• Anonym (Filip)

Sambofråga

Jag och min partner planerar att flytta ihop. Vi trivs bra tillsammans. Men, det finns en liten hake, min partner snarkar både högt och mycket. Det har fått mig att bli lite orolig för framtida sömn.

Vi kommer inte ha råd att köpa större bostad än en tvåa, så ett extra rum är inte riktigt möjligt. Dessutom vore det ju trist att börja med att sova i separata sängar.

Det är ju rätt känsligt att ta upp också. Snarkningen är ju inget man gör medvetet.

Någon som har erfarenhet, tankar, goda råd. 

• Svar på tråden Sambofråga
  • Anonym (Billie)

Hur gör ni idag?

Vad beror snarkningen på, har du tagit upp det med henne?

• Anonym (Filip)

Vi har nämnt det, men inte mer än så.

• Anonym (Filip)

Vi sover tillsammans idag, men om jag vaknar är det svårt att somna om.

Vet ej vad snarkningarna beror på.

• Fjäril kär

Det krassa svaret är ju att man vänjer sig. I början är det ovant och konstigt men efter ett tag har man vant sig och det blir ett ljud man oftast inte hör längre. På samma sätt som man vänjer sig med att tåget går förbi dygnet runt eller har trafikerad motorväg utanför.  
    Det blir ett billjud  som typ en ventilation. 

Om jag snarkade vill jag verkligen veta det från en partner så vi tillsammans kan hitta en lösning tex med besök hos läkaren eller liknande. Att inte säga något skulle göra mig ledsen. 

Såhär akut kan du ju använda öronproppar eller somna med earpods . 

• Anonym (a)
    Anonym (Filip) skrev 2025-06-13 15:59:55 följande:

Vi har nämnt det, men inte mer än så.

Anonym (Filip) skrev 2025-06-13 16:03:09 följande:

Ska ni verkligen flytta ihop om ni inte kan prata om detta?

• Anonym (Billie)

Kanske dags att ta upp det, att du störs av det. 

Finns hjälp att få. 

• Aliona

Men du väcker väl henne om hon snarkar? Så att hon kan byta sovställning och förhoppnings slutar snarka. När jag snarkar är det vanligtvis att jag ligger på rygg och kudden hamnat i ett läge som gör att hakan trycks mot bröstet. Om jag då väcks och rättar till kudden eller lägger mig på sidan så slutar jag snarka. För mitt barn är det likadant och då väcker jag inte utan lägger bara kudden så att huvudet rätas upp. 
  • Dexter dot com

Sömn är ju oerhört viktig så självklart måste du ta upp problemet med snarkningar. Öronproppar och en bekväm bäddsoffa i vardagsrummet löser ju problemet om hen inte snarkar väldigt högt. Sömn är absolut viktigare än att sova i samma säng/ rum.

• Anonym (Jenny)

Kraftiga snarkningar kan vara dåligt för hälsan. Din partner borde gå till läkare och få det kollat. Min man fick operera bort halsmandlarna pga snarkningar som
    bedömdes vara hälsoskadliga. Det hjälpte. 

Som snarkare är man beroende av att någon annan berättar för en hur illa det är. Man vet ju inte själv hur det låter. 

• Anonym (Soffsovare)

Ni behöver kunna prata om saken, förr eller senare, så det är bäst att ta det innan ni flyttar ihop.

Själv är jag lättstörd och har svårt att somna om bredvid min sambo (Han snarkar inte direkt, men hans väsande näsa är störande nog). Vi har löst det genom att skaffa en soffa som funkar bra för mig att sova i. Jag går och lägger mig där när jag inte kan sova i sängen. 

• Anonym (V)

Ni måste prata om det, tycker inte att det är känsligt att prata om.

Svar på tråden Sambofråga