Inlägg från: Anonym (Tjurig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjurig)

Arbetsgivaren tvingar på mig Pride

Min kommunala arbetsgivare uppmanar mig att gå med i paraden, byta ut loggan i mejlsignaturen till en regnbågsfärgad, samt en del annat i den stilen. Kort sagt, förväntar sig att man ska delta i en rörelse som de speciellt har valt ut och deras påtryckningar blir intensivare för varje år. 

Nu är jag hjärtligt trött på detta. Jag har slagit bakut och sagt att det är min ensak vilka kamper jag vill stötta och att jag i så fall gör det på min fritid, som privatperson. Med påföljden att jag blev kallad av chefen till ett samtal där jag blev hårt kritiserad och indirekt anklagad för att vara homofob.

Men nu handlar det ju inte om att vara för eller emot hbtqi. Utan jag anser att offentlig verksamhet ska stå upp för alla lika mycket, inte välja ut favoriter att gulla med. Hur får jag dem att förstå att man inte är homofob bara för det? 

• Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (H) skrev 2025-06-12 12:05:34 följande:

Vadå gulla med favoriter?

Gulla med favoriter = välja ut en specifik grupp, rörelse, kamp, (kalla vad du vill) - och ge den särskild status. Det blir exkluderande gentemot alla andra.

Det kan privata aktörer få göra, men inte den vars roll är att behandla alla medborgare lika.

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (C) skrev 2025-06-12 12:09:39 följande:
    Vad säger ditt fack?

Är inte med i facket och jag hade nog tvekat att ta det med dem ändå. Jag upplever att det är extremt svårt att få folk att fatta, det KAN tydligen inte betyda nåt annat än att jag är emot Pride i sig, eller hbtqi-folk.

Och det är ju kommunen som har bestämt allt detta, bolaget följer bara ett överordnat direktiv. Man har inte så mycket att sätta emot då.

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (H) skrev 2025-06-12 12:25:30 följande:
    Och det är alltså det du tror att Pride handlar om?

Denna trådstart gäller inte vad Pride handlar om. Vänligen förstå det. Det handlar inte om vad någon annan rörelse handlar om heller. 

Det handlar om att det är jag själv som ska ha rätten att bestämma vem jag ska stötta. En offentlig arbetsgivare ska inte pådyvla sina anställda en ideologi, oavsett vilken den är. 

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (Föpa) skrev 2025-06-12 12:29:08 följande:
    Du ska givetvis inte tvingas att ta ställning
    Med det sagt, på vilket sätt är Pride exkluderande menar du?

Ja, när kommunen väljer ut en specifik flagga att hissa, då exkluderar man ju alla andra. T.ex. i min stad viftas det väldigt mycket med palestinska flaggor överallt.  Men visst hade det varit märkligt om de också vajade på bussarna i kollektivtrafiken? 

(Nu kommer det bli ett väldans ylande om att jag jämför kärlek med krig och död, men det blir isf bara beviset för det jag skrev tidigare, att folk inte vill förstå vad det är man vill framföra.)

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-06-12 12:39:47 följande:
    En arbetsgivare kan ta ställning. Du kan välja om du vill vara anställd där eller inte. Arbetsgivaren kan inte pådyvla dig vad du ska tycka men arbetsgivaren kan definitivt besluta hur mail loggan ska se ut. Den representerar arbetsgivaren och inte dig som privatperson. Svårt?
    Inte svårt. Men fel. Min arbetsivare är offentlig, och som sådan borde den förhålla sig neutralt. 
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (Föpa) skrev 2025-06-12 12:55:21 följande:
    Vilka likheter har en Pride med en Palestina flagga menar du?

Till utseendet, inte så mycket. 

Symboliskt, för att de båda representerar en enskild, avgränsad grupp som strider för sina rättigheter.

Så rent krasst, om det inte vore korrekt av kommunen att ta officiell ställning för Palestina, så borde den rimligtvis inte ta officiell ställning för nån annan rörelse heller.

• Anonym (Tjurig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-12 12:59:08 följande:

Fast det kan de ju inte och behöver inte. Massor av saker kommuner beslutar om vänder sig till olika grupper. De sponsrar olika saker de tycker är viktiga. 

Arbetar du verkligen i kommunhuset? Du verkar inte riktigt insatt. 

Sedan är det naturlig fel att du ska tvingas delta i festivalen. 

Skrev inte att jag jobbar i kommunhuset. Och jag är inte TVINGAD att gå med i paraden, men jag blir hårt kritiserad om jag inte gör det. Vilket är illa nog.
  • Anonym (Tjurig)
    Anonym (M) skrev 2025-06-12 13:12:18 följande:

Det verkar ju inte hänt något sedan ditt förra bidrag i debatten, så vad är ditt syfte med att skriva här?

Varför inte ta kampen på din arbetsplats? Eller byta arbetsgivare?  

Suck, vad tror du om att läsa vad jag skriver? Jag TOG kampen på min arbetsplats och hamnade i trubbel just därför. 

Jag skriver här för att få feedback på det, kanske har andra haft liknande erfarenheter och hittat bra sätt att hantera det på.

• Anonym (Tjurig)
    Fiona M skrev 2025-06-12 13:29:27 följande:

Vad tänker du att Pride står för TS?

Korta definitioner av Pride;
    Pride är festivaler för homosexuella, transpersoner, queer och alla andra som vill fira rätten att få vara sig själv och älska den man vill.
    www.sverigeforunhcr.se/nyheter/10-fakta-om-hbtqi/

och flaggan;
    Den står för mångfald, respekt, fred, tolerans, öppenhet och synliggörande.
    sjuharad.rfsl.se/om-oss/om-pride/

Nej. NEEEEJ!

Detta handlar inte om Pride, eller vad det står för. Snälla, förstå. 

Pride är i detta fallet EXEMPLET, inte ämnet. Vi kan diskutera specifikt Pride om du vill, inte mig emot. Men i en annan tråd i så fall, ok?

Svar på tråden Arbetsgivaren tvingar på mig Pride