Vad köper ni till er själva?
Vad köper ni till er själva som inte är helt nödvändigt?
Nu har jag lite bättre ekonomi. Men jag har haft så lång tid där jag inte kunnat unna mig något.
Nu har jag lite bättre ekonomi. Men jag har haft så lång tid där jag inte kunnat unna mig något.
Jag unnar mig massage och fotvård med jämna mellanrum.
Sen unnar jag mig väl lite lyxigare mat ibland nu när jag har råd.
God kvalitetsmat, en del kläder som jag egentligen kunde klarat mig utan. Lite finare sötsaker. Bio och liknande nöjen.
Övriga inköp till vardags hör nog mer till det livsnödvändiga.
Det extra som sätter guldkant på tillvaron,
Varor från Systembolaget, vitt snus, ostbågar, kanske lite onödigt dyr mat. Fast när jag tänker efter om det sista, så kan mitt matlagande te sig som rena lyxmiddagar, men är ju rätt billigt jämfört med halvfabrikat.
Det mesta. Mest dyr teknik men sen kläder skor och annat som jag vill ha.
Jag tänker inte så. Om jag köpte det då var det nödvändigt. Det man väljer att INTE köpa är inte nödvändigt, däremot.
Lyxchoklad, klockor, smycken, haute couture fast secondhand.
Fyndade en fantastisk vintage mockacape med rävpälskant för 2000 kr i början av året. Den var inte ett dugg nödvändig men vansinnigt vacker, gjord av en fransk pälsmakare.
Ny mobil onödigt ofta.
Whisky.
Bättre/Godare mat, fina garner för stickning, koncertbiljetter, taxi/uber hem på kvällen ...
Det tog mig lång tid att vänja mig vid att jag faktiskt hade råd med lite lyx. Jag gav mig själv veckopeng för att bryta vanan att alltid välja det billigaste alternativet eller välja att inte köpa det alls.
Så roligt att läsa era inlägg!
När jag var ung så köpte jag kläder till mig själv, det tyckte jag var roligt
Oklart vad som inte är nödvändigt, men sånt jag köper för att jag tycker det är roligt.
Cyklar, skidutrustning, motorfordon, cykelutrustning osv.
Jag är i alldeles samma sitts! Efter att ha försörjt min bror i nära 20 år på min lilla sjukersättning, och ibland även broderns kompis och några flickvänner, och sedan även haft utmätning hos kronofogden (nej, inte pga överkonsumption, pga sega jävla försäkringskassan) står jag plötsligt här med 3000 kronor kvar på kontot bara 3 dagar innan jag får ny utbetalning!
Det var egenltigen sant även förra månaden, men förra månaden hade såååååå många hål att stoppa pengarna i att jag inte hade så mycket kvar. Inköp som borde ha skett för åratal sedan. Nytt täcke, nya kuddar, nya kläder, nya skor (jag har gått i samma, redan begagnade, gympaskor sommar som vinter i 7 år) Och så känslan förstås av att kunna handla vilken mat jag vill av vilken kvalitet jag vill, utan att vara hänvisad till det billigaste.
Så nu ska jag uppfylla lite drömmar om både spara och slösa, på mig själv och ingen annan. En gång för några år sedan handlade jag på HappySoaps, så det ska jag göra igen. Jag älskade alla tvålar jag köpte, förutom balsamtvålen, den kändes som det inte hände något med. Jag ska spara ihop till en ny mobil, min orkar knappt med Bank-ID längre. Och en ny TV ska jag också spara till, den jag har tappar ljudet efter en stund så jag måste starta om den. Jag ska unna mig doftljus och regelbundna inköp av nya underkläder och att handla på MatSmart. Jag kanske till och med köper en uppsättning smink, jag som aldrig sminkat mig i mitt liv. Och så ska jag spara ihop till en hund, nu när jag har råd att inte bara köpa en utan även har råd att ta hand om en.
I ärlighetens namn känner jag mig lite överväldigad. Kan det faktisk vara så att livet kan vara lite bra en stund, i alla fall ekonomiskt?