Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-12 10:29:16 följande:
Att svenska ungdomar är dåliga på att läsa beror på väldigt många saker. Undermåliga lärare är en sak, och det är genomgående från första klass:
* Under flera år var kursen att lära barn att läsa valfri på lärarutbildningen.
* Det finns några olika sätt att lära barn att läsa, att ljuda är metoden som är den bästa utifrån all evidens. De andra metoderna är sämre. Ändå låter man enskilda lärare bestämma vilken metod de vill använda. Det gör att en inte oansenlig del av barnen går ut lågstadiet utan att kunna läsa.
* De nationella proven i åk tre är mycket generösa i rättningen och man ska godkänna både stavfel och grammatik samt fel i användande av stor bokstav, punkt osv.
* Intagningspoäng på lärarutbildningar är skrämmande låga, man behöver knappt ha klarat av skolan själv, men kan sen bli lärare som ska lära upp nästa generation.
Sen har vi även problem med barnen själva iom att läsning kommer sist på listan av roliga saker att göra, när TikTok, Netflix och annat lockar.
Men om man inte fått lära sig läsa ens i skolan, fått undervisning med ej evidensbaserade metoder av en lärare som knappt kan läsa och skriva själv. Ja, då är det ju inte så troligt att det blir så lätt och givande att läsa senare under uppväxten heller. Och att resten av skolarbetet blir väldigt tungt, eftersom det mesta bygger på att man kan läsa och skriva.
Lärarstudenter får inte lära sig att undervisa
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa | Grundskolläraren
Fast om nu skolan brister så kan föräldrarna kompensera. Se till att deras barn läser. Läsa för sina barn. Men många, både barn och vuxna, hänger hellre med näsan i mobilen.
Eget ansvar är ett skällsord idag.