Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Vad är det för ämne? Musik?
    Du bör hålla dig till de läromedel skolan bestämt.
    Utöver det kan du naturligtvis tipsa om böckerna och ha några låneexemplar för de som är intresserade,  men det skall inte påverka betyget om man avstår.

• Anonym (A)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:47:30 följande:

Det handlar mer om vad eleverna lägger sin fritid på.

Ja, och det är inte meningen att de skall lägga sin fritid på att läsa böcker som du har bestämt. Det tar nog mycket mer kraft både för elever och i många fall föräldrar än du förstår.
    De behöver få ha sin fritid (blandat med läxor i 17 ämnen), på samma vis som jag ogillar att sitta med jobb på kvällarna, även om jag gör det ibland.
    Du överskattar ditt ämnes betydelse.
  • Anonym (A)

TS vägrar säga vilket ämne det handlar om, och vilka böcker. Det gör att det inte går att diskutera på ett vettigt sätt. Lika givande som att ha fördjupade diskussioner kring kurslitteratur man inte läst.

• Anonym (A)

Det allra viktigaste jag fick med mig från hemkunskapen var ett antal recept på rätter vi tillagade, som jag fortsatte med hemma och även efter jag flyttat hemifrån.
    Jag minns också ett vettigt projekt där vi fick i hemuppgift att planera inköp av föremål/möbler vid flytt till en tom lägenhet, med specifik budget.
    Historisk kontext hade jag klarat mig utan i ett ämne med begränsat utrymme i schemat.

Självklart kan man även i bild, musik, gymnastik och slöjd lägga på lite litteraturstudier och djupgående diskussioner med hemläxa, men tveksamt om det är viktigt för att bli en vettig vuxen. Man kan inte grotta ner sig i allt. Däremot vore det bra med en lista på lämplig litteratur för de som är extra intresserade, och gärna några låneexemplar.

Det finns en hel del vettigt att läsa om läxfri skola.

• Anonym (A)
    Jemp skrev 2025-06-13 07:46:06 följande:
    Läxtiden är ju också begränsad, det är det du måste komma ihåg. 
    Något annat att komma ihåg är att elever i 9an fortfarande går obligatorisk grundskola. De har alltså inget annat val än att vara där, till skillnad mot i gymnasiet.

Det är ALLA barn i Sverige som skall ta sig igenom 9an, med helt olika förutsättningar. 
    Nu gick det bra för just denna klassen, men många är skoltrötta, mår dåligt mitt i tonåren, har många ämnen med oro för betyg inför gymnasiet mm.

TS brinner för sitt ämne, men kanske inte skall överskatta vikten av djupgående analyser i hemkunskap.
  • Anonym (A)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-10-03 06:12:48 följande:

Det här är det jag ägnar mig åt. Däremot är det svårt att hitta texter som passar. Självklart finns det korta noveller. Men en kort novell kan ju ibland vara mer svårläst än en populärvetenskaplig och underhållande bok med fler sidor. 

https://www.vilarare.se/praktisk-estetiska-amnen/lasinlarning/noveller-tar-plats-i-hkk-amnet/

I artikeln har de hittat ett tiotal korta noveller och valt ut en (som namnges). De skriver också att det är svårt med romaner för eleverna har så lite tid. 
    Du har valt två romaner på 300 sidor. Du ser inte skillnaden?
    Nej, jag tror inte deras novell är mer svårläst.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?