Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Kan en lärare ge för mycket böcker?

1-3 romaner i veckan?? Jag läser varje kväll, kanske mellan en och en och en halv timme. Inte läser jag en roman i veckan på den tiden, det tar längre än så. Och du förväntar dig en tonåring med flera skolämnen, sporter och idrotter, kompisar och familjeaktiviteter ska läsa dina böcker på detta sätt - böcker de kanske egentligen inte ens vill läsa? Dina förväntningar är under all kritik ja.

• Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 00:12:14 följande:
    När tycker du eleverna Ska lära sig att läsa mycket då? Borde vi förenkla betygskriterierna? Mina elever vill ha höga betyg och kriterierna är höga. Hur ska jag lyckas med detta utan att dom anstränger sig. 
    Vad säger betygskriterierna för högre betyg då? Det står knappast att eleven måste anstränga sig?
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:06:12 följande:
    Men om du läser 7 timmar minst per vecka borde du ju läsa en roman på 300 sidor i veckan? Alla har ju olika läshastighet men på kanske 1,5 timme kan jag läsa 150 sidor iaf beroende på hur komplicerad boken är. En bok där en och samma karaktär har 15 olika namn och det är en komplicerad historia kan det ta längre tid. Men typ en vanlig feelgood kan jag läsa på max 4 timmar. 
    Jag måste räkna sidorna en kväll. Men varför speedläser du så? Det blir dyrt att gå igenom böcker i den takten om du gör som jag och köper dina böcker. Har svårt nog att hitta böcker värda att läsa som det är. Att begära att barn i 9an ska läsa i din takt är ganska orealistiskt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:07:24 följande:
    Nja men du ska kunna resonera m.m

Hur ska du resonera och förstå komplexa saker utan något att resonera kring? 
    Ar din kurs så fattig? Prova en film ;)
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:48:45 följande:
    Jag hoppas du skämtar. Du får inte samma av en film. Eleverna måste ha uthålligheten att kunna läsa. 
    Du vill ha något att resonera kring för att eleverna ska kunna visa sin förmåga till komplexa resonemang. Varför är du så fixerad vid böcker? Varför ska din kurs basera höga betyg på en förmåga att kunna ha stor uthållighet att läsa böcker? 

Jag trodde kursen var annat ämne än svenska?
  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 02:34:02 följande:
    Du vill ha något att resonera kring för att eleverna ska kunna visa sin förmåga till komplexa resonemang. Varför är du så fixerad vid böcker? Varför ska din kurs basera höga betyg på en förmåga att kunna ha stor uthållighet att läsa böcker? 

Jag trodde kursen var annat ämne än svenska?
    Bumpar mina frågor till TS. Tråden verkar utvecklats till någon slags bra-för -barn-att-läsa-mycket propagandatråd. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 19:12:41 följande:

Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då? 

Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan. 

Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m

Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom. 

Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen. 

Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,

Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna? 

Jag föreslog film, jag anser det skulle fylla uppgiften att resonera kring.

Att efter flera månader komma ihåg tillräckligt för att kunna resonera om lästa 300 sidor på ett bra sätt för högre betyg, anteckningar eller ej, tycker jag är mycket att kräva av 9-klassare.

Undrar om klagomålen handlar om de specifika böckerna du valt? Du vill inte ange ämne, så ska man gissa det kan vara feministiskt eller politiskt vinklade böcker som inte funkar som objektiv litteratur om ämnet?
  • Tow2Mater

Men fortsätt som du gör då. Om föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls och de klagar, betyder det att de säkert får tjata en massa på sina barn för att de ska läsa dina böcker, men får de minst C har de väl alla läst dem. Kanske ge alternativet att för lägre betyg än C måste man inte läsa och diskutera. Då får både föräldrar och barn välja vilken nivå de vill lägga sig på.

Mycket nyfiken på vilket ämne det handlar om, där man ska klara sig utan litteratur (enligt föräldrar iallafall) och har så knappt med undervisningstid och så mycket som ska klämmas in. Sexualkunskap? Hemkunskap?

• Tow2Mater
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-13 09:51:36 följande:
    Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur man kan hantera frågor som rör privatekonomi och konsumtion.

Eleven kommunicerar på ett utvecklat sätt om hur val och handlingar som förekommer i ett hem kan påverka hälsa, ekonomi och miljö
    Vad är skillnaden mellan beskriva och kommunicera i dessa krriteriebeskrivningar?
  • Tow2Mater
    Goneril skrev 2025-06-16 21:20:24 följande:

"Barn läser inte idag" som någon allmän iakttagelse, det finns säkert goda hem där läsning uppmuntras och är självklar. Vad är för för konstigt resonemang, nämligen att det skulle vara autistiskt relaterat att ställa krav på 600-sidors läsning? Man blir mörkrädd när man läser detta. Håller mänskligheten på att retardera, är vi tillbaka på grottstadiet innan runskriften uppfanns? (Futark heter den för övrigt).                                                                                                                                                     Med läsvana läser man lätt en bok i veckan, 300 -500 sidor. Vi äldre bokslukare kan nog läsa mer än sä, är det faktaspäckad litteratur, historia till exempel, kan längre tid behövas. Det som skrämmer mig i resonemanget i tråden är det faktum att om några år ska 15?-åringen börja studera på universitetet och där kan jag lova att läsning krävs. Humaniora, till exempel, omfattar tusentals sidor per termin. Man gör inte sitt barn någon tjänst om man inte förbereder det, i första hand för gymnasiet och sedan för högre studier, genom att  ställa krav på läsning.            

I ämnet hemkunskap??
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-16 21:58:27 följande:

Skulle det vara bättre att vi lägger på några timmars undervisningstid i veckan då istället? För timmarna räcker inte till för att gå igenom allt och det är inget jag hittar på, jag har inte möjlighet att låta eleverna sitta och ha föreläsningar på lektionerna utan nu kan dom komma och göra saker på plats på lektionen och den enda läxan dom har är läsning. Annars hade jag behövt skicka med både läsning och skrivning m.m 

Jag tycker att det är rimligt att ge läxor som eleverna inte ska behöva hjälp med. Och att kunna läsa en bok själva när dom är 15 är inte för mycket. Många lärare ger läxor att du ska göra reflektioner och analyser hemma på sin egna kammare och analysera hur en uppgift fungerar. Det är massa nya krav nu med ChatGPT. 

Du förminskar dessutom hemkunskapens betydelse. Människor hamnar Hos kronofogden idag pga att det köper mat på foodora och köper resor och kläder/smink på avbetalning. Det är viktigt att diskutera detta på ett nyanserat sätt, prata om konsumtion och vad ränta är för någonting. Det går däremot inte moralisera detta utan eleverna måste vilja ta till sig detta och det gör man inte genom moralkakor. Jag vill att informationen ska landa hos eleverna så dom faktiskt får chansen till att göra medvetna val. När man köper möbler till sin första lägenhet, måste man köpa det finaste och dyraste då, finns det fördelar med att spara pengar, vilka fördelar skulle det i sådana fall vara? ämnet är inte bara hur man kokar potatis. 

Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?