Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 19:12:41 följande:
Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då?
Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan.
Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m
Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom.
Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen.
Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,
Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna?
Jag föreslog film, jag anser det skulle fylla uppgiften att resonera kring.
Att efter flera månader komma ihåg tillräckligt för att kunna resonera om lästa 300 sidor på ett bra sätt för högre betyg, anteckningar eller ej, tycker jag är mycket att kräva av 9-klassare.
Undrar om klagomålen handlar om de specifika böckerna du valt? Du vill inte ange ämne, så ska man gissa det kan vara feministiskt eller politiskt vinklade böcker som inte funkar som objektiv litteratur om ämnet?