Inlägg från: Anonym (Boksidan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Boksidan)

    Kan en lärare ge för mycket böcker?

    Du har fått flera orimliga svar tidigare i tråden, men det är inte särskilt överraskande att det är de svaren du har fått. Om jag var du skulle jag skriva en helsida till DN debatt med din samma titel som nu men lägga till (två) i slutet av titeln. När jag såg titeln tänkte jag nämligen att det rörde sig om mer än tio böcker för att av rektorn (som reaktion på reaktioner från elever och föräldrar) ska säga till att en lärare ska minska ned antalet böcker. 

    Eleverna är heltidsstudenter och om de ska läsa 300 sidor från skolstart i augusti till slutet av november rör det sig om fyra-fem sidor per vardag. För elever som sannolikt inte uppmuntras att läsa från annat håll är det en fullt rimlig mängd sidor oavsett läshastighet där några elever kan välja att läsa ut boken på en helg medan andra sprider ut det under större delen av en termin. Vi lever i en tid där läsning behöver och ska stimuleras och lärare som stimulerar läsning genom att välja ut en lämplig bok och följa upp med diskussioner vilka tankar som väcktes och vad man kan ta med sig från boken är precis de lärare som behövs. Det är de lärarna som ska hållas fram som lösningen i politikernas tal om läsläget i Sverige och att det är fantastiskt hur de försöker styra om kursen för en generation det är jobbigt att läsa fem sidor per vardag till att det blir värt den ansträngningen. TS återkommer till uthållighet och det är hela kärnan. Istället för att vuxna, som man direkt såg exempel på i den här tråden, ska föreslå att man ska byta ansträngningen att läsa några sidor per dag mot att få det serverat som en film vid ett tillfälle så är det bästa på lång sikt för de här eleverna att ha personer som TS runtomkring sig som visar vilken belöning som väntar när man själv har läst boken och kan fundera själv och diskutera med andra om vad man har läst. TS ska inte hålla tillbaka sina (två) böcker för att eleverna läser många ämnen där andra lärare potentiellt kan göra samma upplägg utan det får man ta om det är fler lärare på den skolan som hakar på samma upplägg. Många elever idag har inte femton engagerade lärare utan ska man förändra synsättet på läsning idag får man sätta sin lit till att varje elev har minst en engagerad lärare motsvarande TS. TS elever kommer sannolikt först i vuxen ålder inse vilken positiv påverkan TS hade på deras fortsatta läsning. Det är först när TS kollegor har börjat ta efter som det kan bli diskussion att minska ner från två böcker per läsår. Det är först kanske om tjugo år gemene man kommer att inse att det är lärare som TS som ska lyftas fram som goda exempel och inte få reprimander inne hos rektorn och även inser att det gör skillnad om vi övriga vuxna och framför allt lärarnas egna rektorer hejar på lärare som TS då det inte är säkert att skolungdomen själv förstår hela nyttan just nu. Det är bara att hoppas att det finns kvar lärare som TS då och inte bara sådana som släcker lampan och startar filmen eller ber eleverna att fråga chat GTP om en sammanfattning. 


    För de elever med en individuell plan via specialpedagog får man naturligtvis som alltid gå igenom den individens situation och vad han/hon ska lägga fokus på utifrån sina styrkor och svårigheter.  


     

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?