och ta han om mig själv inte nödvändigtvis skönhetsvård, utan att vara ute i naturen och friska luften, läsa en bok på soffan, lyssna på bra musik, spela musik själv, sitta och titta på solnedgången, ta långa promenader, gå ut och dansa, skratta så att jag kiknar, resa och besöka släkt och vänner, gå på en utställning då och då, förkovra mig i språk, hålla på med hantverk eller pyssla med barnet eller spela sällskapsspel eller bara vara ute en hel lång dag. 

Det är naturligtvis inte fel att ägna sin tid åt skönhetsvård om det är vad man vill, men vår tid hör på jorden är begränsad så det gäller att använda tiden till sånt man tycker gör livet värt att leva. 

Åh det där har jag funderat på. Var det dyrt att anlita en stylist?
  • Anonym (MM)

Ja det tar ju tid det där som kallas att ta hand om sig för oss kvinnor. Kanske skulle det hjälpa att tänka mer i termer av göra sig fin? ta hand om sig är så laddat och blandas lätt ihop med hälsa. Du tar ju inte hand om dig egentligen för att du rakar benen eller målar naglarna. Du är precis lika frisk och hälsosam med omålade naglar och orakade ben. 

Du verkar också tänka rätt svartvitt. Typ antingen lägger du massa timmar på skönhetsvård varje vecka eller så kommer du bara ligga i soffan och äta chips. Är det lite ångest i detta? Typ en rädsla för att släppa en grej så släpper du allt? 

du skriver att du vid snart 50 börjar undra när man ska få sluta lägga så mycket tid på utseendet. det är en bra fråga. Om du tittar tillbaka på ditt liv: hur mycket har då skönhet att göra med saker som varit viktiga för dig? Har de förändrat något? Det kan ju göra det ibland - man känner sig fin, pigg stark. Men ofta som ett måste.  

Vad av detta gör dig genuint glad? Vad är mysigt att fixa med och vad känns pressande och som ett tråkigt måste? Vad kan du göra ibland och ibland inte? Och framför allt: när får du tid att tänka, filosofera, grubbla, fundera? Diskutera nyheter, läsa en bok, lyssna på en podd, se en riktigt bra film? Kort sagt: tar skönhets-kneget tid från att vara en reflekterande människa med ett själsligt liv? I så fall: plocka bort några grejer  fila fötterna men ha omålade naglar. eller tvärtom. men låt inte dygnets timmar gå till att bara jobba, sköta om alla och se snygg ut. Jag tror man förlorar på det. 

• Anonym (Kvinna)

Hur mår du när du fixar dig, lagar mat osv? Jag hade inte lagt en massa tid på mitt utseende om jag tyckte att det var en tråkig eller bortkastad stund. Så mycket bryr jag mig inte om att se bra ut längre. Men jag njuter faktiskt av att t ex sitta vid sminkbordet och titta på youtube. Skrubba kroppen tycker jag är jättetråkigt så det gör jag mindre ofta

• Aliona
    Jimmy75 skrev 2025-06-11 22:50:54 följande:
    Åh det där har jag funderat på. Var det dyrt att anlita en stylist?

Inte så farligt, tyckte jag då, men det var ju några år sedan och som allt annat har det gått upp en del. Jag kollade precis in den stylisten jag använde, och det enklaste baspaketet, där hon analyserar färger och kroppsproportioner och stil och ger en färgkarta och en personlig bok med olika snitt, längder, material, urrigningar, smycken och accessoarer som passar en kostar nu 2700 kr. Vill man dessutom att hon kommer hem till dn och går igenom hela ens garderob och smycken och gör en lista på vad som behöver kompletteras så kostar det paketet 4000-7000 kr och om man verkligen vill slå på stort så går hon också ut i affärer med dig som personlig shoppare för totalt 11.000 kr. 

• Fiona M
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-11 21:26:10 följande:
    Tid att ta det lugnt istället. Läsa böcker, kolla på serier eller något liknande. Hinner inte med det så ofta.
    För mig hamnar även att träna hjärnan och göra nåt man tycker om (läsning för min del) under att ta hand om sig.
    Vad vill du göra, handen på hjärtat? Vad får dig glad och nöjd?
  • Jimmy75
    Aliona skrev 2025-06-11 23:22:34 följande:

Inte så farligt, tyckte jag då, men det var ju några år sedan och som allt annat har det gått upp en del. Jag kollade precis in den stylisten jag använde, och det enklaste baspaketet, där hon analyserar färger och kroppsproportioner och stil och ger en färgkarta och en personlig bok med olika snitt, längder, material, urrigningar, smycken och accessoarer som passar en kostar nu 2700 kr. Vill man dessutom att hon kommer hem till dn och går igenom hela ens garderob och smycken och gör en lista på vad som behöver kompletteras så kostar det paketet 4000-7000 kr och om man verkligen vill slå på stort så går hon också ut i affärer med dig som personlig shoppare för totalt 11.000 kr. 

Men om det är som du beskriver att man för det paketet, där hon kommer hem men inte personlig shoppare, ger en grunderna så att man är ganska "set" är det nästan värt det kan jag tycka. Ska fundera på det där.
  • Anonym (tips)

Låter som att du tar bra hand om din fysiska hälsa o ditt utseende, men jag tänker att du kan kanske skala ner litegrann. Duscha bara varannan dag till exempel. Träna bara trettio minuter vissa dagar, så att du har mera tid för annat. Fast man kan ju lyssna på ljudböcker när man promenerar t.ex. 
    Jag tycker inte att du ska sätta dig i soffan och käka chips och strunta i alla rutiner du har, men fundera över vilka som du värdesätter mest och som du tycker mest om att göra....och om du kan hitta tips o knep, hur du kan sminka dig snabbare t.ex. 

Svar på tråden Ta hand om sig själv, är det värt det?