• Anonym (täppt)

Alternativ till nässpray?

Jag blev beroende av nässpray under min sista graviditet men lyckades bli av med beroendet. Nu vågar jag inte använda nässpray alls av rädsla för att trilla dit igen.

När jag blir förkyld sätter det sig nästan alltid i näsa och bihålor vilket gör det svårt att andas och sova. Ibland får jag smått panik när jag inte kan andas genom näsan.

Ni som av olika anledningar inte använder nässpray, vad gör ni istället? Finns det någon produkt som fungerar? Vad är era bästa tips?

Tack på förhand

• Svar på tråden Alternativ till nässpray?
  • KimLinnefeldt

För bebisar kokade vi egna näsdroppar, bara vatten och lite salt. Och så en droppflaska/pipett. Kanske mindre risk att bli beroende av.

• Anonym (Po)

Du blir inte beroende om du följer anvisningarna. På mig sätter det sig också lätt i bihålorna. Jag använder avsvällande nässpray högst en vecka och behandlar samtidigt med nässpray med kortison. Jag sköljer också näsan med saltvatten och sover halvsittande i svalt rum. 

• Anonym (allergiker deluxe)

Man köper Nasaline nässköljspruta och kokar eget saltvatten i en 1- litersgryta med lock, på spisen hemma. 0,5 tsk salt till 5-6 dl vatten funkar bra.

Dra upp lösning ur grytan och skölj näsans båda sidor försiktigt morron och kväll, sluta om det börjar blöda i slemhinnan. Koka nytt vatten varje dygn och håll det i grytan med lock så behöver det inte stå i kyl ens. Jag har grytan i badrummet.

Om du har minsta tendens till allergi annars kan antihistamintabletter minska svullnaden generellt i området.

Sov med svalt i rummet och många kuddar så att du halvsitter.

Man kan fortfarande tjata sig till Rinexintabletter 50 mg och de funkar dunderbra, men de har läbbiga biverkningar hos en mycket liten del av befokningen och därför vill läkarna inte gärna skriva ut dem numera. 

Jag har knaprat i mig ett gott antal burkar Rinexin 50 mg och jag lever ännu och har inte fått vanföreställningar eller hjärnblödning av fenylpropanolaminhydroklorid, vad någon har märkt.

• Anonym (C)

Jag har använt nässpray några få gånger i mitt liv, men av någon anledning fick jag alltid det ner till munnen så varje gång jag blivit sjuk har jag aldrig använt något till läkemedelsbehandling till näsan.

Däremot gav mamma mig ett tips när det blir för täppt i näsan så kan man koka en kastrull med vatten, lägga den åt sidan och ha ansiktet med en handduk runt huvudet ovanför kastrullen, så ångan löser upp det täppta i näsan. Funkar alltid! 

• Anonym (täppt)

Tack för era tips!

• Anonym (beror)
    Anonym (täppt) skrev 2025-06-12 13:19:50 följande:
    Alternativ till nässpray?

Jag blev beroende av nässpray under min sista graviditet men lyckades bli av med beroendet. Nu vågar jag inte använda nässpray alls av rädsla för att trilla dit igen.

När jag blir förkyld sätter det sig nästan alltid i näsa och bihålor vilket gör det svårt att andas och sova. Ibland får jag smått panik när jag inte kan andas genom näsan.

Ni som av olika anledningar inte använder nässpray, vad gör ni istället? Finns det någon produkt som fungerar? Vad är era bästa tips?

Tack på förhand

Eftersom du nu är medveten om hur man kan och ska använda nässpray så trillar du ju inte dit och blir beroende igen. Att använda det enstaka gånger under en förkylning är inte risk för att utveckla beroende. 

Du kan komplettera med spray med saltvatten, som tex Renässans, men det hjälper ju inte mot själva nästäppan. Om du ofta blir täppt så kan det vara värt att prova kortisonspray som en kur för att svälla av slemhinnan in näsan.
Svar på tråden Alternativ till nässpray?