Inlägg från: Anonym (Läsning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Tow2Mater skrev 2025-06-12 01:33:25 följande:
    Ar din kurs så fattig? Prova en film ;)
    Jag hoppas du skämtar. Du får inte samma av en film. Eleverna måste ha uthålligheten att kunna läsa. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-12 13:23:57 följande:
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:52:05 följande:
    Eleverna fick en bok i höstas och en nu under våren. Vi har läst boken och sedan har dom fått reflektera över det dom läst efter varje kapitel (frivillig del, som dom skrivit ner för att komma ihåg, som jag aldrig läser), sedan diskuterar vi i smågrupper och kopplar det sedan till teorin vi läser. Typ hur det såg ut i X familj under den här tidpunkten. Så vi memorerar faktan och pratar om personer som levde då. Så dom har inte behövt läsa all text i ett svep (om dom inte önskat detta). Jag vill att dom ska bli goda läsare men samtidigt vill jag att faktan ska sitta. 

Vad är det för ämne du undervisar i där en populärvetenskaplig bok kan knyta an till hela kursplanen?

Jag kopplar inte ämnet till hela kursplanen. Jag sätter ämnet i en historisk kontext. Varför är det här viktigt. Det skapar engagemang och nyfikenhet. Det gör att vi hela tiden har en gemensam grund att stå på och som vi alltid kan bolla tillbaka till. 

Mitt ämne har inte särskilt mycket böcker och litteratur alls utan kortare saker som rektorn köpt in. Men främst får jag Skriva ut kortare texter, men jag vill knyta ihop det till en helhet. 

• Anonym (Läsning)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2025-06-12 15:03:40 följande:

Loven är barnens semester, antingen helt och hållet eller åtminstone från skolan (vissa har sommarjobb). De ska vara LEDIGA från skolan då. Att skicka med läxor och uppgifter på loven tycker inte jag är ok alls. Vuxna skulle inte acceptera att jobba hemifrån under sin semester eller att chefen skickar med massa grejer som ska vara klara när de kommer tillbaka från semestern. Lägg ner bara. Kan du inte lära dem vad de behöver kunna resten av året får du se över din undervisning. Dessutom, årskurs 9? De kommer väl inte tillbaka efter sommaren.

Det hade nog varit bra för dig om du fått läsläxor under dina sommarlov, eftersom jag inte uppmanat mina elever till detta. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-12 16:10:07 följande:
    Valde du boken själv eller var det, som i TS, populärvetenskapliga böcker nån annan valt åt dig?

Men kan allt vara självvalt? Meningen är att dom ska sitta och läsa och lära sig något som vi gemensamt ska diskutera sedan. Det här är en skoluppgift, en uppgift man inte behöver hjälp med dessutom. Uppgiften är att läsa boken och sedan anteckna om man vill för att komma ihåg. Om någon hellre spelar in ett röstmeddelande på telefonen eller gör en sång för att memorera eller minnas, det spelar mig ingen roll. Jag vill inte läsa vad dom skrivit iaf. Dom ska kunna diskutera innehållet. Att ha flera månader på sig att läsa 300 sidor kan inte ses som mycket. 

Tycker du det är bättre att vi lär barn att dom inte behöver läsa? På universitetet är det ju inte så att man älskar all kurslitteratur. Man får läsa det iaf. 

Hur ska eleverna kunna diskutera ett ämne dom inte kan något om? 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-12 18:57:41 följande:

På hur lång tid? Och hur mycket liknande läsning har de i övriga ämnen?

Slår jag ut det så rör det sig om 15 sidor skönlitterärt i veckan max Från min sida. Dom har mig veterligen inte mer än några sidor i svenskan också. 
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-12 19:01:53 följande:

Jag är en snabb läsare, men 1-3 romaner i veckan är knappast normal lästakt hos de flesta. Dessutom blir det knepigt att läsa flera romaner samtidigt, så du behöver ju synka det med övriga ämnen. Och ungdomarna bör inte ha hela skolårets romanläsning upptecknad, även om det absolut kan vara givande. Rimligare med fler böcker i svenska (stort ämne, relevant läxa) än i tex bild.

Rektorn har ju mer övergripande koll än vi på ett anonymt forum. 

Nu läser inte eleverna 1-3 romaner i veckan från skolans håll. Klagomålen kommer för att en del föräldrar fyllt i en enkät och klagat över att jag låtit eleverna läsa dessa två böcker. Eleverna har varit engagerade dessutom under lektionerna.
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 18:11:44 följande:
    Bumpar mina frågor till TS. Tråden verkar utvecklats till någon slags bra-för -barn-att-läsa-mycket propagandatråd. 

Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då? 

Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan. 

Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m

Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom. 

Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen. 

Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,

Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna? 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 21:15:45 följande:
    Jag föreslog film, jag anser det skulle fylla uppgiften att resonera kring.

Att efter flera månader komma ihåg tillräckligt för att kunna resonera om lästa 300 sidor på ett bra sätt för högre betyg, anteckningar eller ej, tycker jag är mycket att kräva av 9-klassare.

Undrar om klagomålen handlar om de specifika böckerna du valt? Du vill inte ange ämne, så ska man gissa det kan vara feministiskt eller politiskt vinklade böcker som inte funkar som objektiv litteratur om ämnet?

Jag skulle inte vilja säga att det politiskt vinklad litteratur. En av böckerna är en bok skriven av en forskare som gjort en avhandling först för att sedan skriva en populärvetenskaplig bok inom samma område, men som ska vara mer lättläslig för en bredare publik?. 

En film behöver eleverna se hemma i sådana fall. Jag har inte en sådan film inom område, det finns serier däremot som skulle passa. Men då ska eleverna betala för att se dessa serier, vi kan inte göra detta på lektionstid som sagt och det blir inte alls samma djup oavsett. Men jag kan inte kräva att eleverna ska kunna se en serie på fritiden heller och betala för detta. 

Facket strider dessutom redan för att vi har för lite undervisningstid i dagsläget för vad vi förväntas att lära ut Och få med. Jag har fått goda resultat och alla elever är ju knappast missnöjda? 

• Anonym (Läsning)
    Anonym (Cz) skrev 2025-06-12 23:26:32 följande:

TS det du föreslår och gör hade varit bra för mig, men det var många år sedan jag gick på högstadiet, då jag var bäst i klassen, yngre än alla andra, läste massor och internet inte var uppfunnit. Men i dagens samhälle, nej du begär för mycket av eleverna, det fungerar annorlunda nu.

Dom klarar det ju och presterar bra. 
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 23:42:11 följande:

Men fortsätt som du gör då. Om föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls och de klagar, betyder det att de säkert får tjata en massa på sina barn för att de ska läsa dina böcker, men får de minst C har de väl alla läst dem. Kanske ge alternativet att för lägre betyg än C måste man inte läsa och diskutera. Då får både föräldrar och barn välja vilken nivå de vill lägga sig på.

Mycket nyfiken på vilket ämne det handlar om, där man ska klara sig utan litteratur (enligt föräldrar iallafall) och har så knappt med undervisningstid och så mycket som ska klämmas in. Sexualkunskap? Hemkunskap?

Jag är hem och konsumentkunskapslärare. 
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?